Aankopen online opnieuw gestegen, Annadiva ontwikkelt eigen lingerielijn en omzet Esprit in Benelux daalt

AMSTERDAM, 19 september 2019 13:13 | Renate Zoutberg

Bodyfashionspecialist Annadiva komt met een eigen lingerielijn, Esprit ziet zijn omzet in Benelux dalen en de bestedingen online zijn weer toegenomen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 september.

Nederlander geeft weer meer online uit

Nederlandse consumenten kopen steeds meer producten en diensten via internet. Ze gaven in de eerste zes maanden van 2019 online 12,5 miljard euro hieraan uit, een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.

In totaal gaven Nederlandse consumenten 7 miljard euro online uit aan producten (+10%) en 5,5 miljard euro aan diensten (+7%). Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt doordat consumenten meer geld online besteden (+8%) en online kopers meer aankopen doen (+6%). Als er alleen wordt gekeken naar de producten, dan liggen deze percentages zelfs nog iets hoger: +10% en +8%. Daarnaast vormen de online bestedingen binnen de categorieën food/nearfood (+34%) en schoenen & personal lifestyle (+21%) ook een belangrijke driver voor het online aankopen van producten. De categorie kleding plust op dit vlak 15%. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard.

Infographic_Thuiswinkel_Markt_Monitor_2019_HY1

Annadiva ontwikkelt eigen lingerielijn

Bodyfashionspecialist Annadiva komt met eigen lingerielijn. Het Nederlandse bedrijf heeft hiervoor investering ontvangen van het Bosch Investeringsfonds (BIF). Dat meldt het Annadiva in een persbericht. BIF is een samenwerking van zes private investeerders en de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Zij zetten hun kapitaal, kennis en netwerk in voor veelbelovende en groeiende bedrijven in de regio Noordoost Brabant. Naast de investering, kan Annadiva ook gebruik maken van de expertise en coaching van de investeerders.

Annadiva zo’n zeven jaar geleden opgericht door Mariëlle van Werven. Het bedrijf verkoopt lingerie- en badmode in Nederland, België en Duitsland. Naast de webshops heeft Annadiva ook twee fysieke winkels in ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen. In 2015, 2016 en 2018 ontving Annadiva de FD Gazellen Award. In een interview met Textilia zei Van Werven hier destijds over: “Ik ben veel harder gegroeid dan ik had durven dromen. En dan te bedenken dat ik gewoon heel klein ben begonnen met mijn webwinkel, van huis uit.”

Esprit ziet omzet in Benelux dalen

Esprit heeft in de Benelux het afgelopen boekjaar een totale omzet van bijna 190 miljoen euro geboekt. Het kledingconcern zag in vergelijking met vorig boekjaar de omzet echter dalen met 14,6 procent in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijfers waar onder meer Retailtrends over schrijft.

De Benelux was goed voor 12,6 procent van de totale omzet. In Duitsland, waar Esprit is gevestigd, werd de hoogste omzet behaald: 773 miljoen euro. De omzet liep hier met 14,2 procent ook flink terug. De totale omzet van Esprit kwam uit op bijna anderhalf miljard euro, schrijft de nieuwssite.

Gekeken naar de fysieke winkels van het merk, behaalde Esprit hier een totale omzet van zo’n 582 miljoen euro. De winkels in de Benelux zetten bijna 84 miljoen euro om, wat neerkomt op een daling van 11,1 procent vergeleken met het jaar ervoor. De winkels in, 24 in totaal, boekten bijna zeven procent minder omzet in vergelijking met het boekjaar ervoor. De wholesale-activiteiten daalden in de Benelux sterk met ruim 28 procent naar bijna 45 miljoen euro. Hierdoor is totale wholesale-omzet gedaald, zegt Esprit. De online omzet was in totaal bijna 260 miljoen euro, waarvan circa zestig miljoen euro afkomstig uit de Benelux.

Zara installeert pakketautomaten in winkels

Modeketen Zara gaat in haar winkels in Duitsland pakketautomaten installeren, meldt Retaildetail. Hiermee wil het bedrijf het ophalen van online bestellingen stimuleren. De automaat waar de pakketten worden gestald, is ingebouwd achter een wand in de winkel. Er kunnen 700 pakketten in. Zara heeft in winkels in onder meer Parijs, Madrid en Londen eerder ook pakketautomaten geïnstalleerd.

Met click&collect probeert de modeketen de logistieke kosten van e-commerce te verlagen. Klanten  die hun bestellingen komen ophalen in de winkel, hoeven geen verzendkosten te betalen. De pakkettenautomaat is alleen tijdens de openingsuren van de winkel te bereiken, omdat deze in de zaak is gevestigd.

 

FOTO: Pexels / FotoMix ltd.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.