Marc Jabobs lanceert ‘budgetlijn’, nieuwe webshop met Afrikaanse mode en wie wint de Gouden Koe 2018?

Amsterdam, 7 december 2018 14:30 | Wilke Wittebrood

Marc Jacobs lanceert volgend jaar mei een nieuw en toegankelijker label, The Marc Jacobs. Verder: de nieuwe online datapool GS1 Fashion Base gaat vanaf 2019 van start en wie wint de Gouden Koe 2018 van Schoenen- en Ledersociëteit De Langstraat? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 7 december.

Marc Jacobs lanceert 'budgetlijn' The Marc Jacobs

Marc Jacobs lanceert in mei 2019 een nieuw label, The Marc Jacobs. Dat meldt Women’s Wear Daily. Het gaat om een tussenseizoen-collectie, die momenteel aan inkopers wordt getoond. Jacobs had het nieuws aanvankelijk stil willen houden tot de perslancering. De beelden werden echter gelekt. Inmiddels heeft de ontwerper de lancering zelf ook bevestigd via Instagram.

De collectie van The Marc Jacobs wordt betaalbaarder en daarmee toegankelijker dan de hoofdlijn, is al bekend. Het is niet de eerste budgetvriendelijke collectie de ontwerper. Eerder lanceerde Jacobs de sublijn Marc by Marc Jacobs, maar daar werd drie jaar geleden de stekker uitgetrokken.

“Ugggh. This image from our upcoming THE MARC JACOBS collection was leaked! Consider it a taste of things to come. We shot our fresh new pre-Fall collection (to be launched in May) last week. Poster size prints of a wide variety of twins wearing the collection were mounted in our showroom where the collection is being shown to buyers. I’m super excited with the results of the RTW and accessory collections. They look fantastic and fresh. The posters shot by @_hugoscott and styled by @lottavolkova are AMAZING. to see more... stay tuned for the ads and other visuals coming in April (unless someone else leaks them sooner.” — @TheMarcJacobs (Just a little break from Redux Grunge and Marc Jacobs Madison.)

Een bericht gedeeld door Marc Jacobs (@marcjacobs) op

‘Samenwerking binnen GS1 Fashion Base komt op gang’

GS1 Nederland en Icecat gingen in juni 2018 een samenwerkingsovereenkomst aan voor de oprichting van de GS1 Fashion Base: een nieuwe, online datapool die het delen van productdata tussen leveranciers en retailers in de modebranche gemakkelijker en goedkoper maken. En dat is gezien ontwikkelingen zoals de steeds sneller wisselende collecties, de kleinere aantallen, het vaker bevoorraden en de diverse online kanalen niet bepaald een overbodige luxe.

De pilot met de GS1 Fashion Base is goed bevallen, meldt projectmanager Sebas van Zundert in een persbericht. Inmiddels is het platform waar leveranciers en retailers zich op kunnen aansluiten opgeleverd en begint de data-uitwisseling op gang te komen. Vanaf 2019 moet GS1 Fashion Base verder uitgerold worden. Naast de grote spelers wil Van Zundert uitdrukkelijk ook kleine(re) zelfstandige winkeliers oproepen om aan de slag te gaan met de nieuwe datapool. “Wij helpen ze daarbij met het zetten van de juiste stappen.”

Meer lezen: GS1 Fashion Base helpt bij samenwerking moderetailer en leverancier

Volgens Edwin Belt, branchespecialist mode bij Inretail, leidt de samenwerking tot het beter en sneller inzetten van data in de winkels. “Webwinkels kunnen websites direct met de aangeleverde data, content en foto’s vullen en eventueel gegevens verrijken met eigen data. Direct erna zijn artikelen al te verkopen.” Al betwijfelt hij of de modesector als geheel al klaar is voor het drempelloos uitwisselen van productinformatie. “Maar nu consumenten vertraging in de keten niet langer accepteren, is automatiseren onvoldoende. Alles draait om het actualiseren van gegevens.”

Nieuwe online conceptstore focust op Afrikaanse mode en design

Het internet is een nieuwe online luxewebwinkel rijker; The Folklore. Opvallend is dat er uitsluitend producten van Afrikaanse designers aangeboden worden. En dan geen jurken in de welbekende Vlisco-prints, maar hippe Zuid-Afrikaanse labels zoals W35T van Nicola West en WAIF van Gisèle Human, of Nigeriaanse Orange Culture van Adebayo Oke-Lawal.

De Tijd sprak met oprichter Amira Rasool. “Op de Lagos Fashion Week en de Design Week in Nigeria kwam ik ogen te kort. Alle kleren die ik zag, vond ik geweldig. Het grootste probleem voor de ontwerpers is het gebrek aan toegang tot retailers, materialen en financiële middelen om een eigen team uit te bouwen. Daar kan ik ze bij helpen. Afrikaanse mode is niet homogeen. En The Folklore biedt een glimp van die Afrikaanse nichedesignwereld.”

Peter Konijnenburg (Rabobank De Langstraat) ontvangt de Gouden Koe 2018

Peter Konijnenburg, de directievoorzitter van Rabobank De Langstraat, is de winnaar van de Gouden Koe 2018. Dat meldt Schoenvisie. Konijnenburg mocht de onderscheiding van de Schoenen- en Ledersociëteit de Langstraat op 6 december in het hoofdkantoor van Rabobank De Langstraat in ontvangst nemen.

Een bankier als winnaar – dat is een first voor Sell. “Hoewel de vaste criteria voor de Gouden Koe dit keer niet zijn gehanteerd, meent de jury dat Peter deze award ten volle verdient, gezien zijn vele initiatieven voor een betere profilering en versterking van beide sectoren en zijn onvermoeibare inzet om draagvlak te creëren voor samenwerking en kennisuitwisseling”, legt journalist Ellis Frans (oud-hoofdredacteur van Schoenvisie) in het juryrapport uit.

Peter Konijnenburg ontvangt de Gouden Koe 2018

Foto: Sell de Langstraat, foto header: www.thefolklore.us

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.