Februari-omzet moderetail stijgt, mode-outlet Otrium in top 10 start-ups, kritiek op H&M's duurzaamheid

AMSTERDAM, 13 april 2018 14:45 | Rik de Langen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt bekend dat de moderetailers in februari meer omzet hebben gedraaid dan in dezelfde maand in 2017. Verder: Mode start-up Otrium staat in de top 10 snelst groeiende bedrijven Nederland, Schone Kleren Campagne vindt dat H&M in haar duurzaamheidsrapport zichzelf te snel op de borst klopt en het AMFI in Amsterdam krijgt 's werelds eerste masterdiploma voor circulaire mode.

CBS: Moderetailers zetten meer om in februari, schoenenretailers in de min

Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt bekend dat de moderetailers in februari 1,9 procent meer omzet hebben gedraaid dan in dezelfde maand in 2017. Schoenenretailers noteren een flinke min: 4,4 procent minder omzet ten opzichte van vorig jaar. Deze cijfers zijn koopdaggecorrigeerd.

De detailhandel in zijn algemeenheid draaide een plus van 2,6 procent. De online omzet van de gehele detailhandel lag in februari 17,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 21 procent.

Modestart-up Otrium in top 10 snelst groeiende bedrijven Nederland

De Nederlandse mode-outlet Otrium is op 11 april uitgeroepen tot een van de 10 snelst groeiende start-ups van Nederland. Tech5 is een jaarlijkse competitie georganiseerd door betaalbedrijf Adyen en het in technologie gespecialiseerde mediabedrijf The Next Web heeft de top 10 tijdens een awards dinner bekendgemaakt. Het is na Cloakroom pas de tweede keer in 5 jaar dat een mode start-up in de lijst is opgenomen. Dit meldt Otrium in een persbericht. In maart won Ortium ook al een Shopping Award.

'H&M probeert zijn onvervulde inzet voor leefbaar loon te verdoezelen'

In het deze week gepubliceerde Duurzaamheidsverslag 2017 doet H&M krachtige uitspraken over vooruitgang op het gebied van eerlijke banen, met een focus op leefbaar loon. Schone Kleren Campagne heeft de rapportage van H&M op dit gebied nauwlettend gevolgd, evenals het verzamelen van informatie in productielanden, en het voelt zich 'gedwongen om de zelf-felicitaties in het rapport te weerleggen'. Volgens SKC is de Zweedse moderetailer onder andere niet duidelijk genoeg over wat de definitie van een redelijk minimumloon is. Dat schrijft de ngo in een open brief aan H&M.

Primeur: 's werelds eerste masteropleiding circulair mode-ondernemerschap in Nederland

Het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), Circle Economy en Fashion for Good hebben aangekondigd dat zij een partnerschap zullen vormen om de huidige AMFI-opleiding Fashion Enterprise Creation (MA FEC), gelanceerd in 2016, te ontwikkelen tot 's werelds eerste masteropleiding gericht op circulair mode-ondernemerschap (pdf).

Franse modeketen Naf Naf komt in Chinese handen

In de jaren negentig was Naf Naf mateloos populair. De Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt nu een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel. Volgens Vivarte zou La Chapelle de komende vijf jaar 500 Naf Naf-winkels openen in China en nog een dertigtal in Europa. Voor Naf Naf, dat vandaag 474 verkooppunten telt, werken 1.200 mensen. Dat meldt Retail Detail.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.