Man sterk beïnvloed door partner bij kledingkeuze

AMSTERDAM, 19 december 2018 08:57 | Renate Zoutberg

Het gros van de Nederlandse mannen heeft hulp van de partner nodig bij zijn kledingkeuze, blijkt uit onderzoek.

Elke mannenmodewinkel kent het: de partner die mannen meenemen tijdens het shoppen, heeft een belangrijk aandeel in wat ze passen en kopen. Mannenmodeketen Only for Men wilde wel eens weten hoe groot dat aandeel is en schakelde onderzoeksbureau Markteffect in.

Hulp

Uit het onderzoek onder 1.100 Nederlandse mannen blijkt dat 85% van de mannen hulp nodig heeft van zijn wederhelft bij zijn kledingkeuze. Opvallend is dat vrouwen aangeven zelf minder invloed te hebben op de kleding op de kledingkeuze van hun partner (67%).

Mannelijke partner

Het blijkt wel uit te maken of de man een mannelijke of vrouwelijke partner heeft. Van de mannen met een mannelijke partner geeft 61% aan dat hun partner invloed heeft op hun kledingkeuze. Bij de heren met een vrouwelijke partner is dat 88%.

Adviserende rol

57% Procent van de partners die mee gaan shoppen heeft een helpende, adviserende rol. Bijna een kwart (23%) heeft een beïnvloede, sturende rol. Slechts 15% heeft geen aandeel in het proces, en in 6% van de gevallen koopt de partner de kleding voor de man.

Geen invloed

Aan de vrouwelijke partners is ook gevraagd welke rol ze zelf denken te vervullen. Daarvan denkt 36% dat ze helpen en adviseren. Eenderde (33%) denkt helemaal geen invloed te hebben. Het laatste deel van de vrouwen is opgedeeld in vrouwen die denken dat ze een beïnvloedende, sturende rol hebben tijdens het winkelen (15%) en vrouwen die zelf de kleding kopen voor hun man (15%).

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.