Zalando verruimt directieteam, Nikkie Plessen naar Den Haag en naam luxelabel Rihanna bekend

Amsterdam, 1 maart 2019 15:00 | Wilke Wittebrood

Zalando voegt een financieel directeur en technologiedirecteur aan het directieteam toe. Verder: Nikkie Plessen strijkt neer in Den Haag, schoen- en voetscanner Safesize haalt €10 miljoen op in een investeringsronde en LVMH steekt €30 miljoen in het nieuwe luxelabel van Rihanna. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 1 maart.

Zalando breidt directieteam uit

Zalando verruimt het directieteam met de toevoeging van een financieel directeur (cfo) en een technologiedirecteur (cto). Dat schrijft Retail Detail. Momenteel wordt de directie gevormd door Rubin Ritter, David Schneider en Robert Gentz. David Schröder voegt zich bij het directieteam als cfo, Jim Freeman neemt de product- en technologiestrategie onder zijn hoede. Schröder werkt al negen jaar voor het Duitse internetplatform. Freeman kwam in april vorig jaar over van Amazon, waar hij verantwoordelijk was voor de lancering en verdere ontwikkeling van Prime Video en mede-initiatiefnemer was van communicatietools Alexa en Echo.

Onderdeel van de uitbreiding is dat de bevoegdheden van de drie huidige directieleden duidelijker worden afgebakend. Schneider zal instaan voor de relaties met merkpartners en het modeaanbod aansturen. Gentz blijft verantwoordelijk voor het personeelsbeleid en neemt de marketing en verkoop op zich. Ritter wordt verantwoordelijk voor de strategie.

Miljoeneninvestering voor nieuwe luxelabel Rihanna, Project Loud France

Het nieuwe luxelabel van Rihanna en de modegroep LVMH gaat Project Loud France heten. De naam is een verwijzing naar het zesde studioalbum van de popster, Loud. Dat meldt The Guardian. Naast de naam zijn er ook meer details bekendgemaakt over de financiering van het project.

Het startkapitaal zou 60 miljoen euro bedragen, waarvan de helft wordt ingelegd door LVMH ((Moët Hennessy Louis Vuitton). Rihanna krijgt 49,99 procent van de aandelen in handen. Voor de Franse luxegroep, waar grote merken als Celine, Givenchu en Marc Jacobs onder vallen, is Project Loud France het eerste nieuwe merk sinds de lancering van Christian Lacroix in 1978.

Het vertrouwen van LVMH is natuurlijk niet alleen gebaseerd op Rihanna’s sterrenstatus. De popster heeft met haar lingerielijn Savage x Fenty en Fenty Beauty, dat een foundationlijn in 50 verschillende kleuren lanceerde, al laten zien dat ze generatie Y en Z weet aan te spreken. Ook haar modelijn Fenty Fashion, een samenwerking met Puma, was een groot succes.

Nikkie Plessen opent vestiging in Den Haag

Nikkie Plessen strijkt neer in Den Haag. De modeondernemer opent een nieuwe winkel in het voormalige pand van Shoeline aan de Venestraat. Dat meldt Indebuurt.nl. Hier zullen onder meer de modemerken Nikkie, Nik&Nik (kindermode) en het nieuwe en luxere label Fifth House verkocht worden. Een woordvoerder meldt dat de vestiging naar alle verwachting in mei opent. “Maar dit kan nog alle kanten op in verband met de verbouwing.”

Plessen heeft al brandstores in Amsterdam, Antwerpen, Breda, Den Bosch, Enschede, Groningen, Haarlem, Maastricht, Rotterdam, Tilburg en Zwolle. Naast de brandstores is haar kleding ook verkrijgbaar bij verschillende filialen van De Bijenkorf en Hudson’s Bay. In het buitenland is Nikkie verkrijgbaar bij Galeries Lafayette, Le Marais en Takashimaya (Azië).

Eerste tentoonstelling over islamitische mode komt naar Frankfurt

Van haute couture tot streetwear en sportkleding: de markt voor islamitische mode groeit. De tentoonstelling ‘Contemporary Muslim Fashions’ onderzoekt dit fenomeen. De expositie was eerder te zien in het Fine Arts Museum in San Francisco en reist binnenkort door naar Museum Angewandte Kunst in Frankfurt, schrijft Fashionunited.

‘Contemporary Muslim Fashions’ reflecteert op de rol van kleding in de uitdrukking dan de individuele, religieuze en culturele identiteit in al zijn facetten. Het is een reis langs islamitische kledingstijlen van over de hele wereld, met een bijzondere focus op het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Ook wordt er ingezoomd op Europa en de Verenigde Staten.

Schoen- en voetscanner haalt €10 miljoen aan investeringen op

Het Nederlandse SafeSize heeft 10 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde. Dat kapitaal wordt ingezet om nieuwe markten te betreden, meer mensen aan te nemen en productinnovatie te versnellen. Het geld is afkomstig van de huidige investeerders, 3TS Capital Partners en Convent Capital, en additionele strategisch investeerders. “Wij zijn bijzonder blij met deze nieuwe investering en over de blijvende ondersteuning van onze partners, die onze visie delen”, zegt Angelos Stavrakis, ceo van SafeSize, in een persbericht.

Over SafeSize

SafeSize helpt zowel online als offline schoenenretailers om klanten beter te bedienen met perfect passende schoenen. Het technologiebedrijf scant schoenen op inhoud en stopt deze informatie in een database die inmiddels gevuld is met meer dan een miljoen modellen. Met een 3D-voetscan in de winkel of een 2D-voetscan op de mobiele app, komen consumenten erachter welke schoen het beste bij hun voeten past. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 2000 schoenenretailers en -merken geholpen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.