Twitter steeds populairder onder retailers

AMSTERDAM, 8 september 2010 00:00 | Chantal van der Meijs

Het aantal retailers dat gebruik maakt van Twitter groeit. Tweederde van alle detaillisten in Nederland heeft inmiddels een Twitter-account. G-star is het grootste kledingmerk op Twitter.

66 procent van de Nederlandse retailers maakt gebruikt van microblog Twitter. Een kwart van deze retailers zijn zelfs 'zeer actief' op Twitter: zij versturen dagelijks meerdere berichten. Dit blijkt uit het RetailTrends Twitter Onderzoek, dat is uitgevoerd onder vijftig retailers.

G-star heeft meeste leden
Van deze vijftig retailers is G-star met vierduizend followers, het grootste kledingmerk op Twitter. Uit het onderzoek blijkt ook dat detaillisten Twitter gebruiken om diverse redenen. Naast het bieden van informatie over aanbiedingen en nieuwe collecties, zet bijvoorbeeld modeketen WE Twitter ook in om personeel te werven. Daarnaast maakt WE sinds kort in diverse winkels gebruik van de Twitter-passpiegel. Deze spiegel kan foto's van consumenten in hun nieuwe outfit op Twitter doorplaatsen.

Kansen
Het aantal Twittergebruikers in Nederland blijft groeien en dit biedt detaillisten, zowel via internet als in de winkel, nieuwe kansen. Volgens Alexander van Slooten van Wehkamp.nl moeten detaillisten niet denken dat het inzetten van social media keiharde omzet in het laadje brengt. 'Retailers kunnen met social media hun imago verbeteren en versterken (...) Hierdoor kan het merk positiever worden ervaren en dat vertaalt zich naar loyaliteit en uiteindelijk dus ook naar meer vraag", aldus Van Slooten in het septembernummer van RetailTrends.  

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.