Overname Hema afgerond, Mountain Warehouse breidt verder uit en Daily Paper lanceert babylijn

Amsterdam, 30 november 2018 16:30 | Wilke Wittebrood

Marcel Boekhoorn heeft de overname van Hema afgerond. Verder: Amazon.de ligt onder de loep wegens mogelijk machtsmisbruik, outdoorketen Mountain Warehouse opent een tweede vestiging in Nederland en een goedkope schoenenketen heeft modebloggers zover gekregen honderden euro’s voor hun schoenen te betalen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 30 november 2018.

Marcel Boekhoorn rondt overname Hema af

Ondernemer Marcel Boekhoorn heeft de overname van Hema afgerond. Dat meldt Boekhoorns investeringsmaatschappij Ramphastos Investments in een persbericht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaf eerder al groen licht. Boekhoorn neemt de warenhuisketen over van Lion Capital. Details over de nieuwe strategie zouden in het voorjaar van 2019 worden gepresenteerd.

Sinds de aangekondigde overname van Boekhoorn medio oktober is al besloten om de helft van de directie te schrappen. Ook lieten bronnen uit de financiële sector eind november aan het Financieele Dagblad weten dat Boekhoorn een deel van de winkels aan franchisenemers wil verkopen. Met de opbrengst wil hij de buitenlandse expansie van Hema versnellen. Ook zou Hema de eigen bakkerij willen afstoten.

Onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik Amazon.de

De Duitse toezichthouder Bundeskartellamt is een onderzoek gestart naar Amazon.de. Na een reeks klachten uit de markt zijn er vermoedens ontstaan dat Amazon Duitsland misbruik maakt van zijn dominante positie richting derde verkopers. Dat meldt Emerce.

Amazon is in Duitsland zowel grootste online retailer als grootste online marktplaats. Veel retailers en fabrikanten zijn voor de online verkoop op (het bereik van) Amazon.de aangewezen. Het onderzoek richt zich op hoe Amazon zijn duale functie invult. Dit na een reeks klachten van handelaars, die stellen dat het bedrijf derde verkopers benadeeld. Er wordt gekeken naar het niet-transparante blokkeren en opheffen van verkopersaccounts, regels voor productrecensies, uitbetalingen achter- en inhouden en eisen over het beschikbaar stellen en overdragen van productinformatie.

Daily Paper lanceert collectie voor allerkleinsten

Daily Paper stapt in de kinderkleding. Dat kondigt het streetwearlabel aan op Instagram. De collectie is sinds vrijdag 30 november verkrijgbaar in de Amsterdamse flagshipstore en online. De Daily Paper Baby Line bestaat uit hoodies, logo pants, rompers en slabbetjes. Voor een hoodie betaal je €59,95, voor een slabbetje €14,95. Volgens het streetwearmerk is de babylijn bedoeld om ‘een nieuwe generatie te inspireren’.

Mountain Warehouse opent tweede vestiging in Nederland

Na Leiden opent de Britse outdoorketen Mountain Warehouse een tweede vestiging in Nederland. Het bedrijf strijkt neer aan de Diezerstraat in Zwolle, in het pand waar eerst failliet verklaarde retailer De Schoenenfabriek zat. Dat meldt Retailnews.

Het van oorsprong Britse bedrijf is naast Nederland al actief in Canada, de Verenigde Staten, Ierland, Oostenrijk en Polen. Ongeveer een derde van de omzet komt uit het buitenland.

Schoenendiscounter leidt influencers om de tuin met nep-luxemerk

Zou jij een paar honderd euro betalen voor schoenen van een discountketen? De Amerikaanse schoenenketen Payless kreeg klanten zover. De discounter huurde een voormalige Armani-winkel af, presenteerde daar de eigen collectie als het nieuwe luxemerk Palessi en nodigde een groot aantal influencers uit voor de ‘grand opening’.

De Payless-schoenen, die normaal tussen de €15,- en €40,- kosten, werden in de luxe omgeving voor honderden euro’s aangeboden. De reacties van de gasten waren louter positief. Ze prezen het design, materiaalgebruik en kwaliteit. In een paar uur tijd verkocht Palessi voor een paar duizend dollar aan schoenen.

De reacties waren niet mals toen de genodigden hoorden dat hun dure nieuwe schoenen van een discounter waren. Hun geld kregen ze terug, hun aankopen mochten ze houden. Payless laat weten met deze stunt de ‘imago- en merkbewuste influencer-cultuur te willen uitdagen’. En de discounter heeft nog een boodschap: dat de schoenen goedkoop zijn, is er blijkbaar niet aan af te zien.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.