Moderetailers zetten hitteplan in werking: ‘Ook al hebben we airco, niemand wil door die hitte heen’

AMSTERDAM, 24 juli 2019 11:27 | Renate Zoutberg

Nu we afstevenen op de 27e hittegolf sinds 1901, nemen ook mode- en schoenenwinkeliers maatregelen. De een zet de airco vol aan en serveert koud water, de ander gooit de winkel dicht op het heetst van de dag en gaat ’s avonds een paar uur extra open. “Op deze manier is het win-win voor iedereen.”

Nederland zucht onder de hitte die in ons hele land de gemoederen bezighoudt. Retailers passen zich er op hun eigen manier op aan. Mencave Herenmode in Denekamp houdt zolang de hitte duurt, een siësta tussen 12:00 uur en 18:00. Daarna gaat de zaak open tot 21:00 uur. Het is de tweede keer dat de modezaak dit doet, laat eigenaar Stefan Mensink weten. “Dit is ons de eerste keer zo goed bevallen dat we dit nou altijd willen doen als de temperatuur langere tijd boven de 25 graden is.”

Win-win

Volgens hem nemen veel meer collega-ondernemers dit initiatief over. “Op deze manier is het win-win voor iedereen. Wij ‘s middags met de kinderen in het zwembad en de klanten hebben ‘s avonds de mogelijkheid om kleding te kopen en niet op het heetst van de dag. Want ook al hebben we airco, niemand wil door die hitte heen.”

IJskoud

Hij gaat verder: “Dit is een mannenmodezaak en als ik mezelf na ga, is eigenlijk heel simpel: ik ben óf aan het werk óf ik lig in het zwembad met deze temperaturen. Onze zaak zit vlakbij een ijssalon en supermarkt en wanneer mensen ‘s avonds een ijsje of nog wat vlees voor op de bbq halen, kunnen ze als ze dat willen nog een shirt, short of polo halen. Wij trakteren ze dan op een heerlijk ijskoud biertje, we zijn tenslotte een Mencave.”

Bouwvak

Vrouwenmodezaak Len’s in Tubbergen heeft ook aangepaste openingstijden. Zolang de hitte aanhoudt, is ze open van 10:00 uur tot 13:00. “Ik had mijn openingstijden al aangepast in verband met de bouwvak”, vertelt de eigenaresse Lenneke Teders. “Sowieso ben ik in deze periode op dinsdag dicht, sluit ik een uur eerder om 17:00 uur en draai ik geen koopavond. Het is zo rustig in het dorp. En als het morgen nog rustiger is dan vandaag, blijf ik helemaal dicht. Ik ben graag in de winkel, maar het heeft geen zin als er niks te doen is.”

Actie

De vrouwenmodewinkel Sytha 2.0 Spijkergoed in Delfzijl knoopt een actie aan dit hittemoment door een koelhoudend hoesje voor een blikje bier en een ijsje bij een cafetaria weg te geven bij besteding boven €26,-. “Zo pakken wij het aan om onze klanten naar de winkel te halen en ze in de watten te leggen”, meldt eigenaar Sytha.

Gratis ijsjes

De winkel A fish named Fred in Haarlem kan niet om een speciale actie heen. Die zaak is namelijk gekoppeld aan een ijssalon. “Daar delen we met de hitte gratis ijsjes uit en we blijven langer open, omdat we de openingstijden van de ijssalon aanhouden”, vertelt eigenaar Rob Schalker.

Water

Brigit Eussen van Tintoretto in Weert heeft geen problemen met dit weer, zo zegt ze in een reactie op onze Facebook-pagina. Bij haar lopen de linnen jurkjes nu juist goed. “Deze temperaturen zijn goed, dames willen nog luchtige kleding kopen. Wij hebben airco, een gezellige verkoopster en natuurlijk een drankje.” En zo zijn er meer retailers die van de nood een deugd maken in de winkel, blijkt uit de andere reacties die we op social kregen. Zo meldt Brigitte Bol van de Gabor-store in Amsterdam dat klanten kunnen komen passen in de binnentuin van de schoenenwinkel. Met een glaasje water, evenals bij Modehuis Paping met filialen in Uithuizen en Delfzijl. “Watertje, koele lucht, humor en natuurlijk net als anders een goed advies”, schrijft Evelyn Brink namens de winkels. Daar sluit Marion Appelhans van Appelhans Schoenen zich bij aan: “Niet origineel, maar effectief: airco aan, glaasje water en een gezellig gesprek voeren.”

Geblokkeerdblokje_metbal

 

  • Joris Aperghis

    26 jul 2019 08:34:38

    Jouw reactie (max. 500 tekens)

  • Joris Aperghis

    26 jul 2019 08:34:36

    Jouw reactie (max. 500 tekens)