Hema dingt mee naar Customer Centric DNA Award 2013

AMSTERDAM, 27 maart 2013 14:57 | Lideweij Bosman

Apple Store, Hema en Ikea dingen mee naar de Customer Centric DNA Awards. 10.000 consumenten beoordelen de retailers op servicegerichtheid. 18 april wordt de winnaar in Kasteel De Wittenburg in Wassenaar bekend gemaakt.

De genomineerden zijn geselecteerd op basis van hun servicegerichtheid waarbij gelet werd op de aspecten: proces performance, medewerker performance, consistente dienstverlening, consistente merkbeleving, kwaliteit van webcare, klant-aanbevelingen (social media) en vertrouwen. De genomineerden van dit jaar slagen hier blijkbaar goed in. Kanshebbers op een award zijn dit jaar Ikea, de winnaar van vorig jaar, samen met Hema, vorig jaar ook genomineerd, en Apple, nieuw in de top-3.

Genomineerd in categorie Retail
De trend dat klanten zich vaak eerst uitgebreid online infomeren voor ze een fysieke winkel bezoeken, zet zich voort. Dat maakt het voor de medewerkers op de winkelvloer moeilijk zich te onderscheiden op kennis en advies. Fysieke winkels zullen nog meer moeten gaan werken aan een shopping experience.

Genomineerd in categorie Online Retail
Apple, Bol.com en Nespresso behoren tot de online retailers die het beste worden gewaardeerd op customer centricity. Vorig jaar was H&M de eerste winnaar in de categorie Online Retail. Dit jaar heeft H&M echter de top-3 niet gehaald, en gaat de strijd tussen Apple, Bol.com en Nespresso. Van merken die online en offline zaken doen, doet de online tak het meestal beter dan de offline tak. Wel zijn er grote verschillen binnen de online retail. Het ene bedrijf doet het duidelijk beter dan het andere.

 

Customer Centric DNA Awards is een initiatief van BearingPoint en TNS NIPO. Als basis voor de ranking vroeg TNS NIPO zo'n 10.000 consumenten naar hun ervaringen met de klantgerichtheid van meer dan 100 organisaties in elf verschillende sectoren.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.