Curator en oprichter Miller & Monroe in de clinch, Zalando bouwt nieuw DC en Nike maakt pijnlijke fout

AMSTERDAM, 4 juli 2019 15:52 | Tessa van Glabbeek

De curator en de oprichter van het failliete Miller & Monroe hebben ruzie. Verder: Zalando gaat een enorm distributiecentrum bouwen in Bleiswijk en Nike haalt schoenen uit de handel met een ‘foute’ vlag uit de tijd van de slavernij. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 4 juli 2019.

Curator en oprichter Miller & Monroe in de clinch

Het faillissement van modeketen Miller & Monroe dreigt uit te lopen op een langdurig moddergevecht, zo schrijft RTL Z. Volgens curator Marie-José Cools en haar adviseurs was een bankroet onafwendbaar, omdat het voorraadbeheer een rommeltje was en een deugdelijk reorganisatieplan ontbrak. Oprichter Lex Hes noemt dat 'de grootst mogelijke onzin' en zegt langdurige procedures te vrezen.

Zalando bouwt mega distributiecentrum in Bleiswijk

Bleiswijk krijgt er een gigantisch distributiecentrum bij van de Duitse e-tailer Zalando, schrijft Retaildetail. Het project, dat 1500 banen oplevert, kost 200 miljoen euro. Het centrum is met 140.000 vierkante meter zo groot als 19 voetbalvelden en komt op de plek waar voorheen FloraHolland zat. Het is de bedoeling dat er vanuit het nieuwe DC niet alleen pakjes verstuurd worden naar de Benelux, maar ook naar Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Als alles volgens plan verloopt, wordt het nieuwe distributiecentrum in 2021 in gebruik genomen.

Nederlandse kledingketens publiceren over misstanden

In totaal vijftig Nederlandse modebedrijven publiceren op 4 juli 2019 over misstanden die zij hebben aangetroffen in fabrieken en hoe ze die willen aanpakken. Retailnews schrijft dat de stap voortvloeit uit het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, waar deze partijen precies drie jaar geleden een handtekening onder plaatsten. Het gaat om bedrijven als C&A, de Bijenkorf, Hunkemöller en Zeeman. Door zich te verbinden aan het convenant hebben ze beloofd vanaf het derde jaar te rapporteren over risico’s op misstanden in de productieketen en wat zij daartegen doen. Merken mogen zelf bepalen wat en hoe volledig ze naar buiten treden.

Een eerste blik op de gepubliceerde rapportages leert volgens actiegroep Schone Kleren Campagne (SKC) dat die veelal onvolledig zijn. Zo wordt niet gerapporteerd over vakbondsvrijheid in Bangladesh en China, waar dat thema een groot probleem vormt. Verder blijven concrete stappen om een leefbaar loon te realiseren uit. SKC wijst er wel op dat het nog maar een eerste rapportage is en dat er genoeg ruimte is om die in de toekomst te verbeteren.

Nike haalt schoenen uit de handel met ‘foute’ vlag uit de tijd van de slavernij

Schoenenmerk Nike bracht speciaal voor de Amerikaanse Independence Day op 4 juli een limited Air Max uit, met op de achterkant van de schoen een Amerikaanse vlag. Er werd alleen voor een oude versie van de vlag gekozen, waarop dertien sterren te zien zijn in plaats van de huidige vijftig. Dat schrijven verschillende media, waaronder 7Days en RTL Nieuws. De vlag stamt uit de tijd van slavernij en rassenongelijkheid. Vandaag de dag wordt hij gebruikt door enkele extreemrechtse groepen die het zien als een symbool.

De Amerikaanse footballspeler en tevens boegbeeld van Nike, Colin Kaepernick, klaagde bij Nike en verzocht het schoenenlabel de sneakers uit de verkoop te halen. Kaepernick speelt al sinds 2016 geen football meer, zijn contract met zijn toenmalige club San Francisco 49ers werd ontbonden nadat hij knielde tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied. Dat was een protestactie van de speler tegen politiegeweld tegen vooral zwarte Amerikanen.

Stockholm Fashion Week afgelast door gebrek aan duurzaamheid

Volgende maand zou het zo ver zijn; van 27 tot en met 29 augustus zou Stockholm in het teken staan van de Stockholm Fashion Week. Het Swedish Fashion Council (SFC) heeft er echter een stokje voor gestoken, schrijft Glamour. Het evenement is niet duurzaam genoeg en moet een nieuw concept krijgen. "Het was geen gemakkelijke beslissing, maar we hebben er goed over nagedacht," vertelt Jennie Rosén, CEO van SFC in een statement.

"Fashion Week, zoals de gehele mode industrie, staat voor grote uitdagingen. Het tegemoetkomen van de vraag voor duurzaamheid, innovatie, relevantie en timing. Veel onderzoeken naar de toekomst van mode geven dit aan, maar de industrie ligt nog steeds in een split waardoor de Zweedse modewereld de verkeerde kant op gaat. Daarom moeten we nu veranderen zodat we de industrie de juiste richting op sturen." De organisatie is al bezig met een vernieuwde versie, die later dit jaar wordt gepresenteerd.

 

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.