Geen Black maar Green Friday, omzet detailhandel stijgt en Tikkie nu ook voor webshops

Amsterdam, 23 november 2018 13:30 | Wilke Wittebrood

Modeondernemers spreken zich uit tegen Black Friday. Het aantal duurzame initiatieven op deze dag groeit. Verder: minister Kaag wil met H&M in gesprek over de belofte kledingarbeiders in 2018 een ‘leefbaar loon’ te betalen, betaalapp Tikkie wordt beschikbaar voor webshops en winkelcentrum Hoog Catharijne lokt Amsterdammers naar Utrecht. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 23 november.

Foto: www.instagram.com/thegreenlabels_com

Geen Black maar Green Friday: aantal duurzame initiatieven groeit

Het zal niemand ontgaan zijn dat het vandaag Black Friday is. Het van oorsprong Amerikaanse koopjesevent wordt ieder jaar groter in Nederland, en daarmee groeien ook de weerstand en kritiek. Veel ondernemers vragen zich af of we (over)consumptie met dagen als deze wel verder moeten stimuleren, nu steeds meer bekend wordt over de misstanden in de mode-industrie, de milieuvervuiling toeneemt en grondstoffen schaarser worden. “Steeds meer initiatieven, winkels en merken gebruiken Black Friday om een sterke boodschap uit te dragen”, schrijft journalist Talita Kalloe hierover op haar online magazine Soul Stores.

Textilia verzamelde op Instagram een aantal inspirerende voorbeelden van retailers die hun eigen (groene!) invulling aan Black Friday geven. Zo kunnen klanten van modewebshop The Green Labels vandaag kiezen of ze 20 procent korting pakken, of dat bedrag aan een goed doel doneren. Modewinkel Kloffie in Haarlem heeft de dag uitgeroepen tot Blue Friday en doneert 20 procent van alle aankopen aan The Ocean Cleanup. Ook jeanslabel Kings of Indigo maakt er Blue Friday van en doneert iets wel heel bijzonders: water. In samenwerking met Made Blue kan er voor iedere verkochte jeans 100.000 liter schoon water beschikbaar worden gesteld voor mensen in landen waar waterschaarste is. Sokkenmerk Qnoop heeft een ‘buy one, give one’-actie; bij iedere aankoop doneren zij een paar sokken aan de daklozen.

Het zal niemand ontgaan zijn; vandaag is het #BlackFriday. Het van oorsprong Amerikaanse kortingsfestijn wordt ieder jaar groter in Nederland, en daarmee groeit ook de weerstand en kritiek. Met name voor kleine(re) zelfstandige ondernemers is de timing erg ongelukkig. Voor hen gaan de Black Friday-korting ten koste van hun marge, terwijl er veel zaken zijn die het helaas nog steeds moeilijk hebben. Een andere belangrijke vraag: moeten we (over)consumptie met dagen als deze wel verder stimuleren, nu steeds meer bekend wordt over de misstanden in de modeindustrie, de milieuvervuiling toeneemt en grondstoffen steeds schaarser worden? Deze vraag houdt ook ondernemers bezig. Textilia verzamelde een aantal inspirerende voorbeelden van retailers die hun eigen (groene!) invulling aan Black Friday geven. Je vindt ze in onze stories. Meer lezen over dit onderwerp? @talitakalloe schreef er een mooi blog over op haar online magazine @soulstores 🌿

Een bericht gedeeld door Textilia (@textilia_nl) op

ABN Amro: ‘Omzet detailhandel in eerste drie kwartalen 2018 met 3 procent gestegen’

De verkoop in de detailhandel is in de eerste drie kwartalen van 2018 met 3 procent toegenomen. Dat meldt ABN Amro in haar kwartaalrapport. Internetverkopen lieten de sterkste groei zien, maar ook fysieke non-food winkels zagen hun omzet met 1,9 procent stijgen. “Wij geloven vooral in de kracht van de combinatie van kanalen, waarbij de fysieke winkel wel het primaire verkooppunt blijft”, zegt sectoreconoom Sonny Duijn.

De verwachtingen van retailers over het economische klimaat zijn wat gedaald ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018, maar evengoed positief. Duijn: “Niettemin profiteren partijen niet vanzelf. De concurrentie is groot en komt zowel ‘fysiek’ als via internet.”

Grappig: Hoog Catharijne plukt shoppers van P.C. Hooftstraat

Winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht bedacht een wel heel bijzondere manier om de ruime openingstijden te promoten. Op vrijdagavond 16 november bood de organisatie een groep Amsterdammers in de Pieter Cornelis Hooftstraat een gratis limousinerit naar het vernieuwde Hoog Catharijne aan. De reden: de winkels in de ‘P.C. Hooft’ sluiten om 18:00 uur de deuren, terwijl Hoog Catharijne zes dagen per week tot 20:00 uur open is. “Dat is twee uur langer dan de meeste winkelgebieden in Nederland”, laat de organisatie weten in een persbericht. “Shoppers worden op deze manier voorzien van ongekend winkelgemak dat ze nergens anders in Nederland kunnen ervaren.”

Hoog Catharijne Utrecht (1)

Foto: Hoog Catharijne Utrecht

Webshops kunnen klanten straks een Tikkie sturen

Tikkie, de betaalapp van ABN Amro, breidt de mogelijkheden uit. Vanaf 22 november kunnen ondernemers de betaalapp gebruiken om rekeningen te innen bij klanten. Dat melden verschillende media, waaronder RTL Z. Daarnaast maakte de bank bekend dat webshops voortaan Tikkie-betaalverzoekjes naar klanten kunnen sturen. Met de functie Supersnel Betalen voeren klanten hun gegevens eenmaal in, waardoor de invulformulieren van aangesloten webwinkels kunnen worden overgeslagen. Ze rekenen hun bestelling af via Tikkie, waarop ABN Amro zowel de betaalbevestiging als de adresgegevens naar de betreffende webshop doorstuurt. Per transactie kost dit onlinewinkels 25 cent. De bank hoopt hiermee een veel voorkomend probleem te ondervangen; mensen die afhaken in de laatste fase van het koopproces, bijvoorbeeld omdat ze hun wachtwoord kwijt zijn of geen formulier willen invullen.

Minister Kaag wil met H&M in gesprek over leefbaar loon

De Zweedse winkelketen H&M kondigde vijf jaar geleden aan dat 850.000 arbeiders dit jaar een ‘eerlijk leefbaar loon’ zouden ontvangen. Inmiddels is deze belofte verdwenen uit elke vorm van communicatie en zijn de oorspronkelijke documenten van de website gehaald. De Schone Kleren Campagne voert deze week wereldwijd actie om H&M aan haar belofte te herinneren. Ook Minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft aangegeven hierover met het kledingbedrijf in gesprek te willen.

H&M zegt hard te werken aan een leefbaar loon, maar uit een in september gepubliceerd onderzoek van de Schone Kleren Campagne blijkt dat dit nog steeds niet zichtbaar is op de loonstroken van de arbeiders. Veel mensen die kleding maken voor H&M leven onder de armoedegrens. In sommige gevallen krijgen ze niet eens het minimumloon uitbetaald, zoals bijvoorbeeld in Bulgarije. “H&M heeft veel lof gekregen voor haar oorspronkelijke inzet, maar heeft gefaald in het werkelijk uitbetalen van een leefbaar loon dat zich materialiseert in portefeuilles van werknemers”, zegt Bettina Musiolek van Schone Kleren Campagne, die het onderzoek coördineerde.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.