Zalando verkoopt producten van zelfstandige moderetailers

Amsterdam, 18 oktober 2016 11:13 | Aafje van IJzendoorn

Webshop Zalando gaat als test kleding en schoenen van lokale Duitse modewinkels op zijn platform verkopen.

Een nieuwe samenwerking voor Zalando: de webshop sluit een overeenkomst met externe modewinkels in Duitsland en gaat kleding en schoenen uit hun assortiment verkopen. “Het is de eerste keer dat het voor retailers mogelijk is om zonder technische kennis contact te maken met het Zalando-platform door middel van de externe parntersoftware ‘Gax-system’”, laat Zalando weten in een persbericht.

Op dit moment hebben tien retailers zich aangemeld voor de testpilot. Waaronder de onafhankelijke schoenwinkels Schuhhaus Fischer uit Esslingen en Tip-Tap Kinderschuhe uit Weilheim (Beieren) zijn de eersten die meedoen.

“Als lokale winkel is ons belangrijkste doel vooral het bereiken van nieuwe klanten, vooral de klanten uit jongere generaties”, zegt Thomas Ganguin, de eigenaar van Tip Tap Kinderschoenen, in het persbericht. “Dat is waarom e-commerce belangrijk is voor ons als een extra distributiekanaal, om extra verkoop te genereren.”

In de omgeving van deze winkels kunnen klanten ervoor kiezen hun schoenen op te halen in de winkel. Daarnaast kunnen ze er ook voor kiezen om de schoenen niet door Zalando te laten versturen, maar door de zelfstandig ondernemer. De bestelling is op deze manier nog sneller in huis.

Samenwerking Adidas

Zalando is in juni met de eerste testpilot in Duitsland gestart. Zalando werkte eerder samen met Adidas in Berlijn. Klanten kunnen via Zalando’s app ZipCart zien welke producten van het merk beschikbaar zijn in de winkel en dezelfde dag nog thuis laten bezorgen. Het is ook mogelijk om de bestelling in de winkel op te halen. “Zoals op onze webwinkel geldt dat klanten de kleding tot honderd dagen na bestelling gratis kunnen terugsturen”, laat Zalando-woordvoerder Monica Franz aan Tijd.be weten.

Kledingplatform

De samenwerking met lokale ondernemers is onderdeel van Zalando’s strategie om allerlei partijen  uit de modewereld samen te brengen en samen een groot kledingplatform te beginnen. “Door samen te werken met partners, willen we de spelers in de modemarkt samenbrengen: leveranciers, winkeliers, klanten.. Zo ontstaat een uitgebreid kledingplatform.” Het concept wordt nu in Duitsland getest. “Als het een succes is, kunnen we het uitrollen in andere landen.”

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.