Chanel heeft heuse diversiteitsmanager, kledingbranche in de min en Fashion Cloud ontvangt miljoeneninvestering

AMSTERDAM, 15 juli 2019 15:50 | Tessa van Glabbeek

Chanel heeft een heuse diversiteitsmanager aangesteld om schandalen te voorkomen. Verder: de kledingbranche zette in mei 2019 3 procent minder om dan in dezelfde periode vorig jaar en Fashion Cloud ontvangt een miljoeneninvestering. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 juli 2019.

Kledingzaken zetten in mei 3 procent minder om dan vorig jaar

In mei 2019 is er 3 procent minder omgezet in de kledingbranche, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Schoenen- en lederwarenwinkels zette in die maand 4,7 procent minder om dan een jaar eerder. Over de gehele detailhandel is er wel een plus; daar werd een stijging van 3,1 procent waargenomen.

Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de gehele detailhandel 4,4 procent hoger dan in mei 2018.

Kleding uit kledingbakken noodgedwongen verbrandingsoven in

Goededoelenorganisaties die textiel inzamelen voor hergebruik hebben in toenemende mate last van mensen die hun chemisch en huishoudelijk afval in kledingbakken dumpen, zo schrijft Trouw. De kleding die ze ontvangen in openbare containers raakt zo ernstig vervuild, stelt de koepel Vereniging Herwinning Textiel (VHT).

Ingeleverd schoon textiel wordt hierdoor ongeschikt voor tweedehands verkoop of recycling. Ladingen moeten noodgedwongen als afval naar verbrandingsovens. Dit staat haaks op het landelijke doel om de herbruikbaarheid van grondstoffen in Nederland in 2050 maximaal (circulair) te maken. De situatie is zo nijpend dat de inzameling van kleding totaal dreigt te stagneren, zeggen de inzamelaars, waaronder marktleiders Leger des Heils en de stichting Sympany.

Chanel heeft heuse diversiteitsmanager

In navolging van andere grote modehuizen heeft Chanel voor het eerst een "head of diversity and inclusion" aangesteld. Het gaat om Fiona Pargeter, die een soortgelijke rol vervulde bij de Zwitserse bank UBS. Dat is te lezen op Retaildetail.  Chanel wil zich meer profileren als een divers en inclusief bedrijf en heeft nu een heuse diversiteitsmanager gevonden in de figuur van Fiona Pargeter. Met de benoeming van Pargeter volgt Chanel het voorbeeld van onder meer Gucci.

Het bedrijf anticipeert ook op diverse schandalen waarmee andere modehuizen in een recent verleden moesten afrekenen. Zo kwam Dolce & Gabbana onlangs in een storm van kritiek terecht en werd het label beschuldigd van racisme naar aanleiding van een reclamefilmpje waarin een (onbeholpen) Aziatisch model enkele typisch Italiaanse gerechten met stokjes probeert te eten. Gucci maakte in februari dan weer een serieuze uitschuiver met zijn ontwerp van een damestrui die tot halverwege het gezicht liep, maar die volgens critici sprekend leek op de racistische blackface-karikatuur.

 Een belangrijke opdracht binnen Pargeters takenpakket is dan ook om ervoor te zorgen dat dergelijke schandalen Chanel bespaard blijven. De benoeming van Pargeter is volgens Chanel “een teken van engagement en het belang hiervan voor het huis.”

Jury Woolmark Prize bekend

De jury voor de prestigieuze International Woolmark Prize 2019/2020 is bekendgemaakt. Zij staan voor de uitdaging om ontwerpers te selecteren voor de finale van de Woolmark Prize, die begin 2020 wordt gehouden. De jury bestaat uit de volgende mensen:

•             Manish Arora, designer

•             Christiane Arp, hoofdredacteur, Vogue Germany

•             Tim Blanks, Editor-at-Large, Business of Fashion

•             Christine Centenera, Fashion Director, Vogue Australia, en medeoprichter WARDROBE.NYC

•             Floriane de Saint Pierre, oprichter, Floriane de Saint Pierre et Associés

•             Livia Firth, mede-oprichter en Creative Director van Eco-Age

             Gert Jonkers, mede-oprichter en hoofdredacteur, Fantastic Man

•             Colin McDowell, Fashion commentator

             Fabien Montique, Director en fotograaf

•             Sarah Mower, Chief Critic, Vogue.com

•             Nelson Mui, Merchandising Director, Fashion, Lane Crawford

•             Chizuru Muko, hoofdredacteur, WWD Japan

•             Sara Sozzani Maino, Deputy Editor-in-Chief, Vogue Italia and Head of Vogue Talents

•             Alison Veness, Editor 10 & 10 Men Australia and Creative Director-at-Large Vogue Australia

•             Lu Yan, Founder, Comme Moi

•             Kate Young, Stylist

 

Fashion Cloud ontvangt miljoeneninvestering

Bestseller-eigenaar Anders Holch Povlsen heeft een investering gedaan in Fashion Cloud, een Duits modeplatform. Met behulp van de investeringsronde heeft het platform bijna 10 miljoen euro ontvangen van bestaande investeerders. Met deze injectie wil fashion Cloud een centraal B2B platform worden in Europa. Povlsen is met zijn investering toegetreden als nieuwe aandeelhouder van Fashion Cloud.

Fashion Cloud is een platform dat zich inzet voor een betere samenwerking tussen retailers en leveranciers. Zo kunnen retailers orders en bijbestellingen plaatsen, maar ook content en voorraad van leveranciers gebruiken.

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.