Omzet modebranche in 2019 hetzelfde als 2018, Hacked by_ H&M en Instagram verwijdert 2000 verkoopaccounts

AMSTERDAM, 10 januari 2019 14:13 | Tessa van Glabbeek

Inretail voorspelt dat de omzet in de modebranche in 2019 gelijk is aan die van afgelopen jaar. Verder: Hacked by_ lanceert een collectie in samenwerking met H&M en Instagram verwijderde in 2018 ruim 2000 accounts die handelde in nepmerkkleding. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 10 januari 2019.

Inretail: in 2019 gelijke omzet voor modebranche, lichte daling voor schoenenbranche

In de modebranche is de omzet voor 2019 gemiddeld gelijk als die in 2018, zo voorspelt Inretail. De schoenenbranche daalt licht in omzet: zo’n 1 procent. ‘een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam’, zegt Jan Meerman, algemeen directeur van Inretail in een persbericht. “De totale omzet groeit nog steeds als je retailbreed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld.” Dat beïnvloed onder andere de mode- schoenen- en sportbranche. “Huishoudens merken de economische groei waarover iedereen spreekt nauwelijks,” aldus Meerman: “maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.”

Mede-oprichter Goosecraft niet meer actief bij agentschap Smashbox

Vincent van der Weijden, mede-oprichter van Goosecraft, is sinds augustus niet meer actief bij het leermerk, maar ook niet meer bij het agentschap Smashbox (met merken als Starter Black Label, PRPS, Schott NYC, Acynetic en Taylor Tweed) en de multibrandwinkel Berenstraat 17 in Amsterdam. Wel is hij vooralsnog aandeelhouder. Van der Weijden ligt sinds een aantal maanden in de clinch met mede-eigenaar Dick Hauber, die sindsdien de operationele leiding heeft overgenomen van Smashbox. Van der Weijden laat weten dat hij inmiddels een nieuw bedrijf is gestart, waarmee hij voornamelijk private label produceert. “Heel leuk en leerzaam. En redelijk nieuw voor mij, omdat ik me eerder vooral aan de voorkant van de business – de creatieve kant en de verkoop van collecties – heb beziggehouden.” Volgens Van der Weijden is hij verder bezig met nieuwe projecten, waar hij op dit moment nog niets over kan zeggen.

Nike brengt eerste yogalijn uit

Sportmerk Nike brengt haar allereerste yogakledinglijn uit, zo maakt het label bekend in een persbericht. Daarnaast komen er in de Nike Training Club app een serie yoga workouts geïntroduceerd. Onder andere in de collectie: een langer shirt voor mannen dat voorkomt dat het kledingstuk omhoog kruipt tijdens de workout en een rechte short die beloofd op zijn plek te blijven tijdens een handstand. Voor vrouwen onthuld Nike een naadloze yogalegging en een tanktop met een hoge neklijn. De collectie is te koop vanaf januari 2019

Hacked By_ produceert collectie voor H&M die volledig is gemaakt van sale-items

H&M is een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Hacked by_, zo meldt de keten in een persbericht. Designers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum creëerden een volledig nieuwe damescollectie die een selectie van H&M-kledingstukken uit de sale als startpunt neemt. Het is de eerste keer dat H&M een lijn lanceert die gemaakt is van eerder geproduceerde H&M items, én de eerste keer dat het label in Nederland produceert. De collectie wordt gemaakt in het atelier van i-did, een sociale onderneming waar nieuwe designproducten worden gemaakt van niet-draagbare kleding en textiel, door mensen die lang tot altijd in de bijstand hebben gezeten. De deelnemers worden middels het traject bij i-did begeleid naar een baan elders. Hacked By_ H&M is vanaf donderdag 14 februari exclusief te koop in de flagshipstore in Amsterdam.

Instagram verwijdert 2000 accounts die nepmerkkleding verkopen

In 2018 verwijderde social mediaplatform Instagram ruim 2000 accounts die luxe nepkleding, -schoenen en -accessoires verkopen. Dat gebeurde op verzoek van de FIOD, douane en merkrechtenbureaus, zo schrijft de NOS. De accounts die nepkleding verkopen zijn vooral populair onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud, vertellen de nepmerkhandelaars anoniem aan NOS Stories. De kleding, schoenen en accessoires worden vooral gemaakt in fabrieken in China, Hongkong en Turkije. Een Instagram-handelaar koopt via die landen zijn items in, en verkoopt ze voor meer geld weer door. De 2000 verwijderde accounts zijn het topje van de ijsberg, vertelt Ronald Brohm, directeur van React aan de nieuwssite: “Het totaal aantal nepmerken-accounts loopt in de miljoenen, als we naar het aantal online-advertenties kijken.” React is een organisatie die merken bijstaat in de strijd tegen nepartikelen.

Nos Stories maakte ook een video over de kwestie:

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.