Mattijs showt twee collecties tijdens An Evening With Mattijs

AMSTERDAM, 13 februari 2012 09:00 | Geraldien Prud'homme

Tijdens An Evening With Mattijs showde de Nederlandse mode-ontwerper Mattijs van Bergen zondagavond 5 februari twee collecties in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Samen met kledinglabel Aaiko en brillenmerk Sama Eyewear gaf hij een grote catwalkshow. Op de catwalk werden twee collecties voor najaar/winter 2012-2013 getoond. Eerst zagen de 1500 aanwezigen de collectie die Mattijs voor Aaiko ontwierp: Aaiko loves Mattijs. Na een optreden van Voice of Holland-winnares Iris Kroes volgde de pret-à-porter-show van Mattijs. Mattijs haalde zijn inspiratie voor deze collecties uit fantasy-films als The Never Ending Story en Star Wars.

De vrouwelijke creaties van Mattijs: jurken, rokken en wijde pantalons hadden veel plissé, zijn handelsmerk. Sommige jurken hadden uitgesneden stukken in de taille en op de heup (met ónder de jurk een goudkleurige riem, die subtiel zichtbaar was). Opvallend waren de oranje en groene tulebollen, waar de modellen bijna in verdwenen. Topmodel Valentijn de Hingh droeg één van de laatste outfits: een donkerblauwe tulerok met gouden sterren en een effen donkerblauwe blouse met opstaande kraag.

Samenwerking

Deze avond werd mogelijk gemaakt door de Mode Alliance en Club Brillant, een organisatie van opticiens. De Mode Alliance is een nieuw samenwerkingsverband van zeven grote Nederlandse modewinkels. Deze zaken zijn lokaal een begrip, maar landelijk zijn ze minder bekend. Net als de opticiens van Club Brillant willen deze modeondernemers hun klanten een bijzondere winkelervaring bieden. Volgens deze winkeliers kunnen jonge talentvolle Nederlandse modeontwerpers daaraan een bijdrage leveren. Mode Alliance streeft naar een samenwerking waarbij de ontwerper zijn collectie(s) kan showen en eventueel ook in hun winkels kan presenteren en verkopen.

An Evening With Mattijs was een eerste aanzet tot zo'n verregaande samenwerking. De grote locatie was volgens de initiatiefnemers noodzakelijk, omdat de ondernemers van de Mode Alliance en Club Brillant ook graag hun medewerkers bij dit project willen betrekken.

De door Mattijs getoonde najaarscollectie(s) zullen aan het begin van het seizoen in de winkels gepresenteerd worden. In overleg met de ondernemers wordt daar mogelijk ook een kleine selectie uit de collectie(s) verkocht.

De Mode Alliance en Club Brillant willen behalve de shows passief te sponsoren, zich ook inzetten om de Nederlandse mode beter op de kaart te zetten en  via hun winkels een groter publiek vertrouwd te maken met jonge Nederlandse modetalenten. Alle winkels zijn vinden op de websites van de organisaties: www.eendagjeuitinmode.nl

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.