UFG doet afstand van Invito en Le Ballon, Zeeman geeft productlocaties vrij en Samsøe & Samsøe naar Brussel

Amsterdam, 31 mei 2019 15:00 | Wilke Wittebrood

De Unlimited Footwear Group (UFG) heeft de aandelen in Invito en Le Ballon verkocht aan Peter van den Hurk, de directeur van beide formules. Verder: Zeeman maakt zijn productleveranciers openbaar op de site, Samsøe & Samsøe opent een nieuwe brandstore in Brussel en de nieuwe budgetlijn van Marc Jacobs is nu officieel gelanceerd. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 31 mei.

Unlimited Footwear Group verkoopt aandelen in Invito en Le Ballon

De Unlimited Footwear Group (UFG) heeft de aandelen in Le Ballon en Invito overgedragen aan Peter van den Hurk, de directeur van beide formules. Het schoenenconcern verwierf de aandelen drie jaar geleden. Ceo Bart van Helvoirt stelt in een persbericht dat UFG optimale focus wil houden op de eigen wholesale-activiteiten en Van den Hurk in staat wil stellen om beide ketens zelfstandig voort te zetten, ongeremd door een grootaandeelhouder. Le Ballon heeft op dit moment acht winkels. Invito, dat in 2016 een doorstart maakte, heeft vier filialen.

De afgelopen jaren breidde UFG flink uit. Naast de merken Bullboxer, Bjorn Borg, Gaastra en Rehab verkreeg het schoenenconcern nieuwe licentie- en distributiecontracten voor onder andere New Zealand Auckland, Supertrash, Karl Lagerfeld, Kawasaki en G.H. Bass. De laatste vier merken werden eind 2018 ondergebracht in een nieuwe divisie voor vrouwenschoenen, Brands-360

Nieuwe budgetlijn Marc Jacobs officieel gelanceerd

Het was al langer bekend dat Marc Jacobs met een budgetlijn zou komen, maar nu is ‘The Marc Jacobs’ ook officieel gelanceerd. Dat melden verschillende media, waaronder De Standaard. The Marc Jacobs is betaalbaarder en toegankelijker dan de hoofdlijn van de ontwerper. In tegenstelling tot Jacobs’ eerdere budgetlijn Marc by Marc Jacobs is The Marc Jacobs geen op zichzelf staand label, maar is de collectie complementair aan de hoofdlijn.

Jacobs wil onder de nieuwe lijn verschillende stukken uit zijn archief updaten en terugbrengen. De collectie zal verder bestaan uit handtassen, schoenen, juwelen en speelse accessoires als sokken, petjes en sleutelhangers. Tegen Dazed & Confused Magazine vertelt de ontwerper: “Ik houd van het combineren van iets ouds met iets nieuws of iets geleend. Een mix van duur en goedkoop. Niemand kleedt zich van kop tot teen in een look die op de catwalk werd getoond, maar ze combineren met eigen stukken om hun eigen verhaal te vertellen. Daarover gaat deze lijn.”

Zeeman maakt productleveranciers openbaar

Zeeman maakt de locaties waar zijn producten gemaakt worden openbaar. Volgens de textielketen is dit een volgende stap in de weg naar transparantie. Op de website van Zeeman staat vanaf deze week een wereldkaart waarop de productleveranciers te zien zijn. Op deze manier moet het voor vakbonden en lokale ngo’s makkelijker worden om de keten op misstanden in de fabrieken aan te spreken. Arnoud van Vliet, manager MVO en Kwaliteit, zegt tegen Retailnews dat Zeeman eerder terughoudender was met het delen van productlocaties vanwege concurrentiegevoeligheid. "Echter, in gesprekken met verschillende ngo’s zijn we tot nieuwe inzichten gekomen. Waar we via het textielconvenant onze productielocaties al in een geaggregeerde lijst hadden laten opnemen, gaan we vanaf heden over tot volledige transparantie middels publicatie op onze eigen website."

Samsøe & Samsøe opent nieuwe brandstore in Brussel

Het Deense kledingmerk Samsøe & Samsøe opent in augustus een nieuwe winkel in de Brusselse Dansaertstraat. Dat meldt het Belgische weekblad Knack. Het is de vijfde brandstore in de Benelux: het merk heeft al twee winkels in Amsterdam en vestigingen in Rotterdam en Antwerpen. Wereldwijd heeft Samsøe & Samsøe zo’n 500 verkooppunten.

Nieuwe modezaak: Kimba Fashion in Wormerveer

Wormerveer is een nieuwe modezaak rijker. Ondernemer Kimbery Kasal opende op maandag 27 mei de deuren van haar winkel Kimba Fashion, schrijft nieuwsblad De Zaankanter. Kasal ging vorig jaar al van start met de webshop Kimbafashion.nl en zocht ondertussen naar een geschikt winkelpand. Kimba Fashion staat voor modieuze en scherp geprijsde kleding en schoenen voor vrouwen en kinderen tussen de 2 en 14 jaar.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.