VN-alliantie voor duurzame mode, Peta koopt aandelen modebedrijven, Nike krijgt miljoenenboete

AMSTERDAM, 26 maart 2019 15:58 | Rosita van der Kwaak

De VN heeft een alliantie voor Duurzame Mode gelanceerd om de mode-industrie duurzamer te maken. Peta heeft aandelen gekocht van Boohoo en Levi’s om dierenwelzijn bij die bedrijven op de agenda te zetten. En de Bijenkorf is gestart met eigen podcasts over mode, beauty, kunst, cultuur, eten, drinken en de muziekscene. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 26 maart 2019.

VN richt alliantie voor duurzame mode op

De VN heeft een alliantie voor Duurzame Mode gelanceerd tijdens de United Nations Environment Assembly (UNEA) in Kenia op 15 maart. Dat meldt Retaildetail.nl. De opgerichte alliantie heeft tot doel de samenwerking tussen de verschillende VN-organen te verbeteren. Ze wil de inspanningen die door verschillende actoren worden gedaan inzake duurzame mode in kaart brengen en beter coördineren. Tenslotte wil de alliantie ook het beleid beïnvloeden door haar bevindingen te presenteren. De mode-industrie is verantwoordelijk voor 20 procent van het afvalwater in de wereld. Bovendien zijn de activiteiten van de industrie verantwoordelijk voor naar schatting 8 tot 10 procent van de totale CO2-uitstoot. Vooral fast-fashion moet het ontgelden. De VN-alliantie meldt dat de gemiddelde consument 60 procent meer kleding koopt dan 15 jaar geleden en kleding tegenwoordig dubbel zo snel weggegooid wordt. Door wassen komt er bovendien elk jaar ongeveer 1,5 miljoen ton microvezels vrij in de oceanen, waarbij die van synthetische oorsprong niet biologisch kunnen worden afgebroken.

Peta koopt aandelen kledingbedrijven

Peta heeft zich recent ingekocht bij Boohoo en Levi’s. De dierenrechtenorganisatie hoopt op die manier druk uit te oefenen op het management om dierenwelzijn op de agenda te zetten. Dat meldt Retaildetail.nl. Peta kocht aandelen van Boohoo nadat het kledingbedrijf de belofte om niet langer wol te gebruiken in zijn producten binnen enkele uren herriep. Levi’s maakte vorige week een beursgang waar de dierenrechtenorganisatie gebruik van heeft gemaakt. Peta wil dat de koeienleren patches op de spijkerbroeken worden vervangen door een diervriendelijk alternatief. In 2015 paste de organisatie dezelfde strategie toe om het Franse luxelabel Hermés ertoe te bewegen te stoppen met het gebruik van exotische dierenhuiden. En in 2016 kocht Peta aandelen van Prada om het gebruik van struisvogelhuid aan te klagen. En een jaar later herhaalde het verhaal zich bij Canada Goose om het gebruik van bont en dons. Niet duidelijk is of deze acties echt effect hebben op de productie van bedrijven, maar de media-aandacht zorgt wel voor bewustwording van het grote publiek.

Hema lanceert jonge lingerielijn (foto)

Hema komt met een nieuwe ondergoedcollectie onder de naam B.A.E. lingerie. B.A.E. staat voor before anything else. De collectie is edgy, stoer en on trend met bralettes, crop tops  en high waisted hipsters voor onder de hoge taille broek. Het ondergoed mag  gezien worden, bijvoorbeeld als topje op festivals. De B.A.E. collectie bevat speelse prints en vrolijke kleuren en loopt van klassieke zwarte kanten broekjes tot een uitgesproken roze panter beha. Deze nieuwe lingeriecollectie is verkrijgbaar vanaf maat 70A en dus ook geschikt voor jonge meiden op zoek naar hun eerste beha. De bralettes en crop tops hebben geen sluiting.

Nike krijgt miljoenenboete

De Europese Commissie heeft Nike een boete van 12,5 miljoen euro opgelegd. Dat meldt Retailnews. Het sportmerk maakt het contractueel onmogelijk voor licentiehouders om spullen van bijvoorbeeld FC Barcelona online of in het buitenland te verkopen. Dat is tegen de EU-regels. Het gaat dan vooral om artikelen als drinkbekers, tassen en beddengoed. Naast FC Barcelona heeft Nike ook de rechten om commerciële producten te verkopen van Manchester United, Juventus, Inter Milan, AS Roma en de Franse Voetbalbond FFF. Omdat Nike meewerkte aan het onderzoek krijgt het merk een korting van veertig procent op de boete. De Europese Commissie doet ook nog onderzoek naar Sanrio, dat Hello Kitty-spullen verkoopt, en Universal Studios voor de licentie van Minions-producten.

De Bijenkorf lanceert eigen podcast

De Bijenkorf is gestart met eigen podcasts. De tweewekelijkse podcasts worden gehost door Inge Schmitt, Trend & Forecast manager van de Bijenkorf. De podcasts zijn bedoeld om een kijkje achter de schermen te laten zien en de luisteraar mee te nemen in het proces hoe bijvoorbeeld nieuwe collecties tot stand komen en waar de Bijenkorf zijn inspiratie vandaan haalt. Inge Schmitt nodigt diverse gasten uit en de ins and outs uit mode, beauty, kunst, cultuur, eten, drinken en de muziekscene worden besproken. In de eerste Podcast ontvangt Inge beauty editor Karen van Ede en in de tweede Podcast directeur Meesteropleiding Coupeur Roger Gerards. Deze Podcasts zijn via iTunes, Soundcloud, Speaker en Spotify te beluisteren.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.