Jongeren besteden kwart kledingbudget aan luxe sneakers

Amsterdam, 29 augustus 2019 13:53 | Margreet Anches

Jongeren spenderen maar liefst vijfentwintig procent van hun kledingbudget aan luxe sneakers. Dit blijkt uit onderzoek van Winkelstraat.nl.

Winkelstraat.nl concludeert dat luxe gympen in trek zijn bij jongeren na analyse van 100.000 transacties van meer dan 250 winkels en merken die via de online marktplaats verkopen. Uit het onderzoek komt naar voren dat deze doelgroep gemiddeld 230 euro spendeert aan sneakers. Daarnaast ziet het online winkelplatform dat uitgaven van 750 tot 1000 euro voor sportieve schoenen geen uitzondering meer zijn. 

 

Alexander McQueen en Filling Pieces

Zowel internationale als Nederlandse merken zijn populair. Alexander McQueen is bij mannen en vrouwen met afstand het populairste label voor luxe sneakers. Twee gewilde Nederlandse sneakermerken zijn Mason Garments en Filling Pieces. Jongeren kopen volgens Winkelstraat.nl gemiddeld 1,7 paar luxe gympen per jaar. Daarbij ziet de onderneming kopers die eens per jaar diep in de buidel tasten, maar ook shoppers die minimaal vier of vijf keer per jaar nieuwe sneakers inslaan. Joost van der Veer, ceo en mede-oprichter van Winkelstraat.nl licht toe: “Jongeren nemen steeds meer het voortouw in het uitgavenpatroon in Nederland als het aankomt op fashion. We zien deze trend al jarenlang bij Winkelstraat.nl, waar zestien- tot dertigjarigen met veel plezier grote bedragen uitgeven aan luxe sneakers. Dit biedt kansen voor gevestigde namen en opkomende Nederlandse labels.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.