Dommelsch lanceert Pilsjasje, consumentenprijzen stijgen fors en omzetgroei Zalando zwakt af

AMSTERDAM, 8 augustus 2018 16:09 | Tessa van Glabbeek

De consumentenprijzen stijgen het hardst in vijf jaar tijd. Verder: biermerk Dommelsch lanceert een Pilsjasje, de omzetgroei van Zalando zwakt af en Uniqlo-automaat verkoopt 200 jasjes per week. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 8 augustus.

Beeld: Dommelsch

Biermerk Dommelsch komt met Pilsjasje

Het Brabantse biermerk Dommelsch komt met een jasje speciaal voor pilsliefhebbers: het Pilsjasje. Het spijkerjack bevat een koelvak, bieropener én een zakje voor een borrelhap. Dommelsch licht toe in een persbericht: “Alle basics die je nodig hebt om te genieten van een koud pilsje, mét of zonder alcohol. Perfect voor lange zomeravonden op het terras of op de camping.”

De lancering van het Pilsjasje verwijst naar de nieuwe merkuitstraling die het eeuwenoude biermerk onlangs heeft gepresenteerd. Het Pilsjasje is een unisex ontwerp en verkrijgbaar (voor volwassenen 18+) in verschillende maten. Het jasje kost €30,- exclusief verzendkosten.

 

Consumentenprijzen stijgen het hardst in vijf jaar tijd

De Nederlandse consumentenprijzen zijn vorige maand het hardst gestegen in vijf jaar, zo meldt het CBS. In juli 2018 moest de Nederlandse consument 2,1 procent meer betalen voor goederen en diensten dan een jaar eerder. Sinds september 2013 is de prijsstijging niet boven de twee procent uitgekomen. De prijs van kleding en schoenen liep met 1,8 procent op.

De grootste oorzaak voor de stijging komt voornamelijk door de ontwikkeling van de woninghuren, die meestal in juli worden verhoogd. De huren lagen in juli 2,3 procent hoger dan een jaar eerder. Daarnaast werden ook elektriciteit en aardgas duurder in juli, wat de ontwikkeling van consumentenprijzen verder deed stijgen.

 

Omzetgroei Zalando zwakt af

Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2018 iets minder omzetgroei laten zien dan het vorige kwartaal. Ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst, vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld. Dat  blijkt uit cijfers die dinsdag zijn gepubliceerd.

De omzet steeg in het tweede kwartaal met 20,9 procent naar 1,33 miljard euro met een winst van 51,8 miljoen euro. De Duitse e-tailer haalde een recordaantal aan actieve klanten (24,6 miljoen) die goed waren voor het hoogste aantal bestellingen (29 miljoen) tot nu toe in één kwartaal. Zalando laat bovendien een stijgende winst zien: het aangepaste EBIT kwam uit op 94 miljoen euro (+15 procent) op een gemiddelde marge van 7,1 procent.

De winst ligt in het tweede kwartaal iets hoger dan vorig jaar, toen onder de streep 47,4 miljoen euro overbleef.

 

Uniqlo-automaat verkoopt 200 jasjes per week

Hoewel er de spot gedreven wordt met de jasjes die uit de Uniqlo-machine komen op San Francisco Airport, haalt de machine een omzetcijfer van 10.000 euro per maand. De machine in de luchthaven van San Francisco verkoopt 200 donzen debardeurs per week, zo vertelt Doug Yakel, informatieverantwoordelijke van San Francisco International Airport aan Business Insider.

De jasjes met bijbehorend opbergzakje zijn op sociale media het mikpunt van spot, maar de mouwloze jasjes duiken overal op in Silicon Valley. De jasjes worden voor 50 dollar (43 euro) verkocht en zijn erg populair onder investeerders die naar de stad komen. In de zomer kan het in de stad aan zee behoorlijk fris zijn, waardoor de compacte debardeurs goed van pas komen.

 

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.