Lintje voor Fong Leng, Inretail prijst modeopleidingen Hoogeveen en deze sneakers zijn van appelleer

Amsterdam, 26 april 2019 14:00 | Wilke Wittebrood

Modeontwerper Fong Leng heeft een koninklijke onderscheiding ontvangen. Verder: het nog te realiseren Fashion Outlet Zevenaar wil 364 dagen per jaar open, Melissa en Fila openen een gezamenlijke pop-up in De Bijenkorf en het Belgische schoenenmerk Komrads lanceert een wel heel bijzondere sneakerlijn. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 26 april.

Fong Leng krijgt koninklijke onderscheiding

Carla Maria Fong Leng Tsang, beter bekend als Fong Leng, is vanochtend in de Nieuwe Kerk in Amsterdam tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau onderscheiden. De modeontwerper kreeg het lintje uit handen van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema. Dat schrijft het Parool.

Fong Leng maakte naam in de jaren ’70 met haar exotische en extravagante ontwerpen, waarmee ze de brave modewereld op zijn kop zette. In 1974 exposeerde ze voor het eerst in het Van Gogh Museum. Tegenwoordig worden haar creaties tentoongesteld bij musea in binnen- en buitenland, waaronder het Amsterdam Museum, het Centraal Museum in Utrecht en het Textielmuseum in Tilburg.

Deze sneakers zijn gemaakt van appels

Het Belgische schoenenmerk Komrads heeft een wel heel bijzondere sneakerlijn uitgebracht. De nieuwe Komrads World-sneakers zijn van appelleer, dat van de pulp van gefermenteerde appelschillen wordt gemaakt. Geen wereldprimeur, want het Italiaanse schoenenmerk Nemanti Milano maakt al sinds 2017 luxeschoenen van hetzelfde materiaal, schrijft De Morgen. Wat wel nieuw is, is dat de Komrads World sneakers met een verkoopprijs van €119,- voor een veel breder publiek toegankelijk zijn.

De mensen achter Komrads, het koppel Mark en Greet, willen schoenen maken die geen schade toebrengen aan de planeet en waarvoor geen nieuwe grondstoffen moeten worden ontgonnen. De zool van de sneakers wordt gemaakt van 100 procent gerecycled rubber van oude autobanden en gekleurd met biologische verf. Het appelleer komt uit Italië en de uiteindelijke schoen wordt volgens Komrads ‘sociaal en verantwoord’ geproduceerd in Portugal.

Modeopleidingen Alfa-college ontvangen branche-erkenning Inretail

Het Alfa-college in Hoogeveen ontvangt komende zondag de eerste branche-erkenning van Inretail tijdens het evenement Modestad Hogeveen. De brancheorganisatie geeft deze erkenning specifiek aan de opleidingen op het gebied van mode, die een ‘aantoonbare sterke samenwerking hebben met ondernemers in de regio’.

Inretail ontwikkelde de auditcriteria in samenwerking met Kenniscentrumhandel (KCH), een onafhankelijk instituut voor audit en kwaliteitsbewaking. Daaruit kwam naar voren dat ‘de onderwijsvisie van het Alfa-college goed is afgestemd op de branche, waardoor studenten goed voorbereid worden op een toekomst in de mode/retail’, zo staat te lezen op Regionieuws Hoogeveen.

Het Alfa-college biedt drie modeopleidingen aan: verkoopspecialist, ondernemer retail en manager retail met een specialisatie in modebranche. Studenten volgen sectorspecifieke vakken als modestyling en trends, stoffenkennis, assortimentskennis en visual merchandise.

Fashion Outlet Zevenaar wil 364 dagen per jaar open

Het nog te realiseren Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) is straks 364 dagen per jaar geopend: alleen op Nieuwjaarsdag blijven de deuren dicht. Dat is althans het streven van ontwikkelaar Stable, meldt De Gelderlander, want hierover zijn nog geen afspraken gemaakt met de gemeente. Het nieuwe outletcentrum met 80 tot 100 winkels moet in 2021 opengaan.

Balr. krijgt outletstore in Rosada

Meer outletnieuws: Balr. opende vorige week een outletstore in het designer outletcentrum Rosada in Roosendaal. Balr. wil ‘de luxe levensstijl van professionele voetballers binnen handbereik brengen’, schrijft het merk in een persbericht. “Samen met designer outlet Rosada wordt dat nu nog toegankelijker.” De opening werd tijdens het paasweekend gevierd met speciale aanbiedingen, een dj en een Balr. x Mercedes Benz AMG GT voor de deur.

Melissa en Fila openen pop-up store in De Bijenkorf

Het Braziliaanse jelly shoes-merk Melissa is een samenwerking aangegaan met het Italiaanse sportmerk Fila. De collectie wordt in gelimiteerde oplage uitgebracht en voor voorjaar 2019 wereldwijd gelanceerd bij geselecteerde retailers en via de eigen webshop. In Nederland wordt de Melissa x Fila-lijn vanaf 24 april exclusief bij De Bijenkorf verkocht in een speciale pop-up store.

De collecties van Melissa Shoes zijn gemaakt van 100 procent recyclebaar Melflex-plastic en staan bekend om de fruitige geur. Het merk speelt zich geregeld in de kijker door samenwerkingen met grote designers als Vivienne Westwood, Karl Lagerfeld en Jean Paul Gaultier. Melissa heeft winkels in 80 landen wereldwijd. Naast brandstores heeft het merk ook eigen galerijen (Galeria Melissa in Sao Paulo, New York en London), waar kunst, mode en design samenkomen. De Melissa x Fila-collectie zal hier ook te koop zijn.

Kijk hier naar de eerste beelden: 

Melissa x Fila (2) Melissa x Fila (3)

Melissa x Fila (4) Melissa x Fila (8)

Melissa x Fila (7) Melissa x Fila (6)

Foto's: Balr. (header), Melissa x Fila

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.