Mud Jeans onderzoek: Nederlanders wassen denim vaak en te warm

Amsterdam, 29 november 2018 11:24 | Margreet Anches

De Nederlandse jeansdrager wast zijn jeans liefst regelmatig, maar ook te warm, blijkt uit onderzoek van het circulaire denimmerk Mud Jeans en duurzaam energiebedrijf Greenchoice. Er valt nog veel te winnen wat betreft was- en drooggewoonten, is de conclusie.

Mud Jeans en Greenchoice lieten WiseWorks voor het onderzoek ‘I love my jeans and I love my planet’ ruim 600 Nederlanders (18-plus) ondervragen over hoe zij met hun jeans omgaan. Dit levert de nodige informatie op, zoals dat 94 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder een spijkerbroek bezit. Er hangen gemiddeld zes spijkerbroeken bij ons in de kledingkast. Van die 6 blijft er altijd één in de kast liggen. Jongeren hebben gemiddeld zeven broeken en laten er dan twee in de kast liggen. 

 

In de was

Verder blijkt dat een op de vijf personen de spijkerbroek na twee dagen dragen in de was doet. Dit gebeurt vooral uit gewoonte, niet omdat de broek vies is, vlekken heeft of onfris ruikt. Gemiddeld draagt men een jeans vier dagen voordat deze wordt gewassen. Jongeren doen een broek na drie dagen in de was, terwijl ouderen vaker zes dagen in denim lopen, voordat deze in de wasmand terechtkomt. Gekeken naar sekse zien de onderzoekers dat mannen een spijkerbroek over het algemeen langer dragen dan vrouwen. 

 

Milieubelastend

Volgens de opdrachtgevers is frequent wassen van spijkerbroeken om meerdere redenen niet goed. Het is milieubelastend, een gemiddelde wasbeurt kost 55 liter water. Meer dan de helft (59%) van de respondenten is hiervan niet op de hoogte. Daarnaast doet ruim de helft van dragers de bonte was op 40 graden. Mud Jeans en Greenchoice geven aan dat 30 graden voldoende is om kleding schoon te krijgen. Op een lagere temperatuur wordt minder energie verbruikt. Een kwart van de ondervraagden gebruikt de ecoknop op de wasmachine. 

 

Zonde

Dat in de wasmachine jeans slijt is bekend bij een derde van de ondervraagden. Ruim een derde (37%) denkt dat niet waar is. Dat denim in de droger sneller slijt is vooral bij jongeren en mannen niet bekend. “Vijftig procent van de slijtage van een kledingstuk komt door het wassen”, vertelt Danique Gunning, marketeer bij Mud Jeans. “Dat is niet alleen zonde van het water en de energie die daarbij verbruikt worden. Het is ook jammer voor de garderobe. De helft van de spijkerbroekenbezitters heeft volgens het onderzoek namelijk een lievelingsjeans. Maar door intensief wassen en drogen gaat deze dus minder lang mee.” 

 

Opvolging

Gaat Mud Jeans richting retailers en consumenten meer doen met deze onderzoeksresultaten? We belden met Mud Jeans-directeur Bert van Son: “Het is wel onze bedoeling hier opvolging aan te geven. Op welke manier weten we nog niet, dit rapport is nog heel vers. We moeten een en ander nog analyseren. Ons idee was: we doen er als merk alles aan om zo bewust mogelijk te produceren, van gerecyclede materialen tot zonnepanelen op de fabriek in Spanje. Het leek ons goed om te kijken naar de consumentenkant. Of daar nog eenvoudig ecologische winst te behalen is. De consument vindt het vaak leuk om advies te krijgen. Zeker onze klanten, dat zijn ‘conscious explorers’, die geïnteresseerd zijn in hoe ze iets beter kunnen doen.” 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.