Hoe kunnen retailers zich aanpassen aan de online consument?

Amsterdam, 14 september 2016 16:24 | Aafje van IJzendoorn

Winkels moeten op drie logistieke kernpunten innoveren om internationaal te kunnen concurreren. Dat blijkt uit onderzoek van UPS.

Uit onderzoek van koeriersdienst UPS blijkt dat retailers zich zouden moeten focussen op drie kernpunten: fysieke winkels, het voorradig zijn van producten en internationale retouren. Innovatie is nodig voor het behoud van een stabiel of groeiend marktaandeel in de retailmarkt die gedomineerd wordt door spelers die internationaal verkopen, zo blijkt uit het UPS Pulse of the Omnichannel Retailer-onderzoek.

Aan het onderzoek deelden ruim 700 retailbedrijven in Europa, waaronder 100 Nederlandse retailers, hun ervaring voor het onderzoek.

“Consumenten verkennen meerdere online en traditionele verkoopkanalen en zullen het kanaal gebruiken dat het beste in hun behoefte voorziet”, zegt Carrie Royle, retail-marketingmanager, UPS Europa in een persbericht. “Consumenten gebruiken ook sociale netwerken om het aanbod te vergelijken en beoordelen.”

Fysieke winkels

Retailers moeten volgens het onderzoek verder kijken dan het traditionele doel van de winkel en de winkel gebruiken als een onderdeel van het voorraad- en distributienetwerk. 51 procent van de Nederlandse retailers gebruikt hun winkel voor aanvullende dienstverlening en 33 procent als ondersteuning bij online bestedingen.

40 procent van de retailers in Nederland is van plan om het netwerk van de winkel of andere ophaalpunten te gaan gebruiken in de komende 12-24 maanden om zo meer gemak bij het ophalen te bieden aan klanten die onlineproducten bestellen.

Niet-voorradige producten

Uit consumentenonderzoek van UPS bleek dat 41 procent van de Europese consumenten in het geval van een lege voorraad naar de website of app van de concurrent gaat. 17 procent geeft aan te willen wachten tot het product weer op voorraad is.

Online bedrijven reageren op de uitdaging van het hebben van een lege voorraad: 68 procent van de webshops biedt levering aan op een adres naar voorkeur van de consument zodra het product weer leverbaar is. Bijna de helft van de winkels, vertelt klanten dat ze moeten wachten op hun bestelling, zonder dat ze een alternatief bieden. 

Internationale retouren

Het beheren van retouren is een belangrijke succesfactor voor alle retailbedrijven. 64 procent van de retailers gaf aan dat het de grootste uitdaging is om defecte goederen te beheren en 50 procent vindt het lastig om altijd kwaliteitscontroles uit te voeren.

Uit onderzoek blijkt dat retailers assistentie nodig hebben van een derde-partij. Meer dan 60 procenten gaf aan hulp nodig te hebben bij het beheren van retouren. Meer dan 70 procent zei dat ze bijdragen aan kosteneffectiviteit.  

De komende jaren zijn Nederlandse retailers van plan om de volgende diensten aan te bieden: de volgende dag leveren (64 procent), de mogelijkheid om bestellingen op te halen bij de winkels van de retailers of een alternatief ophaalpunt (40 procent), bezorging op een locatie als een gift waar de consument dus geen extra geld voor hoeft te betalen (33), bezorging nog dezelfde dag (25 procent) en het reserveren en ophalen bij winkels van de retailers (15 procent).

“Internationale bestellingen en retouren beheren kan uitdagend zijn”, zegt Royle. “UPS biedt een breed palet aan mogelijkheden op het gebied van retouren voor retailers. Consumenten kunnen hun vooruitbetaalde gelabelde retouren bij een van de 15.000 UPS Access point locaties in Europa afgeven.”

 

Lees ook: Nieuw verzendplatform voor kleine retailers 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.