Na-kd wil groeien in Benelux, omzetdaling VS drukt op resultaten Hugo Boss en hoodie centraal in nieuwe expositie

Amsterdam, 2 augustus 2019 11:30 | Wilke Wittebrood

Na-kd investeert in verdere opschaling in de Benelux. Verder: na Chanel en Burberry stelt ook Gucci een hoofd diversiteit aan, Hugo Boss plust in Q2 ondanks tegenvallende resultaten in Amerika en Duitsland en de hoodie krijgt zijn eigen expositie in Het Nieuwe Instituut. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 2 augustus.

Na-kd wil opschalen in Benelux

Na-kd heeft grote ambities in de Benelux. Dat zegt expansiedirecteur Björn Bergström in een interview met Retaildetail. Thuisland Zweden en Duitsland zijn op dit moment de kernmarkten, maar het Zweedse modeplatform ziet nog veel groeipotentieel in de Benelux. Na-kd opende al een fysieke winkel in Amstelveen, een outlet in Roermond en een pop-up store in de Belgische badplaats Knokke. De collecties van Na-kd zijn in België onder andere ook verkrijgbaar bij retailers Brantano en Zeb. Volgens Bergström is er een ‘enorme interesse’ van klanten, influencers en partners. “We zullen blijven investeren in onze aanwezigheid hier om het merk op te schalen. We willen Na-kd snel tot hét merk maken voor inspiratie en betaalbare mode voor generatie Y en Z.”

Het Nieuwe Instituut stelt hoodie centraal in nieuwe expositie

Het Nieuwe Instituut wijdt komende winter een expositie aan de hoodie. In ‘The Hoodie’ wordt de rol van het kledingstuk in de mode, cultuur en politiek onder de loep genomen. “De hoodie vertelt verhalen die dit tijdperk definiëren”, stelt curator Lou Stoppard op de site van Het Nieuwe Instituut. “Verhalen over sociale ongelijkheid, jeugd- en subculturen, politiegeweld, racisme – maar ook over stijl.” Champion bracht de eerste hoodie in de jaren ’30 op de markt als een praktische oplossing voor werklui. Het is nu mogelijk het laatste écht politieke kledingstuk binnen de Westerse mode, aldus het museum. Te zien: 30 november 2019 t/m 12 april 2020 Meer info: www.hetnieuweinstituut.nl/en/hoodie

Hugo Boss plust in Q2, ondanks omzetdaling in Duitsland en Amerika

Hugo Boss heeft in het tweede kwartaal van 2019 licht onder verwachting gepresteerd. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het van oorsprong Duitse modemerk. De globale omzet steeg met 2 procent en kwam uit op 675 miljoen euro, de bedrijfswinst kwam met een plus van 3 procent op 76 miljoen euro uit, waar de analistenconsensus van 679 en 79 miljoen euro uitging. In Azië groeide het merk met 8 procent, in Frankrijk met 6 procent en in het Verenigd Koninkrijk met 2 procent. In Duitsland en de Verenigde Staten viel de verkoop met respectievelijk 5 en 3 procent terug. Hugo Boss heeft de jaarprognose op basis van de resultaten over Q1 en Q2 iets naar beneden bijgesteld en mikt voor 2019 nu op een groei van 4 procent.

Gucci stelt hoofd diversiteit aan na eerdere kritiek

Na Chanel en Burberry stelt ook Gucci een hoofd diversiteit aan, Renée Tirado. Tirado was eerder hoofd diversiteit en inclusiviteit bij Major League Baseball. Haar benoeming is Gucci’s antwoord op de kritiek van de afgelopen maanden, schrijft het Belgische Nieuwsblad. Het Italiaanse modehuis kwam begin 2019 in opspraak met een trui die volgens critici deed denken aan de racistische blackface-karikatuur. Een paar maanden later werd het luxemerk beschuldigd van culturele toe-eigening, omdat het een hoofddeksel in de collectie had die geïnspireerd was op een tulband. Tirado moet de werkvloer inclusiever maken en de zakelijke keuzes van het label beoordelen. Ceo Marco Bizzarri stelt in een persbericht: “Renée zal ons helpen de betekenisvolle verandering te creëren die we niet alleen in ons bedrijf, maar ook in de mode-industrie willen zien.”

Luxe schoenenwebshop Mybudapester gaat naar Azië

Designschoenenwebshop Mybudapester betreedt de Aziatische markt. Het bedrijf opent een kantoor in de Chinese hoofdstad Peking en lanceert aan het eind van het jaar een Chinese webshop. Dat meldt Fashionunited. Medeoprichter Matthias Nebus noemt de stap een ‘belangrijke mijlpaal’ in de bedrijfsgeschiedenis. “Zo reageren we onmiddellijk op de groei van het luxe segment en zijn we onze concurrent een stap voor.” Mybudapester werd in 2015 opgericht en is sindsdien ieder jaar gegroeid. Momenteel komt 85 procent van de omzet uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De organisatie mikt voor de komende jaren op een 50 procent buitenlands aandeel. Verder is de e-tailer van plan de omzet dit jaar te verdubbelen tot 20 miljoen euro.

Beeld: Na-kd

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.