Nieuwe eigenaar voor Buining Fashion, Men at Work België failliet en tekort aan winkelpersoneel

AMSTERDAM, 6 juli 2018 13:33 | Wilke Wittebrood

Na de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van multibrandketen Men at Work failliet verklaard. In Nederland hebben zich al verschillende overnamekandidaten gemeld. Verder: Anna van Toor neemt de Apeldoornse vestiging van het failliete Buining Fashion over, retailers hebben in toenemende mate last van een tekort aan winkelpersoneel en welke merken zijn nieuw op Modefabriek, zondag 8 en maandag 9 juli 2018 in Amsterdam? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 6 juli.

Men at Work: ook Belgische tak failliet, meerdere overnamekandidaten in Nederland

Na de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de multibrandketen Men at Work failliet. Dat melden diverse media, waaronder RTL Z [https://www.rtlz.nl/business/men-at-work-ook-in-belgie-failliet-keten-mikt-op-doorstart]. Het faillissement betreft het hoofdkantoor in Antwerpen, de drie vestigingen (Antwerpen, Brugge en Gent) en de kledingwinkel Fish & Chips, die ook tot het concern behoort.

Een woordvoerder van de curator laat aan RTL Z weten dat er net als in Nederland wordt ingezet op een doorstart. In Nederland hebben zich al meerdere partijen gemeld met interesse in een overname van de winkels of een deel van de boedel. Curator Evert Baart gaat de biedingen beoordelen en op basis daarvan een aantal partijen uitnodigen, zegt hij tegen Retailnews. Hoeveel kandidaten zich hebben gemeld en om wat voor partijen het gaat, is niet bekend.

Men at Work-oprichter Marcel van Gelderen zal in ieder geval niet bij een mogelijke doorstart betrokken zijn. Volgens hem verdwijnt de formule uit de winkelstraat en worden de 27 locaties verdeeld over andere partijen. Eind juni zei hij al tegen Quote dat de naam ‘definitief van de gevel gaat’.

Anna van Toor neemt Buining Fashion-winkel in Apeldoorn over

De winkel van de failliet verklaarde modewinkel Buining Fashion in Apeldoorn gaat morgen weer open als ‘Buining Fashion by Anna van Toor’. Voor Anna van Toor wordt het de 31e vestiging. Woordvoerder Lisette van Toor laat aan het AD weten dat er inmiddels een verkoopteam van tien medewerkers is samengesteld. ‘Dat betekent werkgelegenheid voor een substantieel deel van het personeel’, zegt curator Bert Jansen tegen de krant. Het faillissement betrof meerdere winkels: de Buining Fashion-vestigingen in Apeldoorn en Bussum en modezaken Petit Merci en Noa Noa, beiden in Apeldoorn. Anna van Toor beperkt zich bij de doorstart tot het Apeldoornse filiaal van Buining Fashion.

Deze merken zijn nieuw op Modefabriek (juli 2018)

Dit weekend is het weer tijd voor Modefabriek. Welke modemerken staan er op 8 en 9 juli 2018 voor het eerst op de Amsterdamse beurs? En welke exposanten zijn terug van weggeweest? In dit overzicht hebben we alle nieuwe merken op een rijtje gezet, gesorteerd op hal.

1 op de 10 retailers kampt met personeelstekort

Het tekort aan arbeidskrachten in de retail groeit. Vorig jaar rond deze tijd ervoer slechts 3,5 procent van de retailers het tekort als belemmering, inmiddels is dat al gestegen tot meer dan tien procent. Dat stelt sectoreconoom Sonny Duijn van ABM AMRO in een nieuw Insights-rapport. “Voor retailers is dit een groeiend issue.”

Duijn verwacht dat dit tekort nog verder zal oplopen, onder meer door de steeds hogere eisen die aan medewerkers gesteld worden. Dat terwijl de rol van het winkelpersoneel naar verwachting alleen maar belangrijker wordt. In het concurrerende speelveld maken service, vriendelijkheid, sfeer en deskundigheid het verschil. Uit eerder onderzoek bleek al dat de invloed van deze factoren groter is dan bijvoorbeeld het assortiment en de prijzen.

Goed winkelpersoneel is dus belangrijker dan ooit. Maar wie zijn deze topmedewerkers, en wat maakt ze zo goed? In deze nieuwe serie op Textilia vertellen enthousiaste en deskundige verkopers over hun vak. Eind juni verscheen het eerste deel, met Wen Zwaan (49) van Hugo Boss by Deitmers Select in Purmerend. “Je moet kunnen aanvoelen of iemand direct geholpen wil worden.”

Nu in Textilia #8: de Street X Active-trends voor zomer 2019 en hoe word je online een local hero?

De nieuwe Street X Active-special van Textilia is deze week verschenen. In deze editie brengen we 6 pagina's vol trends van Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je ze naar de winkelvloer vertaalt. Verder: een exclusief interview met de cmo van Scotch & Soda, een achtergrondverhaal over hoe je online een local hero kunt worden en een kijkje in de kassa van Dinmar Fashion uit Delft. En uiteraard de vaste rubrieken Mysteryshopper, Mode-icoon. Markt in cijfers (over social media) en Close-up.

Nu in Textilia #9: de mannenmodetrends voor zomer 2019 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

Gelijktijdig met de Street x Active-special is ook het mannenmodenummer van Textilia verschenen. In deze special brengen we een exclusief interview met Michael Berngruber, de nieuwe ceo van Digel en nemen we een kijkje achter de schermen bij Modekantoor in Bergen. Verder: 6 pagina's vol trends van Mehtap Gungormez voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.