Deze winkelketens kunnen consumenten niet missen, trui van zeewier gelanceerd en Italiaanse boetieks verkopen nu ook via Winkelstraat.nl

AMSTERDAM, 4 juni 2019 14:03 | Renate Zoutberg

Slechts 8 procent van de winkelketens weet bij consumenten een grote glimlach op het gezicht te toveren, blijkt uit onderzoek van Q&A. Winkelstraat.nl heeft nu ook Italiaanse boetieks toegevoegd en een Brits merk heeft een trui gemaakt van zeewier. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 juni.

Ook Italiaanse boetieks op Winkelstraat.nl

Het online shoppingplatform Winkelstraat.nl heeft verschillende boetieks uit Milaan, Rome en Florence zijn aan de marktplaats toegevoegd. De marktplaats voor luxe fashion heeft nu aanbod uit zes Europese landen, schrijft Twinkle.

Winkelstraat.nl richt zich op een aanbod van winkels met items die normaal moeilijk te vinden zijn in Nederland. Het is de bedoeling dat het aanbod de komende maanden nog verder wordt uitgebreid. Op Winkelstraat.nl zijn ook boetieks uit Nederland, Frankrijk, Spanje, Duitsland en België actief. Inmiddels zijn er ruim veertigduizend verschillende luxe producten te koop op Winkelstraat.nl, van honderden Europese partners. Vooral onder millennials zijn de artikelen populair. Zo realiseerde het platform - mede dankzij die groep - vorig jaar een groei van 40 procent in handelsvolume.

Brits merk lanceert trui van zeewier

Het Britse kledingmerk Truly heeft een trui geproduceerd die deels bestaat uit gedroogd zeewier en volledig biologisch afbreekbaar is. Dat meldt Metro. De stof die gebruikt wordt heet SeaCell dat wordt gemaakt van gedroogd zeewier. Hiervoor wordt zeewier eerst vermalen en vervolgens getransformeerd tot cellulose. Die grondstof kan voor veel verschillende doeleinden worden ingezet, waaronder het maken van kleding. Voor de productie zijn minder grondstoffen en energie nodig. Ook bevat de kleding antioxidanten waardoor ze beschermt tegen vrije radicalen die huidveroudering veroorzaken.

Unrecorded opent derde winkel in Amsterdam

Het Nederlandse, duurzame modemerk Unrecorded opent medio juli een derde winkel. Die nieuwe zaak komt ook in Amsterdam, in de Utrechtsestraat. De andere twee winkels zijn gevestigd in de Runstraat en Hartenstraat. “Het is toch best wel een grote stad en we zien er nog genoeg ruimte om te groeien”, zegt mede-eigenaar Jolle van der Mast. “We hebben overwogen om een winkel in een andere stad te openen en zelfs aan het buitenland gedacht. Hoewel het goed gaat, merken we dat hier nog steeds veel mensen zijn die ons toch niet kennen. We willen eerst bekender worden in Amsterdam.” Unrecorded is opgericht door Jolle van der Mast en Daniel Archutowski. Het merk richt zich op duurzame basics voor mannen.

Deze winkels zijn onmisbaar voor de consument

Slechts 8 procent van de winkelketens weet bij consumenten een grote glimlach op het gezicht te toveren, meldt de NOS naar aanleiding van een onderzoek van onderzoeksbureau Q&A onder 5000 consumenten. “Dan heb je het over namen als Dille & Kamille, Ekoplaza, Hans Anders en Rituals”, zegt Frank Quix van Q&A.Voor dat onderzoek kregen consumenten vragen voorgelegd als ‘Welke keten vindt u het meest onmisbaar?’ en ‘Welke winkel maakt u blij?’. Zo'n 7 procent van de winkelketens heeft een groot probleem: zij zouden in de winkelstraat niet gemist worden. Het onderzoek noemt met name Trendhopper en Perry.

Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn en de ANWB komen als beste uit de bus. Ze zijn sterk op internet, zijn onderscheidend met hun winkels én krijgen veel publiek over de vloer. Onderaan de ranglijst van 200 namen staan winkelketens als Spar, Carpet Right, Marskramer en New Yorker. Zij zijn het minst succesvol in deze enquête.

Steeds meer winkelketens komen in de gevarenzone. Ze vernieuwen te weinig en weten onvoldoende klanten aan zich te binden waardoor hun toekomst zeer onzeker is, concludeert Q&A.

Lidl-sokken en Febo-badslippers hip…why?

Sokken met het Lidl-logo, badslippers waarop de letters van Febo prijken en een sneaker in de kleuren van Zeeman. Hoe kan het dat soort artikelen populair worden onder jongeren? Dat vroeg Sander Hoogendoorn van 3FM zich ook af en belde daarvoor met expert Jordi van de Bovenkamp, creatief directeur van Boomerang Agency.

Volgens Van de Bovenkamp is het een ‘hele simpele truc die supergoed werkt’: "Gekheid en lelijkheid is nu een reden om jezelf te ontwikkelen, het maakt jezelf ineens cool. Ik vind dat een hele leuke ontwikkeling. Het is vanuit de makers heel slim, want het grootste goed dat je kunt creëren is dat mensen het over je merk hebben. Zodra mensen het over je hebben bij het koffieapparaat, weet je dat je goed bezig bent. Een poster ophangen is effectief, maar het is natuurlijk veel beter wanneer iedereen je merk letterlijk aan wil doen en ermee rondloopt.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.