Maud's Moderubriek #10

AMSTERDAM, 5 maart 2013 13:19 | Door de redactie

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet en doet verslag in haar moderubriek, die deze week net zo goed Maud's Modellenrubriek had kunnen heten.

Te dun model

Zo riep het model Crystal Renn ontwerpers op om hunkleding voortaan in een wat grotere maat te laten produceren. Waar de meeste designers tegenwoordig de Amerikaanse size 2 (een Nederlandse maat 32) hanteren, mag dat volgens Renn best een size 8 (38 worden). Zelf kampte het model lange tijd met een eetstoornis. Later brak Renn door als plussize model, maar vandaag de dag past het model weer prima in die kleine sample size.

Toch wil ze graag meer variatie zien. "Mode gaat over schoonheid, maar ook over energie. En dat heeft niks met maten te maken." Volgens Renn geeft de Amerikaanse ontwerper Zac Posen alvast het goede voorbeeld, omdat die kiest voor modellen met verschillende maten in zijn modeshows.

Te bruin model

Van te magere modellen naar bruin geverfde modellen. Eens in de zoveel tijd zorgt een tijdschrift, stylist of modeontwerper voor opschudding door een model van huidskleur te laten veranderen voor een fotoshoot. Zo werden onder andere Kate Moss en Claudia Schiffer al eerder in de donkere verf gezet, dat laatste model zelfs door Karl Lagerfeld. Maar net zoals die twee acties konden rekenen op veel protest, zorgen nieuwe foto's van het Franse tijdschrift Numéro wederom voor heisa.

Het blad castte namelijk een blank model voor een fotoreportage die de naam 'African Queen' draagt. In deze shoot is het lichaam van een blank model volledig bruin geverfd. In een reactie laat Numéro weten dat de fotograaf van de reportage juist het tegenovergestelde van discriminatie wilde bereiken, namelijk het tonen van een smeltkroes van culturen. "We hebben groot respect voor het creatieve werk van deze fotograaf en hebben nooit de intentie gehad om de lezer te kwetsen."

Rolmodel

En van het geverfde model gaan we door naar het rolmodel. Het Italiaanse modehuis Gucci zette zich in het verleden al regelmatig in voor vrouwenemancipatie en doet dat nu meer. Niemand minder dan Beyoncé, Salma Hayek, Julia Roberts en Meryl Streep zijn gestrikt voor de nieuwe 'Chime for Change'-campagne. Met deze campagne wil de ontwerpster van Gucci Frida Giannini vrouwen steunen en inspireren.

De campagne moet geld in het laatje brengen waarmee Gucci initiatieven voor vrouwen en meisjes wil gaan steunen. "Meisjes moeten leren dat ze sterk zijn en dat ze kunnen worden wat ze willen", aldus de succesvolle artiest. "Wij hebben nu de kans om daar aan bij te dragen." Who runs the World? Girls.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.