Dr. Martens scoort met vegan boot, boycot dreigt voor London Fashion Week en grote ketens sluiten winkels

AMSTERDAM, 14 augustus 2019 17:07 | Tessa van Glabbeek

Dr. Martens heeft het afgelopen boekjaar flink winst gemaakt, mede door de populariteit van het vegan schoeisel. Verder: er dreigt een boycot voor de London Fashion Week en grote ketens sluiten winkels zodat ze zich meer op online kunnen focussen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 augustus 2019.

Nike lanceert sneakerabonnement voor kinderen

Nike heeft in Amerika een sneakerabonnement voor kinderen ontwikkeld, zo is te lezen op Reuters. Deze ‘Nike Adventure Club’ richt zich op kinderen van twee tot tien jaar en probeert zo de toenemende concurrentie een stap voor te zijn. Binnen het abonnement zijn er drie mogelijkheden: vier paar sneakers per jaar voor twintig dollar per maand, zes paar voor dertig dollar per maand of twaalf paar voor vijftig dollar per maand.

Er kan gekozen worden uit een selectie van rond de honderd sneakers, waaronder ook schoenen van Converse. De doos wordt gepersonaliseerd met de naam van het kind en een gids met ideeën voor activiteiten. Wanneer sneakers niet goed passen of als kinderen de schoenen toch niet mooi vinden, kunnen ze worden geretourneerd. Nike zegt dat de schoenen gedoneerd of gerecycled worden.

Miinto verkoopt voor 100 miljoen euro aan kleding

Miinto, het Deense modeplatform voor fysieke boetieks, verkocht in het afgelopen boekjaar voor 100 miljoen euro aan kleding. Dat is een groei van 40 procent, zo schrijft Retaildetail. Miinto blijft investeren in expansie, het e-commerceplatform, dat onlineshoppers en fysieke modewinkels bij elkaar wil brengen, is in het voorbije boekjaar in verschillende nieuwe markten van start gegaan. Ook is met Camilla Frank, ex-topvrouw van Fashion Week, een nieuw ‘head of fashion’ aangetrokken. Het leverde de onlinespeler een volumegroei van 40% op, goed voor bijna 700 miljoen Deense kroon (100 miljoen euro) aan gerealiseerde verkopen via het platform. Hoeveel Miinto daar via een verkoopcommissie en servicekost zelf van overhield, is niet bekendgemaakt

Boycot dreigt voor London Fashion Week

Klimaatactivisten van Extinction Rebellion eisen dat de halfjaarlijkse modeweek in Londen, die dit keer van 13 tot 17 september plaatsvindt, geschrapt wordt. Dat is te lezen op Nieuwsblad.be. De activisten willen meer aandacht voor de zware impact van de textielindustrie op onze aarde. Daarom schreef Extincction Rebellion vorige maand de Britisch Fashion Council aan, met een smeekbede om de London Fashion Week te annuleren.

Caroline Rush, CEO van de British Fashion Council, erkent dat de klimaatcrisis de mode-industrie dwingt om belangrijke stappen te zetten, maar wil verder niet ingaan op de vraag van de klimaatactivisten. Bij Extinction Rebellion namen ze geen vrede met dat antwoord. Zij mobiliseren hun aanhang nu om de vijfdaagse modeweek te verstoren, onder andere via hun Instagram, dat meer dan 300.000 volgers telt.

H&M en Inditex sluiten winkels en investeren in e-commerce

Grote modebedrijven als Inditex en H&M investeren in e-commerce en de fysieke winkels moeten daarvoor ruimen. Heel wat slecht presterende winkels moeten dicht, zo schrijft Fortune. H&M sloot vorig jaar 140 vestigingen en verminderde het geplande aantal nieuwe winkels dit jaar van 175 naar 130. Hetzelfde is aan de gang bij concurrent Inditex; zij sloot het afgelopen jaar 355 filialen, 76 procent meer dan vooraf gedacht. Ook dit jaar staan er 250 sluitingen op de planning, al zullen er op andere plaatsen 300 winkels bijkomen.

De sluitingen hebben een duidelijk doel, het geld dat ermee bespaard wordt, kan worden ingezet op online activiteiten. Inditex heeft dit jaar al webwinkels geopend in Egypte, Indonesië, Israël, Libanon, Marokko, Saoedi-Arabië, Servië en de Verenigde Arabische Emiraten: landen met samen bijna 500 miljoen inwoners. H&M heeft een grote upgrade aangekondigd van zijn webshop: die streeft naar betere navigatie op de site en de presentatie van artikelen en wil voor kortere levertijden.

Dr. Martens scoort met vegan boot

Schoenenmerk Dr. Martens heeft het afgelopen boekjaar 70 procent meer winst gemaakt, onder andere gestuwd door de groeiende populariteit van de vegan boot. Dat is te lezen bij The Guardian. Deze nepleren schoen is goed voor 4 procent van alle verkopen. Andere successen van het afgelopen jaar waren sandalen, kinderschoenen en samenwerkingen met onder andere The Sex Pistols en Marc Jacobs.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.