Verlies voor Hudson’s Bay Company, Adidas strikt Beyoncé en H&M komt met stylingplatform

Amsterdam, 5 april 2019 11:46 | Wilke Wittebrood

Warenhuisconcern Hudson’s Bay Company (HBC) heeft over 2018 een nettoverlies van 631 miljoen dollar geleden. Verder: naast het omvallen van grote ketens speelt ook het gebrek aan opvolging mee bij de daling van het aantal winkels, Adidas strikt Beyoncé als creatief partner en de vrouw van de veroordeelde drugsbaron ‘El Chapo’ wil zijn naam registreren als modemerk. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 5 april.

Hudson’s Bay Company ondanks miljoenenverlies optimistisch over toekomst

Warenhuisconcern Hudson’s Bay Company (HBC) noteerde over 2018 een nettoverlies van 631 miljoen Canadese dollar (421 miljoen euro). De totale omzet kwam uit op 9,4 miljard over het gehele jaar en 2,9 miljard in het laatste kwartaal. Dat is iets minder dan de 9,5 miljard dollar die het concern in 2017 omzette. Het bedrijf maakte de jaarcijfers afgelopen woensdag bekend.

Ondanks de rode cijfers is de groep positief over de behaalde resultaten. “We zijn vandaag een veel sterkere onderneming dan een jaar geleden, ondanks enkele belangrijke omzetuitdagingen dit kwartaal,” zegt Helena Foulkes, CEO van HBC in een verklaring. “We hebben weer een positieve operationele cashflow, verbeterden de winst voor al onze bedrijfstakken, verbeterden de winstgevendheid met 30 procent en sterkten onze balans aan.”

HBC geeft twee redenen voor het verlies. Het concern herstructureerde vorig jaar de Europese activiteiten via een joint venture met het Duitse Karstadt. Daar werd 194 miljoen dollar voor uitgetrokken. Ook belastinghervormingen in Amerika speelden een rol.

Adidas strikt Beyoncé als creatief partner

Beyoncé treedt toe tot de ‘Adidas-familie’ als creatief partner. Dat meldt het Amerikaanse sportmerk in een persbericht. De popster zal eigen schoenen- en kledingcollecties voor Adidas ontwikkelen. Ook wil ze haar merk Ivy Park onder de vlag van het sportbedrijf herlanceren. Beyonce’s beheermaatschappij Parkwood werkte voor Ivy Park eerder samen met Topshop, maar dat partnerschap werd in november vorig jaar beëindigd.

Locatus: ‘Gebrek aan opvolging factor bij daling winkels’

Niet alleen grote ketens sluiten hun winkels. Ook veel zelfstandige en vaak oudere winkeliers zien zich gedwongen hun zaak te sluiten, omdat opvolging vaak lastig te vinden is. Dat schrijft Trouw. De Nederlandse detailhandel heeft een aantal roerige weken achter de rug. Coolcat en Op=Op Voordeelshop werden failliet verklaard, Sissy-Boy volgt waarschijnlijk snel. In het eerste kwartaal van 2019 sloten volgens retailonderzoeksbureau Locatus in totaal 521 winkelvestigingen de deuren, vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar.

Het mogen dan de grote namen zijn die de aandacht trekken, ze zijn slechts verantwoordelijk voor een deel van de winkeldaling. Andere sluitende winkels zijn volgens Gertjan Slob (Locatus) van zelfstandige ondernemers. Bij deze groep speelt de vergrijzing een grote rol. “Een hoop ondernemers zijn eind jaren vijftig en zestig met hun winkel begonnen. Zij gaan nu met pensioen, maar slagen er vaak niet meer in om een opvolger te vinden, dus sluiten ze uiteindelijk. Het gebrek aan opvolgers laat zien hoe weinig toekomst jonge ondernemers zien in de detailhandel.” 

H&M komt met platform voor mode- en stylingadvies

Kledingketen H&M lanceert een platform waarop consumenten zich kunnen laten adviseren over outfits en styling, Itsapark. Dat meldt Twinkle. Itsapark koppelt gebruikers aan modeadviseurs. Zij geven bijvoorbeeld tips over hoe je te kleden voor een sollicitatiegesprek. De bèta-versie en instagram-pagina zijn inmiddels live. Een woordvoerder van H&M omschrijft Itsapark aan Business of Fashion als een ‘community driven digital fashion guide’.

Schoenenondernemer Zeynep Dag lanceert zakelijke modeopleiding

Zeynep Dag, eigenaar van het luxe schoenenmerk Alzúarr, komt met een eigen privéschool, de nieuwe Business Fashion Academy (BFA). Dag zette haar eigen label in korte tijd internationaal op de kaart en wil haar kennis via BFA overdragen op een nieuwe lichting modeondernemers. Het programma van de Business Fashion Academy bestaat uit de jaar- en avondopleiding Business & Fashion en de cursussen Fashion, E-commerce, Marketing & Social Media en Adobe.

Dag richtte Alzúarr in 2017 op. De prijzen van haar schoenen beginnen bij 350 dollar, maar op verzoek van een Amerikaanse styliste maakte ze ook al een paar van bladgoud en een prijskaartje van 25.000 dollar. Het merk wordt wereldwijd verkocht; Alzúarr is met name populair in Amerika, Azië en de Verenigde Arabische Emiraten.

Vrouw veroordeelde drugsbaron wil ‘El Chapo’ registeren als modemerk

Emma Coronel, de vrouw van de in februari veroordeelde Mexicaanse drugsbaron Joaquin ‘El Chapo’ Guzman, heeft een opmerkelijk nieuw carrièrepad gekozen. Ze wil de bijnaam van haar man registreren als handelsmerk en vraagt modeontwerpers een voorstel te doen voor de kledinglijn ‘El Chapo Guzmán: JGL’. Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

Coronel wil haar stijl en die van haar echtgenoot beschermen en daar anderen ‘een plezier mee doen’. Wat ze daarmee bedoelt en om welke anderen het gaat, is niet duidelijk, evenals wat ze precies voor ogen heeft met de El Chapo-modelijn. Volgens het AD stond de drugsbaron niet bepaald bekend om zijn onberispelijke stijl. Daarbij is registratie van zijn naam nog niet zo makkelijk. Volgens de autoriteiten is het gebruik van namen van criminelen ‘een inbreuk op de openbare orde, moraliteit en goede manieren’.

Buenas noches, Como ya se habrán enterado, tengo un proyecto de una línea de ropa en proceso. La línea se llama El Chapo Guzmán: JGL. Quiero contarles que estoy muy emocionada y espero poder crear cosas del agrado y alcance de todos. Es mi meta proyectar mi estilo y el de Joaquín pero con agrado de todos, entonces espero contar con sus opiniones Invito a diseñadores de ropa que estén comenzando y les interese formar parte del proyecto y trabajar en conjunto conmigo. Aquí les dejo los datos :contactar a Mariel Colon para que dejen sus ideas y sus datos. Su cuenta de instagram es @marielcolonmiroesq y su correo electrónico es mariel.colon8@gmail.com Besos! 😘

Een bericht gedeeld door Emma Coronel Aispuro (@therealemmacoronel) op

Foto header: www.flickr.com/Huub Zeeman 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.