Sportdetailhandel zet 1,7 miljard euro om in Nederland

amsterdam, 24 mei 2016 13:09 | Renate Zoutberg

De totale omzet van de sportdetailhandel is in 2015 uitgekomen op 1,7 miljard euro, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Inretail. Dat is 200 miljoen euro meer dan in 2013. De fysieke winkel is nog steeds de favoriete plek om sportkleding en -schoenen te kopen.

 

De markt voor sportartikelen is goed voor 1,7 miljard euro in 2015, blijkt uit het onderzoek Sportfocus dat onderzoeksbureau Q&A uitvoerde voor branchevereniging Inretail. Dat bedrag is verdiend door ruim 1.500 fysieke winkels - waarbij de zelfstandige sportwinkelier een marktaandeel heeft van ruim vijftig procent - en in toenemende mate ook door webshops. 

 

Fysiek favoriet 

 

Toch blijft de fysieke sportzaak volgens Inretail favoriet. Hoewel het online marktaandeel is gestegen van 4 procent in 2013 naar 15 procent in 2015, gaan mensen vooral voor sportschoenen liever naar de sportshop (78 procent). Sportkleding en -materialen kopen consumenten daar minder vaak ten opzichte van 2013. 45 procent van de mensen gaat daar nu voor naar de winkel, dat was 55 procent.

 

Meer sporters

 

Steeds meer Nederlanders sporten. Het aandeel mensen dat beweegt, is 76 procent en daaronder bevinden zich steeds meer ouderen. De branche haalt uit hardlopen, fitness en wandelen 48 procent van de omzet. Het omzetaandeel van zwemmen, hockey, yoga, pilates en vechtsporten stijgt.

 

Een goede prijs-kwaliteitverhouding is voor 41 procent van de klanten de belangrijkste drijfveer om voor een bepaalde winkel te kiezen. Dat verklaart volgens Inretail ook waarom 31 procent van de ondernemers winkels als Decathlon als een bedreiging ziet. Dat soort winkels biedt kwaliteit tegen een goede prijs.

 

Kopen bij leverancier 

 

Mensen kopen het liefst bij sportzaken die een breed merkenaanbod hebben. Dat vinden ze ook rechtstreeks bij leveranciers die steeds vaker de weg naar de consument weten te vinden. De interesse van de klant om direct bij de leverancier te kopen is nu 26 procent, in 2013 was dat 17 procent.

 

Het omzetaandeel van merken met een eigen afzetkanaal is gegroeid van 2 procent naar 6 procent. Deze trend zet zich naar verwachting door: in 2020 denken leveranciers zo’n 10 procent van hun omzet via eigen online kanalen te realiseren.

 

Andere verhoudingen in sportketen

 

Deze ontwikkeling zorgt er volgens Inretail voor dat de verhoudingen in de sportketen enorm zullen veranderen. Het aantal sportmerken dat nu selectief is in de distributiestrategie is nu 66 procent, 21 procent verwacht dit op korte termijn te gaan doen. Daardoor zullen er nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan, voorspelt de brancheorganisatie.

 

Nu al staat in de sportretail 65 procent van de ondernemers wel open voor andere inkoopmethoden. Bijna de helft is bereid ingangsmarges in te leveren voor een beter resultaat. Ruim 60 procent van de sportretailers voelt voor afspraken met leveranciers over maximale omzet  en doorverkoopresultaten. 


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.