Ophef over condoomreclame van kledingmerk

Amsterdam, 8 mei 2014 12:21 | Renée van Dongen

De nieuwe Moederdagreclame van modemerk Desigual heeft veel kritiek gekregen op de condoomscène.

Het Spaanse modemerk Desigual heeft speciaal voor Moederdag een nieuwe commercial gemaakt. In de reclame prikt een vrouw condooms door om zwanger te raken. Momenteel een gevoelig onderwerp in Spanje.

Misplaatste humor
Op de ‘prikscène’ is al heel wat kritiek gekomen. Vooral op Twitter verschenen veel verontwaardigde reacties op de volgens velen ‘misplaatste humor’ van Desigual. Zo schrijven mensen onder meer: "Zij is een wanhopige vrouw of een mannenverslindster, maar geen moeder.” En: "Hier heb ik geen woorden voor. Gelukkig schrijven ze er nog bij dat we dit niet thuis moeten proberen. Over zulke serieuze zaken mag je geen grapjes maken."

'Tu decides'
De reclame van Desigual haakt in op de voorstellen om de abortuswet te wijzigen in Spanje. Er zijn plannen om abortus alleen toe te staan bij verkrachting of als er risico’s zijn voor de gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Daar is al veel protest over ontstaan onder de kernslogan 'Tu decides': jij beslist. Vrouwen moeten die keuze zelf maken volgens de tegenstanders.

Desigual heeft de scène inmiddels uit de reclame gehaald. Bekijk hieronder de ongecensureerde versie mét ‘prikscène’.


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.