Failliet Lesara kan retouren toch niet afhandelen, WE start met kledingbox en Hul le Kes kleedt Duncan Laurence

AMSTERDAM, 8 mei 2019 14:34 | Renate Zoutberg

Failliet Lesara kan retouren toch niet afhandelen, Sjaak Hullekes ontwerpt kleding voor songfestivaldeelnemer en retailers moeten de consument met kleine stapjes duurzamer maken. Verder: de Nederlandse ontwerper Iris van Herpen was ook ‘te zien’ op het Amerikaanse Met Gala

Afhandelen retouren lukt failliet Lesara niet

Ondanks de belofte van online fashionwinkel Lesara om wel de retouren af te handelen toen het in maart zijn deuren sloot, blijkt het bedrijf daartoe niet meer in staat. Dat meldt Twinkle. Die boodschap heeft de curator van Lesara, Christian Graf Brockdorff, gegeven aan gedupeerde klanten. “De middelen voor insolventiefondsen die ik beheer zijn niet voldoende om, onder andere, provisies te bekostigen en te betalen voor de noodzakelijker werkzaamheden en diensten die nodig zijn voor de verwerking van de retourneringsprocessen”, stelt Brockdorff. De curator stelt nu voor aan gedupeerden dat zij hun bestellingen, die zij retour willen sturen, maar moeten houden of cadeau moeten doen aan kennissen of familieleden.

Iris van Herpen tekent voor ontwerp Met Gala

Het spectaculaire Met-gala eergisteravond, had een Nederlandse tintje. De Nederlandse ontwerper Iris van Herpen tekende namelijk voor de outfit van de Amerikaanse producer Broadway-kopstuk Jordan Roth een mannen couture stuk.  De print van de jurk bestaat uit een combinatie van de in Parijs gevestigde Opéra Garnier, de Metropolitan Opera in New York en de Koninklijke Opera in Stockholm. De jurk is meerlagig en lijkt in eerste instantie op een optische illusie van een gesloten theatergordijn. Wanneer Jordan zijn armen opheft, duiken duizenden laser-gesneden 'glitch-bubbles' open en onthullen een nieuwe laag tussen deze bubbels.

'Retailers moeten de consument met kleine stapjes duurzamer maken'

Om consumenten een stap naar duurzaamheid te laten zetten, moeten retailers zich richten op commitment. Dat stelt Liza Luesink op de site van Retailtrends. Luesink is medeoprichter van Duwtje. Het houdt in dat je de consument een kleine stap laat zetten waardoor de kans groot is dat ze de vervolgstap ook gaan zetten. Luesink ziet dat duurzaamheid steeds meer van 'geitenwollen sok naar de norm' gaat. “Maar het is doorgaans te abstract, te ver weg of te groot, waardoor de consument het niet doet. Maar ze willen het ergens wel.”

WE lanceert kledingbox voor mannen

Modeketen WE Fashion heeft de kledingbox voor mannen officieel gelanceerd. In elke box zitten 2 complete looks, inclusief ondergoed en accessoires, samengesteld door een personal shopper. De 4 miljoen leden van het concern kunnen als eerste gebruikmaken van de nieuwe service. Dit geeft het modebedrijf de ruimte om zich te focussen op het ontwikkelen van de service, in plaats van het werven van nieuwe klanten, wat anders kostbaar kan zijn, schrijft het in een persbericht. WE Fashion werkt samen met House of Einstein. De retailer maakt gebruik van de door hen ontwikkelde software. Het samenstellen van de kledingboxen en de distributie van de boxen wordt door WE Fashion zelf gedaan.

Hullekes kleedt songfestivaldeelnemer Duncan Laurence

Modeontwerper Sjaak Hullekes heeft de outfit van Duncan Laurence gemaakt, die hij zal dragen tijdens het Eurovisie Songfestival in Tel Aviv, Israël, op 18 mei. Het is een duurzaam ontwerp van Hullekes’ label ‘Hul le Kes’ bestaande uit een jas van antiek Frans linnen dat al meer dan 100 jaar oud is. De katoenen broek en linnen shirt zijn gemaakt van 'left-over' stoffen die daarmee ook weer duurzaam zijn. Alle items zijn speciaal met de hand op kleur ingeverfd voor Duncan. Het uitgangspunt van de ontwerper is om niet naar perfectie te streven, want juist de imperfectie is datgene wat kleding karaktervol en interessant maakt.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.