Koopkracht stijgt volgend jaar, Monki en Levi’s openen nieuwe winkels en duurzame jeans Claudia Sträter

AMSTERDAM, 17 september 2019 12:12 | Rik de Langen

Uitgelekte miljoenennota: koopkracht stijgt. Verder veel aankondigingen van nieuwe winkels en Claudia Sträter lanceert duurzame jeans. Dat in het nieuwsoverzicht van woensdag 17 september.

Prinsjesdag

Op deze derde dinsdag van september, nadat vanmiddag de Troonrede is uitgesproken, weten we hoe de rijksbegroting en de miljoenennota eruitzien voor volgend jaar. Een deel van de plannen is de afgelopen periode echter al uitgelekt. Het kabinet wil in totaal €3 miljard aan lastenverlichting voor burgers realiseren. De middeninkomens (€52.000 - €75.000 inkomen per jaar) profiteren het meest met een toename aan koopkracht van ruim 2%, meldt RTL nieuws. Ter vergelijking: de koopkracht nam vorig jaar gemiddeld toe met 0,3% en een jaar eerder met 0,5%. De vennootschapsbelasting daalt waarschijnlijk minder dan verwacht. Die belasting gaat vanaf volgend jaar wel omlaag voor kleine en middelgrote bedrijven die minder dan €200.000 winst maken. Bedrijven met meer dan €200.000 winst blijven echter hetzelfde tarief betalen.

Monki naar Utrecht

Deze winter opent Monki een nieuwe winkel in het winkelcentrum Hoog Catharijne, meldt het persbericht. Dit wordt Monki's tiende winkel in Nederland vol met ‘regenboogkleurige paskamers, zeeschelptafels en twinkelende lichtjes’. De winkelketen, afkomstig uit de H&M Groep, werd in 2006 opgericht en heeft op dit moment 120 winkels in 19 landen, inclusief franchisemarkten.

Nieuwe winkel Levi’s

Levi’s opent een derde vestiging in Amsterdam aan de Hartenstraat 9 in de 9 straatjes. Het jeanslabel heeft al winkels in de Leidsestraat en de Kalverstraat.  In de nieuwe shop worden zowel de reguliere collectie als de premium Made & Crafted-lijn aangeboden. Middenin de winkel komt een tailorshop, waar consumenten oude items kunnen laten repareren of nieuwe aankopen laten personaliseren. In samenwerking met designstudio Blueprint Amsterdam zijn er speciale designs ontworpen voor de winkel, allemaal gemaakt met natuurlijke indigo en geupcycled indigo stoffen. Het houten paneel tegen de wand van de kleedkamers laat een abstracte ‘blueprint’ van Amsterdam zien, volledig met de hand geschilderd met natuurlijke indigo.

Claudia Sträter ontwikkelt duurzame jeans

Claudia Sträter heeft een lijn sustainable jeans ontwikkeld. De lijn bestaat uit skinny jeans in drie verschillende indigotinten en een flared in een lichte kleur. De jeans zijn gemaakt van 90% biologisch katoen en 7% gerecycled polyester, aangevuld met een beetje elastaan voor de stretch. Het biologisch katoen wordt verbouwd zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen en het gerecycled polyester wordt gemaakt van weggegooide plastic flesjes. Ook het proces van bleken en finishen van deze jeans gebeurt op een manier die minder belastend is voor mens en milieu, meldt de vrouwenmodeketen in een persbericht.  Voor de bewerkingen worden ‘groene’ methoden toegepast die zorgen voor een flinke reductie van het water-, energie- en chemicaliënverbruik. De sustainable jeans van Claudia Sträter zijn in de winkel te herkennen aan speciale ecovriendelijke hangtags.

Intimissimi en Calzedonia breiden uit

Bodyfashionketens Intimissimi en Calzedonia breiden dit najaar flink uit in Nederland. Het Italiaanse moederbedrijf Calzedonia Group heeft de opening van tien nieuwe winkels aangekondigd, meldt Retailnews. De twee formules openen in de Nieuwe Haagse Passage, in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Daarnaast opent Intimissimi een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat en in Maastricht. De andere locaties zijn nog niet bekendgemaakt. Calzedonia heeft al twee vestigingen in Nederland, voor Intimissimi zijn de nieuwe winkels het Nederlandse debuut.

Nieuwe huurders Mall of the Netherlands

Hunkemöller, Scotch & Soda, Timberland en Nelson Premium hebben getekend voor Westfield Mall of the Netherlands, meldt vastgoedontwikkelaar Unibail Rodamco Westfield in een persbericht. Retailers als The Sting/Costes, Calzedonia, Intimissimi, Asics, Just Brands, Clarks en Inditex gingen de nieuwe huurders al voor. Volgend jaar opent het nieuwe winkelcentrum in Leidschendam-Voorburg de deuren. Met de ontwikkeling van Mall of the Netherlands is maar liefst €570 miljoen gemoeid. In het centrum is met 117.000 vierkante meter ruimte voor 280 winkels met 45 eetgelegenheden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.