Le Pep heeft nieuwe eigenaar, Facebook nummer 1 onder vrouwen en Fabienne Chapot komt met home-collectie

AMSTERDAM, 5 juni 2018 16:07 | Rosita van der Kwaak

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Le Pep wordt per 1 juli 2018 overgenomen. Verder: hoewel Instagram aan terrein wint, is Facebook nog steeds het grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen, Paprika breidt niet verder uit in Nederland en Fabienne Chapot lanceert een interieurcollectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 5 juni 2018.

Facebook nog steeds grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen

Hoewel Instagram aan terrein wint, is Facebook nog steeds het grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek door Fashionchick en Styletoday onder 800 vrouwen. Maar liefst 97,3% van de respondenten heeft een Facebookprofiel. Hiermee laat het sociale netwerk Instagram (82%), YouTube (80%) Pinterest (62%) en Twitter (19%) ver achter zich. Facebook wordt voornamelijk gebruikt om op de hoogte te blijven van familie en vrienden (41,5%). Instagram wordt door een derde gebruikt ter vermaak, terwijl 28% er inspiratie vandaan haalt. Er zijn meer verschillen. Driekwart geeft aan influencers te volgen op Instagram, terwijl dit op Facebook maar een kwart is. Maar liefst 71% bekijkt stories op Instagram, op Facebook is dit slechts 10,6%. Bijna de helft (46,6%) van de respondenten geeft aan liever Instagram stories dan gewone posts te bekijken. Op beide platformen volgt meer dan 80% merken, maar twee derde noemt commerciële content wel als social media ergernis nummer één. Lees meer in ons dossier over social media.

Nieuwe eigenaar voor Le Pep

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Le Pep wordt per 1 juli 2018 overgenomen door Triple M Trading, dat bekend is van de broekenmerken NickJean, NickJean Denim en NCompany. Triple M Trading gaat ook de productie en distributie doen. Ook heeft Le Pep vanaf de zomercollectie 2019 een nieuwe agent: Mariëlle Ehren-Verhulst van Sterre & Stijl in Herpt, in samenwerking met Martens Fashion Group in het World Fashion Centre in Amsterdam. De levering van de wintercollectie 2018 wordt nog georganiseerd door Le Pep-oprichters Gerrit en Daniëlle Wagter. Daniëlle blijft als styliste betrokken bij het merk. Zij begon in 2012 met een compacte jurkencollectie onder de naam Le Pep en verkocht die in eerste instantie alleen via de eigen webshop. De collectie werd uitgebreid met andere items dan jurken en er waren al snel enkele tientallen verkooppunten in Nederland. Het merk wordt ook verkocht in België, Duitsland en Denemarken.

Fabienne Chapot’s lanceert interieurcollectie

Fabienne Chapot lanceert in september haar eerste home collectie, onder de lijn Animaux de Cuisine. De eigenzinnige collectie bestaat uit meer dan 120 items voor in huis, van servies tot kussens en glaswerk. Er wordt gewerkt met A-gradatie porselein, handgeblazen kristal, katoen en zachte velvets. Dat alles in deze eerste collectie met handgeschilderde prints van wilde dieren. De interieurcollectie wordt op de markt gebracht met New Edition Home. Oprichter Fabienne Chapot: “De kans om ons DNA naar een home lijn te vertalen konden we niet laten schieten. Door de prints en de mogelijkheid om te mix & matchen voelt het als een verlengstuk van onze bestaande collecties.” De Animaux de Cuisine collectie is verkrijgbaar vanaf september 2018 bij Fabienne Chapot winkels, de webshop en geselecteerde retailers.

Paprika breidt niet verder uit in Nederland

De Belgische plussize moderetailer Paprika opende begin 2014 de eerste Nederlandse winkel en de toenmalige ceo gaf aan binnen enkele jaren te willen doorgroeien naar maar liefst 150 winkels. Vier jaar later zijn er 24 winkels in Nederland, met later dit jaar nog een opening op de planning in Hoog Catharijne. Tegen Fashionunited vertelt de huidige ceo Vincent Rousseau dat de keten het daarbij houdt en voorlopig niet verder uitbreidt in Nederland. Volgens de retailer komt de webshop overeen met vijftien filialen en is het land daarmee voldoende afgedekt. Paprika gaat zich nu focussen op uitbreiding in Duitsland en Frankrijk. 

CarréCouture is failliet

De Belgische luxe vrouwenmodewebshop CarréCouture is onlangs failliet verklaard. Er wordt gewerkt aan een doorstart, meldt Retailnews. CarréCouture werd in juni 2017 opgericht door de Belgische Jeroen en Nathalie Pompen. Op het platform wordt designerkleding verkocht van aangesloten modewinkels. De omzet zou echter te wensen over laten. Veel winkels in dit segment zouden al exclusief samenwerken met Farfetch. De familie Van Gansewinkel, bekend van het gelijknamige afvalbedrijf, had 25 procent van de aandelen in handen, maar draaide begin dit jaar de geldkraan dicht vanwege de tegenvallende resultaten. Van Gansewinkel werkt nu met Isabelle Dumortier van The Tutu Shop aan een doorstart. 

Rebelle neemt The 2nd Edit over

Rebelle.com, de internationale online marktplaats voor tweedehands designermode, neemt de activiteiten van de Scandinavische concurrent The 2nd Edit over. Alle activiteiten van The 2nd Edit worden voortgezet onder het merk Rebelle. Met deze strategische stap versterkt de van oorsprong Duitse marktplaats Rebelle haar positie binnen Europa. Rebelle is inmiddels actief in 29 landen. Met de overname krijgt Rebelle toegang tot de groeiende Scandinavische markt voor wederverkoop in luxe mode. Niet alleen is Rebelle door de overname een nieuw klantenbestand rijker, ook wordt het aanbod uitgebreid met meer stukken van Scandinavische merken, zoals Ganni, Acne of Baum und Pferdgarten, waar een sterke vraag naar is in andere Europese landen. 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.