Fysieke winkel houdt bestaansrecht, Hema in beroep tegen Levi’s en McDonalds lanceert kledinglijn

AMSTERDAM, 19 juli 2018 14:17 | Tessa van Glabbeek

Ook al blijft het aantal online shoppers stijgen, toch blijven fysieke winkels belangrijk voor de consument. Verder: Hema gaat in hoger beroep tegen Levi’s, McDonald’s lanceert een kledinglijn waarvan je gratis items bij je bestelling krijgt en Adidas wil alleen nog schoenen maken van gerecyclede materialen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 19 juli.

Hema gaat in hoger beroep tegen Levi’s

In een persbericht laat Hema weten het niet eens te zijn met het oordeel en de argumentatie van de rechtbank en de hoogte van de schadevergoeding (4,5 miljoen euro) die het bedrijf moet betalen aan jeansmerk Levi’s.

Op 14 mei 2018 oordeelde de rechtbank van koophandel te Brussel dat Hema inbreuk maakt op het beeldmerk van Levi’s. De Nederlandse retailer verkocht broeken met broekzakken die te veel op die van Levi’s lijken. De rechtbank van koophandel achtte een schadevergoeding van €20,- per broek redelijk en proportioneel. Hema verkocht er ruim 220.000 wat het totaal op €4.432.060 bracht.

Fysieke winkel houdt zijn bestaansrecht

Ook al blijft het aantal online shoppers stijgen, toch blijven fysieke winkels belangrijk voor de consument. Er bestaat een grote groep consumenten die niet snel online kleding koopt, zo onderzocht strategie- en marketingconsultancybureau Simon-Kucher & Partners. Het onderzoek werd gehouden onder 344 Nederlanders.

Uit dit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen die nooit online kleding koopt, zegt dat zij dit ook in de toekomst niet van plan zijn. Naast het shopgedrag, werden ook de redenen onderzocht door het bureau; waarom shopt men wel of juist niet offline?

De tekst gaat door onder de afbeelding

voordelen offline winkel simon kucher 18

voordelen online winkel simon kucher 18

Voornamelijk het kunnen zien en passen zijn belangrijke redenen voor consumenten om in een fysieke winkel te shoppen.  De belangrijkste redenen om juist online te shoppen zijn flexibiliteit en tijdsbesparing.

Tegen mediabedrijf ConsumerTalk vertelt senior directeur van Simon-Kucher & Partners: “Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Consumenten blijven waarde hechten aan de ervaring van het winkelen in fysieke winkels. De rol van de winkel is wel aan het veranderen door de sterke groei van het online kanaal. Het is belangrijk voor winkels om hier op in te spelen.”

Helly Hansen spant rechtszaak aan tegen Off-White

Het Noorse activewearmerk Helly Hansen is een rechtszaak gestart tegen het populaire designlabel Off-White van ontwerper Virgil Abloh. The Fashion Law meldt dat het merk wordt aangeklaagd vanwege het gebruik van diens kenmerkende zwart-witte strepen. Helly Hansen claimt dit beeldmerk namelijk al ruim veertig jaar te voeren. Interessant detail: Off-White bestaat al sinds 2013 en de afgelopen jaren maakten de strepen deel uit van menig bestseller.

Adidas wil alleen nog schoenen maken van gerecyclede materialen

In 2024 wil Adidas alleen nog schoenen produceren met gerycycled polyester. De overgang wordt in stappen gemaakt, zo vertelt topman Eric Liedtke tegen de Financial Times. Dit jaar worden er al vijf miljoen gerecyclede schoenen verkocht en volgend jaar ligt dit aantal op elf miljoen. Bijna de helft van de materialen die Adidas nu gebruikt is polyester.

Gerecycled polyester is tien tot twintig procent duurder dan nieuwe materialen, dat is dan ook de voornaamste reden voor Adidas om zes jaar uit te trekken voor de transformatie. “We moeten zorgen dat we de juiste stapjes nemen, zodat we onze huidige margestructuur kunnen behouden”, aldus Liedtke. Als het Adidas lukt om volgend jaar elf miljoen paar gerecyclede schoenen te verkopen, komt dat neer op drie procent van de totale jaarlijkse productie van 920 miljoen schoenen.

America Today is tevreden over start RFID-pilot

De RFID-pilot die America Today is gestart, loopt goed. Dat laat fashionretailer weten via GS1. Drie winkels van de winkelketen zijn uitgerust met kleding met een RFID-sticker. Met behulp van handscanners wordt de voorraad bijgehouden. Het resultaat is positief: de voorraadnauwkeurigheid ging in drie weken van 70 naar 96 procent. Het doel is dat percentage naar de 98 procent te krijgen. Charlotte den Heijer, logisitiek coördinator bij America Today: “We streven niet naar 100 procent, een scanfout is altijd mogelijk. 98 procent is voor ons voldoende.”

De drie deelnemende winkels zijn zorgvuldig geselecteerd. Eén winkel is aan de grote kant, één winkel heeft twee verdiepingen en de laatste winkel heeft meer dan gemiddeld te maken met winkeldiefstal.

Aan het einde van de zomer, wanneer de pilot ten einde komt, beslist America Today of RFID een uitrol krijgt in alle 67 winkels.

McDonald’s lanceert kledinglijn

Nog geen maand geleden berichtten we over fastfoodketen Febo die zijn eigen kledingcollectie lanceerde na het succes van de snackslippers in 2017. Nu komt er nog een keten met zijn eigen kledingcollectie: McDonald’s. Wie op donderdag 19 juli  via Uber Eats een maaltijd besteld bij de frietzaak, ontvangt uitsluitend op die dag een gratis item. De merchandise wordt gelanceerd ter gelegenheid van ‘Global McDelivery Day’.

Mcdelivery 3 2018

Mcdelivery 2 2018

Mcdelivery 4 2018

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.