MKB onderschat bedrijfsrisico's

AMSTERDAM, 18 november 2010 14:00 | Kim Pereira

Minder dan de helft van de ondernemers in het mkb geeft aan voldoende geld in kas te hebben om drie maanden kostendekkend te zijn. Dit betekent dat een kleine tegenslag grote gevolgen kan hebben voor de onderneming.

Bijna 10% van de mkb'ers heeft geen maatregelen getroffen tegen de risico's van brand, 20% niet bij ziekteverzuim en bij bijna een kwart is de debiteurenstand hoger dan de jaarwinst. Dit blijkt uit onderzoek van ING Assurantiekantoren Nederland onder 556 directeuren-grootaandeelhouders, uitgevoerd door TNS NIPO.

Bedrijfsrisico's in kaart
"Ondernemers zijn doorgaans van nature al optimistisch. Zeker als ze groeien, zullen ze niet zo snel geneigd zijn te analyseren wat er mis kan gaan", zegt Heleen de Heer, algemeen directeur ING Assurantiekantoren Nederland, in een toelichting. "Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook bij de succesvolle ondernemingen." Slechts iets meer dan de helft van de ondernemers brengt de bedrijfsrisico's minimaal eens per twee jaar in kaart. Eén op de zes heeft dit nog helemaal nooit gedaan.

Brand
Het uitbreken van brand blijkt voor veel ondernemers een zorg te zijn. Toch denkt slechts één op de vijf ondernemers dat meer dan 25% van de ondernemingen failliet gaat na een grote brand. De Heer: "Dit illustreert het optimisme, maar ook wel de naïviteit. De praktijk wijst namelijk uit dat een grote brand bij meer dan de helft van de mkb-bedrijven tot een faillissement leidt. Het goede nieuws is dat 92% van de ondernemers zich tegen brand heeft verzekerd, maar of dat de schade van een volledig faillissement kan dekken, is maar zeer de vraag. Zeker met het oog op een te lage kasstroom, kan dit grote gevolgen hebben."

Waardeopbouw bedrijf overschat
Bijna een kwart van de ondernemers heeft zijn eigen inkomen niet verzekerd, deels vanwege de hoogte van de premies en deels omdat de waardeopbouw in het bedrijf als verzekering wordt gezien. "Deze waarde wordt echter nogal eens overschat. In veel gevallen staren ondernemers zich blind op een eventuele verkoop op een dag, terwijl de praktijk leert dat dit vaak niet zo eenvoudig is en zeker niet voor de prijs die ze nodig hebben om arbeidsongeschiktheid of een oude dag op te vangen", besluit De Heer.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.