Waarom de locatie van je winkel belangrijk is, bestaan winkels over 5 jaar nog en hoe vaak wissel je van ondergoed?

AMSTERDAM, 20 augustus 2019 10:56 | Rik de Langen

ABN AMRO en Locatus hebben onderzoek gedaan naar het verband tussen omzet en locatie (ook online) in de Nederlandse modebranche. Verder: Pauw opent in Amsterdam een pop-up store voor de Pauw Icons-collectie, de oprichters van Winkelstraat geven hun visie op de Neerlandse winkelstraat en er is weer eens een onderzoekje gedaan naar het aantrekken van schoon ondergoed. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 20 augustus.

Waarom de locatie van je modewinkel zo belangrijk is

ABN AMRO en Locatus hebben onderzoek gedaan naar het verband tussen omzet en locatie (ook online) in de Nederlandse modebranche. Daaruit blijkt dat kledingwinkels die zich op zichtbare en drukke locaties bevinden of via hun website veel omzet genereren, hun omzet snel zien toenemen. Voor winkels op minder prominente locaties geldt het tegendeel. De verschillen zijn groot: de omzet per vierkante meter is op A-locaties meer dan vier keer zo hoog als de gemiddelde omzet daarbuiten. Daarnaast wordt de groei in de branche bewerkstelligd door online kanalen. Zonder die sterke omzetgroei uit online verkopen zou de kledingbranche niet met 2 procent zou zijn gegroeid, maar met 5 procent zijn gekrompen. Bij elkaar realiseert de branche 15 procent van hun omzet online. Er zijn desondanks groeikansen voor kledingretailers die het zich niet kunnen veroorloven zelf online te verkopen, zegt het onderzoek. Deze retailers kunnen zich aansluiten bij een bekend online platform, samenwerken met andere partijen of hun website actief inzetten als oriëntatiekanaal.

Leestip: Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

In het Algemeen Dagblad een uitgebreid interview met de oprichters van Winkelstraat.nl. Daarin geven ze hun visie op winkelleegstand, online verkoop en de kansen voor retailers. 'De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. "De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule."

"We verwachten dat winkels niet zullen verdwijnen omdat de ervaring van een fysieke winkel nog steeds heel belangrijk is. In het geval van mode wil je nieuwe stoffen of kleuren in het echt ervaren of misschien weten hoe bepaalde maten vallen. Wel verwachten we dat de rol van winkels in de winkelstraat daardoor verandert. De fysieke winkel draait dan om ervaring en service. Van directe verkoop en een voorraad is dan minder sprake van, die focus is voor online. Je hebt nu al zaken waar weinig tot geen voorraad is maar waar je ter plekke je online bestelling plaatst en die binnen no-time thuis of in die winkel af wordt geleverd."

Onderzoek in onderbroek: hoe vaak wissel jij van ondergoed?

Het werd wel weer eens tijd voor een onderzoek naar de hygiëne van ondergoed. RTL schrijft over een Amerikaans onderzoek, waarin aan duizend Amerikanen de vraag werd gesteld: Hoe vaak draag jij je ondergoed voordat het de was in gaat? Wat bleek? 45 procent van de ondervraagden draagt hetzelfde ondergoed twee dagen achter elkaar of zelfs langer. "Maar het kan nóg erger: 13 procent van de ondervraagden gaf zelfs toe een week lang met dezelfde onderbroek te doen. Mannen lijken deze – nogal smerige - gewoonte er 2,5 keer vaker op na te houden dan vrouwen, blijkt uit het onderzoekje van de Amerikaanse onderbroekenproducent Tommy John." Volgens Jasper Buikx, microbioloog van Micropia, is het idee niet alleen smerig maar ís het daadwerkelijk niet aan te raden om ondergoed meer dan één dag te dragen. "In een onderbroek kan veel achterblijven. De ontlasting  die in een onderbroekje te vinden zijn bestaat voor 50 procent uit darmbacteriën", zegt Buikx tegen Editie NL.

Pauw opent pop-up store in Amsterdam met Pauw Icons-collectie

Vrouwenmodezaak Pauw Amsterdam opent eind augustus gedurende één maand een pop-up store in de De 9 Straatjes in Amsterdam, waar de Pauw Icons in combinatie met gelimiteerde oplage en exclusieve stukken van andere designers te koop zal zijn. Dat schrijft Pauw in een persbericht. In elke collectie keert een aantal modellen ieder seizoen terug. De klassieke iconen zijn nu samengevoegd in een speciale Pauw Icons-collectie, die onder andere bestaat uit hun double face cashmere jassen, het perfecte katoenen shirt, leren broekjes en de donkerblauwe wollen jas met gouden knopen. Daarnaast kun je in de pop-up store ook terecht voor gelimiteerde oplages en exclusieve stukken van merken als Marni, Alanui, Golden Goose, Vince, Sofie D’Hoore, Ailanto, Aspesi, Diadora en Wandler. Madeleine Pauw, ontwerpster, over de iconische ontwerpen van Pauw: “Voor mij is een icoon tegelijkertijd modern en tijdloos qua ontwerp. Stukken waarin je dag in, dag uit wil leven en tot stand gekomen met de gedachte een vrouw nog mooier en sterker te laten overkomen. Uiteindelijk wordt deze pas écht iconisch als ze wordt gedragen.”

Livera opent pop-up store voor potentiële franchisers

Lingerieketen Livera wil haar formule verder uitbreiden en is op zoek naar franchisenemers. Dat meldt Livera in een persbericht. Tijdens de Bodyfashion Days op 25 en 26 augustus en op 3, 4, 5 en 9 september opent Livera een speciale pop-up store voor retailers die kennis willen maken met het franchisemodel van Livera. In het Bodyfashion Centre in Almere kunnen potentiële franchisenemers horen hoe het Livera franchisemodel werkt. Livera groeit dit jaar met minimaal 4 nieuwe winkels, er wordt druk gereloceerd en verbouwd door onze franchisenemers en Livera is naar eigen zeggen tot nu toe in staat geweest om geschikte overname-kandidaten enthousiast te maken over bestaande winkels, aldus het persbericht.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.