La Ligna failliet, topman Peek & Cloppenburg treedt af en Hudson’s Bay in conflict met verhuurder

AMSTERDAM, 26 juni 2019 15:43 | Tessa van Glabbeek

De surseance van betaling van La Ligna is 25 juni omgezet naar een faillissement. Verder: Harro Uwe Cloppenburg, topman van de warenhuisketen Peek & Cloppenburg, treedt af en Hudson’s Bay is in conflict geraakt met een van zijn grootste verhuurders in Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 26 juni 2019.

Hudson’s Bay in conflict met verhuurder

Winkelketen Hudson’s Bay is in conflict geraakt met een van zijn grootste verhuurders in Nederland, CBRE Global Investord. Deze vastgoedbelegger is eigenaar van de panden in Zwolle, Den Haag en Maastricht, en van een deel van de vestiging in Den Bosch. De twee partijen stonden eerder dit jaar tegenover elkaar bij de kortgedingrechter in Zwolle. CBRE, die naar de rechter was gestapt, heeft de rechtszaak gewonnen, zo blijkt uit een uitspraak die is opgemerkt door NRC.

De zaak draait om de vraag wat er gebeurt als Hudson’s Bay in Zwolle ineens zou ophouden de huur te betalen. Het is gebruikelijk dat verhuurders een huurgarantie vragen en krijgen, aldus vastgoedkenners. Meestal staat de bank garant, maar soms ook het moederbedrijf van de huurder. In Zwolle was het ook zo geregeld. In de huurovereenkomst is afgesproken dat het moederbedrijf in Canada de huur doorbetaalt als de Nederlandse dochter zou stoppen te betalen.

Alleen: om deze afspraak definitief te maken, moest het Canadese hoofdkantoor nog wel een zogeheten ‘concerngarantie’ afgeven. Dat document werd echter maar niet verstrekt. Toen CBRE haar huurder in april dit jaar sommeerde het document nu eindelijk eens op te sturen, kwam het bericht dat dat voorlopig niet zou gebeuren – dus besloot CBRE het bij de rechter af te dwingen.

Surseance wordt faillissement voor La Ligna

Afgelopen week werd bekend dat vrouwenmodemerk La Ligna in zwaar weer verkeert. Het moederbedrijf Renlig bv kreeg vorige week uitstel van betaling. Uit documenten op Rechtspraak.nl blijkt dat deze surseance op 25 juni is omgezet naar een faillissement.

Het bedrijf gaat niet voor de eerste keer failliet; drie jaar geleden ging La Ligna ook al bankroet. Het werd vervolgens binnen één maand overgenomen. La Ligna heeft momenteel 30 winkels verspreid over Nederland in plaatsen als Leeuwarden, Groningen, Haarlem, Den Bosch, Amsterdam, Gorinchem, Woerden en Bergen. Momenteel wordt gekeken of er interesse is voor een overname of doorstart, zo meldt bewindvoerder Mr. Noor Zetteler van Wijn & Stael Advocaten uit Utrecht, aldus Fashionunited.

Topman Peek & Cloppenburg treedt af

Harro Uwe Cloppenburg, pater familias en decennialang topman van de warenhuisketen Peek & Cloppenburg, treedt af. Zijn zoon Patrick neemt het merendeel van zijn taken over, meldt Retaildetail. De topman neemt op 78-jarige leeftijd afscheid van zijn bedrijf. De Duitser, die de modeketen P&C groot maakte, stopt zowel als topman als voorzitter van de raad van bestuur. Hij geeft zijn taken door aan zijn kinderen, die alle drie al langere tijd in het bedrijf actief zijn.

Uniqlo lanceert samen met Peter Saville een collectie

De Japanse kledingketen Uniqlo kondigt aan een samenwerkingscollectie te lanceren met de internationaal gerenommeerde grafische kunstenaar Peter Saville. De nieuwe lijn zal maandag 29 juli gelanceerd worden in Uniqlo-winkels en online. De collectie bestaat uit functionele kleding van Dry-ex, Airism-beenkappen en andere stukken tot sportkleding.

‘Webwinkels moeten bezorgschaamte aanwakkeren’

Een meerderheid van de Nederlanders (57 procent) vindt gratis bezorging nog steeds een doorslaggevende factor om een online bestelling te plaatsen. Als het gaat om gratis retourneren van bestellingen geeft 30 procent aan dat het belangrijkste te vinden bij het selecteren van een webwinkel. Dat blijkt uit een onderzoek van Manhattan Associates, waar het Algemeen Dagblad over schrijft.

,,De consument is jarenlang verwend door de grote webwinkels die vanaf dag één gratis bezorging en retourneren aanbieden. De bedrijven bevinden zich inmiddels in een spagaat; aan de ene kant de stijgende kosten van het logistieke proces rondom bezorgen en retourneren en aan de andere kant de verwachtingen van de huidige consument’’, aldus Pieter van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan.

Volgens Van den Broecke is het van belang dat internetwinkels zogeheten bezorgschaamte aanwakkeren bij klanten. ,,Niet alleen vanwege economische redenen, maar zeker ook vanwege het klimaat is het van belang het aantal bestellingen efficiënter af te handelen.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.