Vierde kwartaal H&M winstdaling 11%

AMSTERDAM, 31 januari 2011 19:21 | Eva Guldemond

Hennes & Mauritz heeft afgelopen week een winstdaling van 11% over het vierde kwartaal bekendgemaakt. Ondanks gestegen katoenprijzen en gedaalde consumentenbestedingen wil het concern dit boekjaar nog, 2011, 250 winkels openen. Bron: Dow Jones Nieuwsdienst.

Het Zweedse modehuis H&M is optimistisch over de toekomst. Dit terwijl de gestegen Zweedse kroon heeft geleid tot grote negatieve effecten bij zowel de omzet- als de winstcijfers. De nettowinst van H&M daalde in het vierde kwartaal eindigend op 30 november 2010 naar SEK 5,5 miljard ($851 miljoen) van SEK 6,2 miljard in dezelfde periode 2009.

Koersdaling aandeel
Op de beurs in Stockholm verloor het aandeel H&M 6% nadat de modeketen deze cijfers bekendmaakte. In het vierde kwartaal zakte de bruto-marge sterker dan verwacht van 66,3 tot 63,2 procent. De winst voor belasting viel terug van 7,99 tot 7,18 miljard Zweedse kroon (SEK), omgerekend 0,8 miljard euro. H&M's omzet steeg met 6 procent tot 29,7 miljard SEK. Ook in september publiceerde H&M al een tegenvallend winstcijfer. Dit had betrekking op het derde kwartaal van het boekjaar. Het aandeel leverde toen 5,8 procent in. Toch bedroeg de winst over de eerste drie kwartalen (gebroken boekjaar 2010) nog altijd een slordige 7% omzetstijging.

Katoenprijzen
H&M zit klem tussen hogere kosten (ondermeer de hogere katoenprijzen) en de lagere bestedingen van de consument, de ruime arbeidsmarkt (hogere loonkosten) en inflatie. CEO Karl-Johan Persson is desalniettemin positief over de vooruitzichten voor 2011.

Uitbreiding onlineverkoop
De topman rekent op een vergelijkbare stijging van de omzet (6%) in het lopende boekjaar. Bovendien moeten er dit boekjaar netto 250 winkels bijkomen in nieuwe en bestaande markten. Daarnaast worden online verkopen uitgebreid.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.