Modebranche plust in 2018, BBC lanceert eco-lifestylemerk en dit is het nieuwe winkelconcept van Decathlon

Amsterdam, 15 februari 2019 12:30 | Wilke Wittebrood

Kledingwinkels plusten in 2018 met 1 procent, terwijl de schoenen- en lederwarenbranche de omzet met 2,2 procent zag afnemen. Verder: Wehkamp start een kredietdienstverlening voor andere retailers, Lego Wear verkoopt de nieuwe collectie via Snapchat en dit is de winkel van de toekomst volgens Decathlon. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 februari.

CBS: kledingwinkels plussen in 2018, omzetverlies voor schoenenbranche

De Nederlandse detailhandel heeft in 2018 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar daarvoor, de op één na hoogste omzetgroei na 2006. Alleen in 2017 was de omzetgroei met 4,2 procent hoger, meldt het CBS. Wel is de omzet van non-food winkels op dit moment nog steeds 13 procent lager dan voor de crisis.

De non-food sector groeit, maar minder hard dan een jaar eerder. Over het jaar 2018 zag de sector de omzet met 1,7 procent toenemen, tegen 3,1 procent in 2017. De verkopen (het volume) lagen 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Kledingretailers plusten met 1 procent (tegen 1,2 procent in 2017). Winkels in schoenen en lederwaren noteerden over 2018 een omzetverlies van -2,2, procent, tegen een omzetgroei van 2,2 procent in 2017.

De online omzet was in 2018 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet, multichannel retailers zagen hun omzet met bijna 26 procent groeien.

Omzet deelbranches detailhandel credit CBS

Bron: CBS

Wehkamp gaat krediet aanbieden bij andere retailers

Wehkamp start een kredietdienstverlening voor andere retailers. Dat vertelt ceo Piet Coelewij tegen BNR, opgetekend door Twinkle. Volgens Coelewij presteert de webwinkel operationeel prima, met een toename in klanten en orders, maar blijft de kredietverlening achter. Dat heeft deels te maken met de aanscherpte wet- en regelgeving en deels met de goed draaiende economie.

Wehkamp heeft volgens Coelewij veel ervaring als kredietverstrekker en weet veel van zijn lenende klanten. Het percentage klanten dat een schuld niet kan terugbetalen zou bij Wehkamp lang niet zo hoog zijn als bij andere webwinkels. Coelewij: “Dit omdat we relatief heel conservatief zijn in het verstrekken van krediet.”

Wehkamp breidt de kredietbusiness nu uit, met als belangrijkste verandering dat het kredieten gaat aanbieden bij verkooppunten van andere retailers. Aan BNR laat Coelewij weten dat de eerste reacties ‘ontzettend positief’ zijn. “Omdat we weten hoe we dat moeten doen zijn retailers heel erg geïnteresseerd. We gaan binnenkort beginnen bij een bekende Nederlandse retailer.”

Binnenkijken: dit is het nieuwe winkelconcept van Decathlon

Sportketen Decathlon heeft in Singapore de ‘winkel van de toekomst’ geopend, het Decathlon Singapore Lab. Dat meldt Retailnews Asia. Ceo Yves Claude omschrijft het filiaal als een ‘disruptieve en innovatieve plek, waar nieuwe oplossingen worden getest’. “We moeten klanten nieuwe redenen geven om terug te komen naar onze winkel.”

De zogenaamde laboratoriumwinkel heeft een winkeloppervlakte van 5.000 vierkante meter en is 24 uur per dag open. Het winkelend publiek krijgt uitgebreid gelegenheid om nieuwe producten uit te proberen. Er is een ruimte met renbanen waar consumenten hardloopschoenen kunnen testen op verschillende ondergronden, en een wandelpad met grindoppervlak voor het uitproberen van wandelschoenen. Paskamers zijn voorzien van slimme spiegels die extra productinformatie verschaffen. Consumenten kunnen een gratis gezondheidscheck laten uitvoeren of deelnemen aan gratis sport- en fitnesslessen. Afrekenen gebeurt uitsluitend via onbemande kassa’s en zonder cash.

Ook aan online klanten is gedacht. Decathlon heeft een interne transportband ingebouwd die producten oppikt zodra ze online worden besteld. Klanten kunnen hun bestelling binnen twee uur thuis laten bezorgen of in de winkel afhalen.

Een kijkje in Decathlons Singapore Lab:

BBC Planet lanceert duurzaam mode- en lifestylemerk

Een bijzondere stap voor een publieke omroep: als vervolg op het succes van de Blue Planet en Planet Earth-documentaireseries komt BBC Planet nu met een duurzaam mode- en lifestylemerk. Het gaat om een lijn met milieuvriendelijke kleding, huishoudelijke artikelen en boeken. Met de collectie hoopt BBC consumenten, die hun koopgedrag willen veranderen en duurzamere keuzes willen maken, handvatten te bieden.

Hierover zegt Julia Kenyon, global brands director bij de BBC tegen The Guardian: “We zijn op zoek naar partnerschappen met pioniers op dit vlak, die oplossingen bieden voor de manier waarop we consumeren. Op die manier kunnen we als individuen deel uitmaken van de oplossing en samen toewerken naar een duurzame toekomst.”

De lancering van het merk vindt plaats tijdens de London Fashion Week met een duurzame kledinglijn. Hoe het label gaat heten, is nog niet bekend. 

Lego Wear verkoopt nieuwe collectie via Snapchat

Lego Wear en Snapchat experimenteren voor hun nieuwste lijn met een virtuele winkel. Dat schrijft Retail Detail. Kabooki, de licentiehouder van de Lego Wear-kinderkleding, brengt een eerste collectie voor volwassenen uit. Die wordt niet verkocht via fysieke winkels of webshops, maar via Snapchat. Via een speciale Snapcode (een QR-code voor Snapchat) krijgen consumenten toegang tot een virtuele boetiek, de van Lego-blokjes is gemaakt en door Lego-poppetjes wordt bemand. Daar is de collectie te koop.

“Als merk verkennen we tal van digitale platformen en technologieën om op een prettige en activerende manier in contact te treden met onze fans”, zegt social media manager Lea Sandell. “Dit is een experiment waarbij we nieuwe wegen proberen te ontdekken om de brug te slaan tussen de fysieke en de digitale wereld.”

Foto: Decathlon Singapore

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.