Diefstal levert winkelier nieuwe klanten op, recordaantal bedrijfsoprichtingen in 2018 en Roy Donders werkt aan een doorstart

AMSTERDAM, 11 februari 2019 13:03 | Renate Zoutberg

Vorig jaar is er een recordaantal bedrijven opgericht, realityster en modeondernemer Roy Donders werkt aan een doorstart en winkelgebieden in Nederland worden steeds compacter. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van maandag 11 februari.

Locatus: ‘Meeste winkelgebieden worden compacter’

Winkelgebieden in Nederland hebben een hoger risicoprofiel en worden steeds compacter, meldt Onderzoeksbureau Locatus op basis van hun Retail Risk Index (RRI) 2019. Deze index brengt het risicoprofiel in kaart van winkels en winkelgebieden in Nederland en België.

Wat volgens Locatus het meest opvalt is dat het winkellandschap steeds sneller verandert, mede dankzij kortere huurovereenkomsten en lagere huurkosten. Hierdoor kan ook sneller gewisseld worden. Bovendien zien ze in de delen met een hoger risicoprofiel ook meer jonge zelfstandigen, die minder kapitaalkrachtig zijn. Er komen veel nieuwe winkels, maar lang niet iedereen houdt het lang vol, staat in de RRI.

Locatus ziet meer ongunstigere risicoprofielen in alle provincies en bijna alle winkelgebieden. Daarnaast krijgen kernverzorgende centra het steeds zwaarder. In zijn negen observaties meldt het onderzoeksbureau onder meer dat de retail wordt sneller wordt: voor het eerst zien ze binnen een jaar meer starters, meer stoppers én meer winkeliers die verplaatsen ten opzichte van het jaar ervoor (10,7% stoppers nu vs. 9,9% vorig jaar).

Meer dynamiek zorgt voor een verschuiving in de risicoprofielen: minder panden zitten in de lagere risicogroepen en meer in de hogere risicogroepen. De meeste winkelgebieden hebben een hoger risicoprofiel en worden compacter, de dalende tendens van minder leegstand zet door. Op regionaal niveau blijven winkelgebieden in Noord-Holland en Utrecht het overwegend goed doen, met gezonde risicoprofielen. Grote knelpunten zitten in de regio’s Limburg, Zeeland en Overijssel.

Inditex gaat Uterqüe verkopen via Zalando

De Spaanse retailgroep Inditex gaat zijn merk Uterqüe ook aanbieden via het online modeplatform Zalando. Dat meldt onder meer fashionwebsite MDS. Deze stap maakt onderdeel uit van de ambitie van Inditex om in 2020 al zijn merken online wereldwijd verkrijgbaar te laten zijn.

Inditex verkoopt hiermee bijna al zijn merken via Zalando; alleen Zara is nog niet bij het platform aangemeld. Het enige online platform waar alle merken van Inditex aanwezig zijn, is TMall, onderdeel van het Chinese Alibaba. Afgelopen augustus introduceerden de Spanjaarden Uterqüe daar.

CBS: recordaantal bedrijfsoprichtingen in 2018

Vorig jaar is een recordaantal bedrijven opgericht: 191 duizend, voor het overgrote deel eenmansbedrijven. Er zijn in dat jaar ook veel bedrijven (bijna 107 duizend) opgeheven, maar het saldo van oprichtingen en opheffingen is met bijna 85 duizend het hoogste na 2007. Dat meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers over bedrijfsoprichtingen en -opheffingen.

94 procent van alle oprichtingen in 2018 betreft eenmansbedrijven, tegen 82 procent in 2007. Bij de opheffingen is dat 90 procent (72 procent in 2007). Van het saldo van oprichtingen en opheffingen is 98 procent een eenmansbedrijf. Dat was 92 procent in 2007. In de afgelopen tien jaar is het aantal bedrijven met 52 procent toegenomen tot ruim 1,75 miljoen op 1 januari 2019, waarvan 80 procent eenmansbedrijven.

CBS chart

BRON: CBS

Onderwijs blijkt een populair thema: per saldo kwamen er 6.980 bedrijven bij die onderwijs aanbieden, daarbij gaat het om eenmansbedrijfjes op het gebied van studiebegeleiding, sportonderwijs en bedrijfsopleiding. Bedrijven in de algemene bouw, zoals klusjesbedrijven lieten ook een flinke netto groei zien (plus 4.955). In 2018 zijn er eveneens meer webwinkels bij gekomen. Er kwamen in 2018 9.775 online shops bij, terwijl er 6.365 werden opgeven. Dat betekent dat het aantal webwinkels per saldo groeide met 3.410.

Roy Donders wil doorstart maken

Modeondernemer en realityster Roy Donders werkt aan een doorstart. Het AD meldt dat de Limburger opnieuw een huispakkenlijn wil gaan verkopen. Daarmee brak de ‘stylist van het zuiden’ in 2013 door toen hij met zijn realitysoap op RTL5 te zien was. De huispakken waren niet aan te slepen destijds, net als het juichpak voor het WK.

Donders merkt dat Nederland het huispak nog steeds associeert met zijn naam. Hij zegt dat hem nog wekelijks wordt gevraagd waarom er geen nieuwe huispakken meer komen. “En ze hebben nog gelijk ook, want ik was degene die het ooit in Nederland in de markt heeft gezet. Wat ben ik stom geweest dat ik er destijds mee ben gestopt.”

Donders investeerde in zijn kledingwinkel Rojami’s in Tilburg, maar vroeg begin december 2018 zelf faillissement aan. De problemen zouden zijn begonnen toen de winkel verhuisde van een buitenwijk naar het centrum van Tilburg, waar de huur vele malen hoger was. Tegen de rechter zei Donders dat een aantal inbraken en diefstallen hem de das hadden omgedaan.

In het faillissementsverslag staat dat het al in 2016 bergafwaarts ging met de winkel. De stylist van het Zuiden laat met dit faillissement een schuld achter van 1,3 ton. Er zijn 13 schuldeisers, waarvan de bank de grootste is met een claim van 65.000 euro.

Diefstal zorgt voor extra klandizie bij mannenmodezaak

Een post op Facebook over een diefstal uit mannenmodewinkel Tempelman Exclusive in Apeldoorn heeft de zaak nieuwe klanten opgeleverd. Eigenaar Willem Timmer plaatste foto's van 'iemand die vergeten is af te rekenen', meldt de Stentor. Het bericht werd in korte tijd duizenden keren gedeeld. Daardoor speelde de winkelier zijn zaak klaarblijkelijk in de kijker. Dat resulteerde (nog) niet in de aanhouding van de dief, maar het leverde wel nieuwe klanten op.

“Daar blijf ik me over verbazen”, zegt Timmer tegen de Stentor. ”Een aantal jaren geleden hebben we ook eens beelden online geplaatst van een diefstal. Die werden 1,3 miljoen keer bekeken. Het leverde bovendien zo'n vijfhonderd likes op onze Facebookpagina op én extra bestellingen. Door dit bericht hebben we er ook al weer vijftig tot zestig likes bij. Daar zitten twee mensen bij die ook al iets hebben besteld.''

Timmer heeft wel aan de politie gevraagd naar de consequenties van deze actie. “Die geeft aan dat het eigenlijk niet mag, maar dat mensen ook niet met hun vingers aan jouw spullen mogen komen. Dus ze staan het wel toe.'' Een politiewoordvoerder heeft dat bevestigd, maar zegt er wel bij dat de politie ‘zeker niet adviseert om dit soort beelden online te zetten’. Winkeliers die dit doen nemen een risico, zegt de woordvoerder, omdat degene die in beeld wordt gebracht aangifte kan doen in het kader van de privacywetgeving.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.