Hoe vertaal je de mannenmodetrends voor winter 2018-2019?

Amsterdam, 22 augustus 2018 16:04 | Mehtap Gungormez

In de recent verschenen mannenmodespecial van Textilia vind je de belangrijkste mannenmodetrends voor herfst-winter 2018-2019. Hoe vertaal je deze informatie naar je assortiment en winkelvloer? Textilia vroeg het aan experts op dit gebied.

catwalkbeeld boven: Berluti [credit] Jeroen Snijders

Annette Staps, styliste mannenmodemerk Dstrezzed 

“Voordat ik begin met het bepalen van trendthema’s voor de verschillende Dstrezzed-collecties ga ik naar alle beurzen, kijk ik naar wat er op de catwalk gebeurt, wat trendprognosebureau’s zeggen maar ga ik ook naar musea en de Dutch Design Week. Dat gooi ik vervolgens allemaal op een hoop en haal ik de highlights eruit die geschikt zijn voor Dstrezzed. Bij het bekijken van de Textilia Mannenmode-trends voor herfst-winter 2018-2019 viel me op dat er best wat raakvlakken zijn met de thema’s die ik heb samengesteld voor Dstrezzed. Zo hebben wij als eerste trendthema ‘The Thinker’, dat een mix is van een revival van jaren vijftig en de jaren negentig. Dit komt terug in jullie ’90’s minimalism’-trend. Wij mixen classics met streetwear, dat zorgt ervoor dat er een totaal nieuw silhouet ontstaat. Ook in het kleurgebruik zit er overlap: de kleuren Autumnal, Golden Rod en Eden uit de trend Neo Classical, komen dicht in de buurt van de tinten die wij voor de nieuwe wintercollectie hebben gebruikt. In ons tweede thema, Urban Nomad, komen ook veel zachte elementen - zoals te zien is in jullie Soft Touch-thema - zoals velours blazers en gilets en zachte knits naar voren. Dat hebben wij gecombineerd met functionele technische stoffen - zoals ook te zien op de ‘hi-tech materials’-pagina. Alleen het thema ‘Bold & Playful’ is voor onze collectie te kleurrijk en te extreem. Ook is dit niet stoer genoeg voor de Dstrezzed-man.”

trend MM soft touch




trend MM hi tec

Nicole van Deyzen, creative director mannenmodemerk The GoodPeople

“Voor het creëren van een nieuwe collectie gaan we altijd eerst naar de Première Vision. Daar doen we altijd veel trends op het gebied van stoffen en kleuren op. Wij werken altijd met een bepaald thema dat wij zelf op dat moment leuk of interessant vinden. Eigenlijk zijn we helemaal niet met trends bezig, maar we merken wel eens - als de collectie al uit is - dat we een thema hebben gekozen dat terugkomt bij andere merken. Blijkbaar hangt zo’n trend dan in de lucht en doen we er, zonder er al te veel bewust van te zijn, aan mee. Dat zie ik nu ook als ik naar de trendpagina’s van Textilia Mannenmode kijk. Zo hebben wij de kleur Golden Rod, die in de Neo Classical-trend naar voren komt, ook in de winter 2018-2019-collectie gebruikt. Dat is wel een accentkleur voor ons, dat komt bijvoorbeeld terug in borduursels en dergelijke. Als kleur voor een item in zijn geheel is het te heftig. Ook de kleur Orange.com (Bold & Playful) hebben wij gebruikt als accentkleur. Een trend die goed bij The GoodPeople past is ‘90s minimalism’, die look is helemaal van deze tijd. De fits zijn soms nog net te oversized voor ons, maar ook wij brengen veel meer rechte shapes dan een paar seizoenen geleden. Zo brengen wij ook de ‘baggy dress broek’ zoals je ziet op deze pagina. Dat is een model van een luxe jersey stof, dat losjes en recht over de schoen valt. Wij combineren zo’n broek met een mooi shirt erop. Het zal misschien nog even duren voordat we deze broek in het Nederlandse straatbeeld terugzien, maar in Parijs is zien we ‘m al volop.” 

trend MM bold playful

trend MM 90s minimalism

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.