Koopman Mode in handen van vierde generatie, Parfois gaf te weinig uit aan marketing en Fred de la Bretonière failliet

AMSTERDAM, 11 maart 2019 14:17 | Renate Zoutberg

Na het failliet van de wholesale-tak, staat nu ook het moederbedrijf van Fred de la Bretonière op omvallen en Koopman Mode in het Twentse Tilligte is nu in handen van de vierde generatie. Verder: de Nederlandse tak van de Portugese accessoireketen Parfois is niet van de grond gekomen, omdat er te weinig geld werd uitgetrokken voor marketing, zegt de curator. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 11 maart.

‘Parfois gaf te weinig uit aan marketing’

Het faillissement Parfection, de Nederlandse franchisenemer van de Portugese accessoireketen Parfois, vorig jaar november komt mede doordat er te weinig geld is uitgetrokken voor marketing.  Dat meldt Retailtrends onder meer op basis van het faillissementsverslag. Doordat de Nederlandse tak het beleid van de franchisegever moest volgen, kon er onvoldoende worden gewerkt aan naamsbekendheid. Volgens de curator is er in 2017 38 duizend euro aan marketing uitgegeven, in 2018 niets. De kosten die dochterondernemingen wel hebben gemaakt voor marketing, zijn volgens de curator te beperkt geweest om Parfois goed in Nederland te introduceren.

Het avontuur van Parfection heeft nog geen twee jaar geduurd. Na een voortvarende start met veel winkelopeningen is de Nederlandse franchisenemer van de Portugese  accessoireketen over de kop gegaan. Uit het Centraal Insolventieregister blijkt dat op 20 november negen bv's failliet zijn verklaard door de rechter. In 2017 startte de opmars van Parfois, met filialen in Utrecht en Eindhoven. Na twee jaar had het bedrijf uit Oud-Beijerland al 7 vestigingen. Wereldwijd heeft Parfois 800 winkels. Het bedrijf verkoopt tassen, sieraden, sjaals en schoenen.

Lesara definitief op slot

Fashionwebshop Lesara heeft afgelopen weekend de zaak definitief opslot gedaan. Dat meldt Twinkle. Wie naar de website van de Duitse modeformule gaat, komt terecht op een pagina met een tekst waarin Lesara afscheid neemt van zijn klanten. Dat komt niet als een verrassing. Vorige maand werd bekend dat de Duitse webshop Lesara onzeker werd, toen de koper waarmee de curator in onderhandeling was zich op het laatste moment had teruggetrokken. Verder zouden er geen andere potentiële kopers in beeld zijn.

De webwinkel was in 25 landen actief, waaronder Nederland. Het snelgroeiende koopjesplatform vroeg begin november uitstel van betaling aan, onder andere door problemen in het logistieke centrum in Erfurt, zo meldden Duitse media. Lesara had tot 1 februari om een koper te vinden voor het hele bedrijf.

Op de webpagina meldt het bedrijf tevens dat voor bestellingen die zijn geplaatst vóór 28 februari een retourtermijn geldt van 30 dagen. Voor bestellingen geplaatst op 28 februari of later geldt een retourtermijn van 14 dagen. De klantenservice blijft via het emailadres service@lesara.nl bereikbaar tot en met 31 maart.

Faillissement voor wholesale-tak Fred de la Bretonière, moederbedrijf staat op omvallen

De wholesale-tak van het schoenenmerk Fred de la Bretonière is op 5 maart 2019 failliet verklaard. Dat meldt onder meer vakblad Schoenvisie op zijn website. De Bretonière Groep heeft inmiddels een persbericht verspreid, waaruit blijkt dat ook het faillissement voor het moederbedrijf is aangevraagd.

De rechtbank in Den Bosch heeft op dinsdag 5 maart het faillissement uitgesproken voor de bv Wholesale I. In die bv zitten de groothandelsactiviteiten van het schoenenmerk.

Het moederbedrijf Bretonière Group bv is sinds november 2014 eigendom van Karmijn Participatie V bv, het investeringsvehikel van Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke, die ook geld hebben zitten in kledingbedrijven Marlies Dekkers en King Louie.

In het persbericht spreekt ceo Dennis Mok de hoop uit dat er een doorstart kan worden gerealiseerd. Verder staat erin dat de schoenensector ‘al jaren in zwaar weer verkeert’. “Ook voor Bretonière Group hebben de marktomstandigheden geleid tot aanhoudend teruglopende omzetten. De afgelopen periode is door betrokkenen gewerkt aan een duurzame toekomst. Daarbij is gezocht naar een strategische partner, maar deze inspanningen hebben niet geleid tot een overname."

Verwacht wordt dat het faillissement aanstaande dinsdag zal worden uitgesproken. Vooralsnog zijn de winkels en webshop open.

oopman Mode overgenomen door vierde generatie

De Twentse modezaak Koopman Mode in Tilligte is overgenomen door de vierde generatie. Directeur Marie-José Fransen leidt de familiezaak nu. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Koopman Mode startte ruim een eeuw geleden als fournituren- en kruidenierswinkel op de huidige locatie aan de Ootmarsumsestraat in Tilligte. De tweede generatie, Jan en Femy Koopman, vergrootte bij de overname in de jaren vijftig het winkeloppervlak naar 400 m2. Ruim twintig jaar laten begeleidden broer en zus Louis Koopman en Marja Fransen de winkel tot dat wat het nu is: een modezaak met 3.200 m2 winkeloppervlak. Ook Marie-José Fransen brengt veranderingen aan in de zaak. De mannen-, kinder- en damesjassenafdeling hebben al een restyling ondergaan. Ook het fashion café, de dames- en feestafdeling worden aangepakt.

(Tekst loopt door onder de foto)

IMG 55 Entree-Herenafdeling

Koopman Mode combineert on- en offline verkoop zodanig dat de webshop en de fysieke winkel elkaar in de verschillende koopfases versterken. Marie-José Fransen: “Wij onderscheiden ons in persoonlijk stijladvies. We zien dat klanten zich online oriënteren op onze collectie en vervolgens naar de winkel komen voor advies. Daar leggen wij ook het zwaartepunt in onze dienstverlening. We zetten daarbij onze e-commerce slim in. Populaire merken, zoals Nikkie en Superdry etaleren we online op prominente plekken. Mensen weten vaak wel wat de pasvorm is en hoe het valt. Willen ze verrast worden hoe deze merken gecombineerd kunnen worden met een van de andere 200 merken? Dan laten wij dat graag in onze winkel zien. Zeker de jeugd heeft de behoefte om een eigen identiteit te creëren.”

(Tekst loopt door onder de foto)

IMG 111 Herenafdeling

Primark zoekt 450 medewerkers

Wanneer Primark in Utrecht precies opengaat is nog niet bekend, maar er wordt wel al naarstig gezocht naar medewerkers. Het AD meldt dat de Ierse fast fashion retailer op zoek is naar 450 man personeel.

He Utrechtse filiaal van Primark opent in Hoog Catharijne. Dat wordt de tiende winkel in Nederland. Primark is met meer dan 350 winkels aanwezig in elf verschillende landen in Europa en de VS. Volgens de planning gaat de winkel in Utrecht in de eerste helft van dit jaar open.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.