Lodewijk Mode voor Mannen beste leerbedrijf, Gerry Weber is verkocht en de Amsterdamse Saks off 5th wordt Hudson’s Bay-outlet

AMSTERDAM, 17 juli 2019 14:27 | Renate Zoutberg

De Friese mannenmodezaak Lodewijk Mode voor Mannen heeft een prijs voor beste leerbedrijf in de wacht gesleept en Saks off 5th in de Kalverpassage wordt Hudson’s Bay-outlet. Verder: de familie van het Duitse modeconcern Gerry Weber verkoopt het bedrijf. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 juli.

Lodewijk Mode voor Mannen uitgeroepen tot beste leerbedrijf

De Friese mannenmoderetailer Lodewijk Mode voor Mannen is in zijn provincie uitgeroepen tot het beste leerbedrijf voor mbo-studenten in de sector handel. Door het in wacht slepen van deze prijs is de Friese modewinkel tevens genomineerd voor de landelijke prijs voor beste leerbedrijf van Nederland, die op 18 november – de dag van het mbo - wordt uitgereikt. Dat meldt de Franeker Courant.

Lodewijk Mode voor Mannen leidt ruim 35 jaar mbo-studenten op. Maar ook hbo-studenten vinden er elk jaar een stageplek. Marten Palstra, stagebegeleider van de modewinkel, is blij verrast met de prijs, zo zegt hij tegen de lokale krant. “Wij vinden het belangrijk dat studenten bij ons leren in de praktijk omdat het vak van verkoop(st)er zoveel meer is dan dat de meesten denken. Het is belangrijk dat jonge mensen in de praktijk kunnen toetsen of de door hen gekozen studierichting voor hen de juiste baan oplevert. Plezier in je werk levert een positieve houding op naar zowel de consument als je collega’s. Daarom is het begeleiden van een stagiaire het werk van ons hele team. Samen brengen we de nodige kennis en vaardigheden over en leren we studenten hoe we ‘gastblijheid’ kunnen overbrengen op de klant. Als stagebegeleider breng ik in persoonlijke gesprekken de accenten aan waar behoefte aan is.” Of de Friese mannenmodezaak de landelijke prijs wint, wordt bekend op 18 november als ook de overallwinnaars van de verkiezing beste leerbedrijf en beste praktijkopleider bekendgemaakt.

Kapitaalinjectie van 50 miljoen euro voor Gerry Weber

De Duitse modeketen Gerry Weber heeft een kapitaalinjectie gehad van bijna vijftig miljoen euro , meldt Retailtrends. Met deze investering, gedaan door Robus Capital en Whitebox Advisors, moet het modebedrijf herstructureringsplannen kunnen afronden.

Met deze investering zijn Robus Capital en Whitebox Advisors nu meerderheidsaandeelhouders van het modemerk. De familie Weber stapt uit het bedrijf. Overige aandelen moeten nog worden verkocht. Vorige week investeerde Robus Capital al tien miljoen in Hallhuber, het dochterbedrijf van Gerry Weber.

Het gaat sinds begin dit jaar financieel niet goed met Gerry Weber. Het bedrijf vroeg uitstel van betaling aan en is bezig met een financiële herstructurering, waarbij 146 Duitse winkels op slot gingen en 454 banen geschrapt werden.

De Amsterdamse Saks off 5th wordt Hudson’s Bay-outlet

De Amsterdamse Saks off 5th in de Kalverpassage wordt een uitverkoopwinkel van Hudson’s Bay, schrijft het Parool. De omgevallen dochtermaatschappij van Hudson’s Bay heeft anderhalf jaar op de begane grond en de eerste verdieping van de in 2017 verbouwde Kalverpassage gezeten. In april maakte de nieuwe eigenaar van Hudson’s Bay, het Oostenrijkse Galeria Kaufhof Karlstad, bekend dat het alweer stopt met de outletketen. Het had een vijftienjarig huurcontract inclusief exploitatieverplichting met de eigenaar Kroonberg Groep lopen. Topman Lesley Bamberger heeft vertrouwen in de uitverkoopvestiging van Hudson’s Bay: “Ze doen dat al in de voormalige vestiging van Saks in Rotterdam en daar is iedereen best enthousiast over.”

De Nederlandse modeketen The Sting huurt de resterende leegstaande winkelruimte in de Kalverpassage voor zijn Amsterdamse flagshipwinkel, schrijft het Parool. Costes, dochter van The Sting Companies, heeft al een grote vestiging in de Kalverpassage. Beide formules zitten ook elders in de Kalverstraat.

Camel Active stelt twee directeuren aan

Camel Active wordt van nu af aan door een duo geleid. Het operationele en strategische beheer van het lifestylemerk is nu in handen van Frank Brüggemann (50) en Volker Weschenfelder (48), staat in een persbericht. Beide managers rapporteren aan Thorsten Suska, directeur van Bültel Bekleidungswerke GmbH. Achtergrond voor deze beslissing is de overname van de master licentie van Camel Active door de textielgroep Bültel op 1 januari 2020. Deze partij had al verschillende sub-licenties van het merk, maar de belangrijkste licentie was van de Seidensticker Group dat sinds 2002 deel uitmaakt CMLC GmbH, waarvan de activiteiten voor het einde van dit jaar zullen worden stopgezet.

De twee richten zich elk op andere taken. Volker Weschenfelder is verantwoordelijk voor marketing, e-commerce en retail. Hij is sinds 2013 managing director van Camel Active bij CMLC. Frank Brüggemann werkt sinds 1993 bij Bültel en richt zich in zijn nieuwe functie op Camel Active en is verantwoordelijk zijn voor de mannen- en vrouwencollecties evenals de internationale groothandel.

Stella McCartney verlaat Kering voor LVMH

De Britse ontwerpster Stella McCartney verhuist haar merk van Kering naar het Franse LVMH, dat onder meer Louis Vuitton, Christian Dior en Givenchy in de gelederen heeft. Reuters meldt dat er geen financiële details over de deal bekend zijn gemaakt. De Britse modeontwerper blijft wel de baas over haar eigen merk en behoudt haar creatieve vrijheid. Ook is bekend geworden dat McCartney samenwerkt met zangeres Taylor Swift. Het Biojournaal schrijft dat de Britse modeontwerpster een nieuwe modecollectie heeft gemaakt met duurzame ontwerpen op basis van het nieuwe album van Swift, ‘Lover’ dat op 23 augustus uitkomt.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.