Principeakkoord voor overname Men at Work België, Burberry verbrandt miljoenen euro's en Bestseller stapt in About You

Amsterdam, 20 juli 2018 13:00 | Wilke Wittebrood

De curatoren van Men at Work België hebben een principeakkoord getekend met een kandidaat-overnemer. Verder: Burberry blijkt sinds 2013 voor meer dan 100 miljoen euro aan producten te hebben vernietigd, het Deense modeconcern Bestseller neemt een belang in de Duitse e-tailer About You en Doutzen Kroes is het gezicht van Nikkie Plessens nieuwe modelabel Fifth House. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 20 juli.

‘Overnamekandidaat voor Men at Work België’

De curatoren van de Belgische tak van Men at Work hebben een principeakkoord getekend met een kandidaat-overnemer. Dat bevestigt curator Liesbet Jacobs aan Het Nieuwsblad. Het gaat om de vestigingen en voorraad van Men at Work in Antwerpen, Brugge en Gent en modewinkel Fish & Chips in Antwerpen. De naam van de mogelijke overnamekandidaat is nog niet bekend gemaakt. Jacobs heeft slechts laten weten dat het om de ‘meest ernstige en solvabele’ partij gaat.

Men at Work ging eind juni failliet in Nederland, waar de keten 27 winkels en 425 medewerkers had. Iets meer dan een week later viel ook de Belgische tak om. Daarvoor verloren 32 medewerkers hun baan. Als een of meerdere winkels door de overname worden behouden, kan een deel van hen mogelijk terug in dienst komen.

Burberry vernietigt jaarlijks miljoenen aan voorraad

Het Britse modehuis Burberry heeft het afgelopen jaar al meer dan £28 miljoen pond (€31 miljoen euro) aan producten vernietigd. Dat schrijft The Times. Voor dat bedrag heb je 20.000 Burberry-trenchcoats, rekent de krant voor.

Al sinds 2013 is bekend dat Burberry overtollige voorraad vernietigd. Het volume en de waarde daarvan stijgen snel. In 2016 ging het om een bedrag van £18,8 miljoen pond, in 2017 om £26,9 miljoen pond - een toename van 43 procent. In totaal zou het Britse modehuis sinds 2013 al voor meer dan £90 miljoen pond (€100 miljoen euro) aan producten in de verbrandingsoven hebben gestopt.

Burberry bevestigt aan The Times dat overtollige voorraad wordt vernietigd. Volgens het modehuis gebeurt dit in gespecialiseerde verbrandingsoven en wordt de energie die daarbij vrijkomt optimaal benut. Ook legt het merk uit waarom het op jaarbasis miljoenen euro’s aan luxeproducten in vlammen laat opgaan: om hun intellectuele eigendom en merkwaarden te beschermen en zo exclusiviteit te waarborgen. Liever producten verbranden, dan toezien hoe ze met hoge kortingen in de handen van ‘verkeerde mensen’ terecht komen.

Burberry zegt het aanpakken van verspilling ‘extreem serieus’ te nemen en komt met een verklaring voor de snelle toename: dit jaar werden er meer cosmeticaproducten vernietigd dan anders, omdat de Burberry-beautylijn door het Amerikaanse bedrijf Coty is overgenomen. Ook geeft het modehuis aan dat het vernietigen van overtollige voorraad gebruikelijk is in de detailhandel.

BURBERRY AW18049 BURBERRY AW18065

Bestseller neemt aandeel in e-tailer About You

Het Duitse modeplatform About You heeft bij een financieringsronde 300 miljoen dollar aan groeikapitaal opgehaald. Het leeuwendeel van dit bedrag is afkomstig van Heartland A/S, de investeringsmaatschappij van de Deense Bestseller-groep. In ruil hiervoor krijgt Bestseller een ‘dubbelcijferig’ aandeel in de modewebshop. Dat meldt de Otto Group in een persbericht. Door de kapitaalinjectie komt de bedrijfswaarde van About You boven de één miljard dollar uit.

Naast Bestseller brengen de huidige investeerders German Media Pool en Seven Ventures en bestuurders Tarek Müller (mede-oprichter en ceo), Sebastian Betz en Hannes Wieso ook geld in. Otto Group blijft de grootste aandeelhouder. Volgens Müller is de investering voor het modeplatform een ‘unieke kans’ om het klantenbestand uit te breiden, marktaandeel te veroveren en sneller nieuwe markten aan te boren dan voorheen. Het huidige personeelsbestand van 450 mensen op het hoofdkantoor in Hamburg wordt naar verwachtingen in de komende drie jaar verdubbeld.

In oktober 2017 maakte de Duitse e-tailer zijn entree op de Nederlandse markt meet een grootse reclamecampagne. About You maakte een vliegende start, vertelde Müller in februari dit jaar in een interview met Textilia. “Het ging veel sneller dan we dachten. Al na vier maanden komt meer dan 5 procent van onze verkopen inmiddels uit Nederland.”

Doutzen Kroes gezicht nieuwe label Nikkie Plessen

Gisteren (donderdag 19 juli) lanceerde ondernemer Nikkie Plessen haar nieuwe kledinglijn Fifth House in De Bijenkorf Amsterdam. Fifth House is het vijfde label voor Plessens bedrijf NP Fashion, na Nikkie, Nik&Nik (kids), Nikkie Sports (activewear) en Selected by Kate Moss. “Fifth House opereert in het segment ‘modern classic”, licht Plessen op de website van het label toe. “De kleding kenmerkt zich door strakke lijnen, comfortabele pasvormen, natuurlijke en rijke materialen met veel aandacht voor de details en kwaliteit van de afwerking.”

Model Doutzen Kroes is het gezicht van de lijn. Over die samenwerking zegt Plessen: “Doutzen is een tijdloze, natuurlijke schoonheid van internationale allure, maar zonder poespas. In combinatie met haar Hollandse nuchterheid belichaamt zij daarmee exact hetgeen wij met Fifth House willen uitstralen. Ik ben dan ook vanzelfsprekend meer dan trots dat juist Doutzen bereid was om haar gezicht te verbinden aan ons mooie nieuwe merk.”

Beeld: Jeroen Snijders

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.