Mannen worden sneller beïnvloed door influencers

AMSTERDAM, 28 november 2018 09:05 | Renate Zoutberg

Ondanks dat het merendeel van influencer content is gericht op vrouwen, blijkt juist de man de meest actieve bezoeker van blogs en vlogs. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau XMPLE onder zo’n 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 40 jaar.

Ruim 70 procent van de Nederlanders bekijkt met regelmaat content van influencers, zoals die van model Richard Biedul (op de foto). Het onderzoek van XMPLE laat zien dat mannen de grootste bezoekers van blogs en vlogs zijn in vergelijking met vrouwen (78,2% vs. 63,2%). Ook praten mannen vaker over wat ze hebben gelezen of gezien (76,7% vs. 60,9%).

Aankopen

Het onderzoek laat zien dat er een duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen in hun online shopgedrag. Vrouwen laten zich meer inspireren (74,7% vs. 68,8%), mannen doen juist vaker aankopen als ze influencer content hebben bekeken (67,7% vs. 57,1%).

'Kijken, klikken, kopen'

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels zijn mannen zijn doelgerichter, maar tegelijkertijd ook gevoelig voor status en verbondenheid. “Wanneer een man met een doel verbondenheid vindt met een influencer waar ze tegenop kijken, is de aankoop van aangeprezen product X snel gedaan: mannen kijken, klikken, kopen. Vrouwen daarentegen, hanteren een meer oriënterende aanpak, gecombineerd met een zeer uitgebreid aanbod. Dit leidt vaak tot meer overwegingen en een uitgestelde aankoop."

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.