Meer faillissementen in modebranche, C&A verkoopt Only en Puma breekt omzetrecord

AMSTERDAM, 2 mei 2019 16:01 | Rik de Langen

ABN Amro verwacht een in 2019 een toename van het aantal faillissementen in modebranche. Verder: C&A start met de verkoop van kleding van Only, online outlet Otrium haalt €7 miljoen op en Puma behaalt omzetrecord in eerste kwartaal 2019. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 2 mei 2019.

ABN Amro verwacht toename faillissementen modebranche in 2019

De bank ABN Amro stelt in een rapport dat er in 2019 een toename van het aantal faillissementen zal zijn. De verwachting is een stijging van 2 tot 5 procent. ´Met name in de kledingsector verwachten we een flinke toename.´ Over 2018 zegt ABN Amro: ¨Het aantal faillissementen in detailhandel steeg in de afgelopen twaalf maanden met ongeveer 9 procent. Daarmee kwam een einde aan de periode waarin het aantal faillissementen in de sector daalde. In de sector is sprake van grote concurrentie, waardoor de winstmarges laag zijn. Daarmee zijn tevens de mogelijkheden tot investeren beperkt.

Investeringen zijn echter juist nodig om de klant optimaal te bedienen. Klanten winkelen meer online dan vroeger en gebruiken internet geregeld als oriëntatiekanaal. Die digitale slag kunnen veel winkeliers echter maar beperkt maken, omdat verkoop via internet vaak weinig tot niets bijdraagt aan de winst. De behoefte aan expertise in de winkel is toegenomen, volgens ABN AMro, bijvoorbeeld bij kledingwinkels, drogisterijen en bouwmarkten. Winkeliers die aan deze behoefte voldoen, kunnen het verschil maken.

Europese webwinkels zetten 1,6 miljard om in Nederland

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro (excl. btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in 2017. Het groeitempo van de aankopen van Nederlandse consumenten in EU-webwinkels is hiermee wat minder hoog dan in voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. Wel moet worden opgemerkt dat de aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen vormen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

C&A start met de verkoop van kleding van Only

Modebedrijf C&A experimenteert in tien winkels met shop-in-shops van het merk Only. De kledingketen is daarvoor een samenwerking aangegaan met het Deense modebedrijf Bestseller. Dat melkdt Retailtrends. De shop-in-shops tellen veertig vierkante meter en zijn te vinden in vier winkels in Tsjechië, vier in Polen en twee in Oostenrijk. De producten van Only zijn volgens directeur Norbert Scheele van C&A Oostenrijk en Oost-Europa een ‘zeer goede aanvulling’ op het bestaande assortiment. Ook Bestseller toont zich tevreden met de samenwerking. “C&A is een zeer interessante samenwerkingspartner met een aantrekkelijk klantenbestand, wat ons een nieuwe kans biedt om Only-klanten te enthousiasmeren”, zegt regional director Alexander Korosec.

Otrium haalt €7 miljoen op bij Index Ventures voor  internationale groei

Otrium, het online fashion platform dat in 2016 werd opgericht door Milan Daniels en Max Klijnstra, heeft €7 miljoen opgehaald bij investeerder Index Ventures om internationaal op te schalen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het platform biedt een model om kledingmerken te helpen met hun overgebleven voorraden, een groeiende uitdaging in de mode-industrie. Index Ventures deed al eerder investeringen in bedrijven, waaronder Farfetch, Asos, Adyen en Net-a-Porter. Het in Londen en San Francisco gevestigde investeringsfonds geeft een blijk van vertrouwen en zal Otrium helpen met haar groeiambities. Index-partner Danny Rimer treedt toe tot de raad van commissarissen.

Puma behaalt omzetrecord in eerste kwartaal 2019

De Duitse sportkledinggroep Puma rapporteerde een recordkwartaal in omzet en winst, gedreven door een toenemende vraag in China en Noord- en Zuid-Amerika, nadat het de basketbalmarkt opnieuw heeft betreden. Puma is sneller gegroeid dan haar grotere Duitse rivaal Adidas en marktleider Nike, geholpen door slimme social-mediacampagnes en samenwerkingsverbanden met beroemdheden zoals Selena Gomez en Rihanna en rapmogul Jay-Z. De omzet in het eerste kwartaal van Puma steeg met 15,3 procent tot € 1,32 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op € 143 miljoen euro.

 


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.