Ontslagen bij Hema, Stradivarius en Tinder werken samen en modeuitgaven via smartphone stijgen

Amsterdam, 1 februari 2019 13:00 | Wilke Wittebrood

Hema schrapt tientallen banen op het hoofdkantoor. Verder: online modekopers gaven in 2018 voor het eerst meer uit via mobiel dan desktop, de gemeente Zaanstad en Worn Again zetten in op een circulaire textielketen en Business School Nederland lanceert een nieuwe opleiding voor modeprofessionals. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 1 februari.

Ontslagronde op hoofdkantoor Hema

Warenhuisketen Hema schrapt 36 banen op het hoofdkantoor. Daarnaast worden er nog eens 20 vacatures die openstaan toch niet ingevuld. Dat meldt RTL Z. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt de reorganisatie en de genoemde getallen aan de nieuwssite.

De ondernemingsraad zou volgens RTL Z al hebben ingestemd met het plan van de directie. Door de reorganisatie moeten 19 mensen met een vast contract en 17 werknemers met een tijdelijk contract weg. Met de vacatures die niet worden ingevuld erbij, komt het totaal aan arbeidsplaatsen dat verdwijnt uit op 56. De reden voor de reorganisatie zou zijn dat het bedrijf efficiënter wil gaan werken.

Online fashionshoppers geven meer uit via mobiel dan desktop

Online modeshoppers besteedden vorig jaar voor het eerst meer via de smartphone dan desktop. In het vierde kwartaal van 2018 werd wereldwijd 46 procent van de uitgaven via een mobiele telefoon gedaan, tegenover 44 procent via de computer.

Dat blijkt uit onderzoek van Nosto, een bedrijf dat zich bezighoudt met de personalisatie van online platforms. Hiervoor analyseerde Nosto de data van 1,2 miljard bezoeken aan modewebwinkels wereldwijd over de periode van een jaar.

De mobiele klant is geen makkelijke klant; mobiele bezoekers spenderen bijna 30 procent minder tijd in een webwinkel dan mensen die via een desktop op de site kijken. De conversieratio van smartphoneshoppers is lager; 1,32 procent tegenover 2,4 procent op de computer. Ook de gemiddelde omzet per bezoek valt met €1,25 lager uit. Via de desktop wordt gemiddeld €2,40 per bezoek omgezet.

Love me tinder: datingapp lanceert collectie met Stradivarius

In de categorie opmerkelijke samenwerkingen: modeketen Stradivarius en datingapp Tinder brengen een lijn T-shirts uit voor Valentijnsdag. Op de shirts staan teksten als ‘Love me tinder’ en ‘I’m your right swipe’. En, de leukste: ‘You looked taller on tinder’. Voor Tinder is het de eerste samenwerking met een internationaal modebedrijf. De #UnforgettableMatch-campagne is vandaag gelanceerd.

Zaanstad en Worn Again gaan samenwerking aan voor verduurzamen textielketen

Het Britse technologiebedrijf Worn Again strijkt neer in Zaanstad. Worn Again heeft een intentieovereenkomst gesloten met de gemeente voor de bouw van een kleinschalige fabriek en showroom op een locatie in Zaanstad. Hier wordt afgedankt textiel verwerkt tot cellulose en kunststof, waar weer nieuwe garens van gemaakt kunnen worden. Het doel is om een van de meest verontreinigende industrieën ter wereld aan te pakken, schrijft de gemeente in een persbericht. De samenwerking is een volgende stap naar een volledig circulaire textielketen.

“We gaan in de Zaanstreek iets doen wat nog nooit eerder is gedaan”, zegt wethouder duurzaamheid en circulaire economie Sanna Munnikendam. “Worn Again heeft een wereldwijd unieke werkwijze en de bouw van een eerste, kleinschalige fabriek in Zaanstad kan internationale effecten hebben. Door anders met onze kleding en andere textiel om te gaan kunnen we heel veel milieuverontreiniging voorkomen en veel duurzamer met onze omgeving omgaan. Wij denken dat de samenwerking met Worn Again hierin een belangrijke rol kan spelen.” Munnikendam ziet dit als een volgende stap in het volledig sluitend maken van de textielketen. Eerder ging de gemeente hiervoor al samenwerkingen aan met Wieland Textiles, Brightloops | Loop.a life en het Leger des Heils ReShare.

Worn Again is volgens het persbericht ‘koploper als het gaat om het recyclen van kleding tot grondstoffen voor de textielindustrie’. In de intentieovereenkomst is vastgelegd dat Worn Again in Zaanstad de haalbaarheid zal testen van een kleinschalige fabriek. Het plan is om deze te zijner tijd op te schalen en wereldwijd 40 van deze productiefaciliteiten te realiseren. De keuze voor de Zaanstreek is volgens de gemeente een logische. “De ligging van Zaanstad in de metropoolregio zorgt voor een grote stroom van afgedankt textiel.” 

Business School Nederland lanceert nieuwe opleiding voor modeprofessionals

Business School Nederland (BSN) in Buren introduceert een nieuwe Master of Business Administration (MBA) opleiding, Global Fashion Management. De opleiding gaat per september 2019 van start en duurt 24-25 maanden. “MBA Global Fashion Management richt zich op professionals, managers en ondernemers die hun competenties willen vergroten op alle managementgebieden, hun leiderschapskwaliteiten willen vergoten en verdiepen om zodoende een voorsprong te krijgen binnen de fashionbranche in binnen- en buitenland”, laat BSN via een persbericht weten. De opleiding is ook geschikt voor hoger opgeleiden die zich willen verdiepen in de managementkant van de modebranche. Binnen de opleiding worden onder meer de thema’s duurzaamheid & circulaire fashion businessmodellen, de nieuwe consument, innovatief ondernemer en robotica & next generation retail behandeld.

Beeld: Stradivarius

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.