Verkoop Hema uitgesteld, Bread&Butter lanceert winkelplatform en innovaties bij Ecco

Amsterdam, 29 juni 2018 12:00 | Wilke Wittebrood

Vanwege teleurstellende resultaten over het eerste kwartaal van 2018 stelt eigenaar Lion Capital de verkoop van Hema uit. Verder: Bread&Butter by Zalando komt met een nieuw online winkelplatform, innovaties bij schoenenmerk Ecco en hoge scores voor TMO in de Nationale Studenten Enquête. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 29 juni.

Verkoop Hema uitgesteld tot 2019

De verkoop van Hema is doorgeschoven naar 2019. De winkelketen presenteerde donderdag teleurstellende cijfers over het eerste kwartaal van 2018. Eigenaar Lion Capital hoopt dat het met ‘goede cijfers’ over het belangrijke vierde kwartaal een betere marktpositie verwerft. Dat meldt De Financiële Telegraaf op basis van anonieme bronnen.

Volgens deze bronnen houdt Hema alle opties open. Een beursgang in 2019 zou nog steeds tot de mogelijkheden behoren. Die kans lijkt bankiers echter uitermate klein, vertellen ze DFT. Hema heeft al drie keer in de etalage gestaan en is nog steeds niet verkocht. Dat betekent dat potentiële gegadigden flinke kortingen kunnen eisen over het gewenste verkoopbedrag van 1 miljard euro. Naar verluidt ketste een deal met de Belgische investeerder Core Equity eerder dit jaar af, vanwege een langlopend conflict met de franchisenemers.

Hema meldde donderdag een netto omzetstijging van 2,8 procent over de eerste drie maanden van 2018, te danken aan de opening van nieuwe winkels en een hogere online omzet. Als deze cijfers buiten beschouwing worden gelaten, blijkt dat de omzet juist met 1,1 procent daalde. Wel is het verlies gehalveerd: van 12,4 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2017 tot 6 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar.

Bread&Butter by Zalando lanceert nieuw online winkelplatform

De Berlijnse modebeurs Bread&Butter introduceert dit jaar een nieuw, permanent online winkelplatform voor ‘exclusieve product drops en een trendassortiment van geselecteerde streetwearmerken’ op Zalando, via www.breadandbutter.com. Dat laat de organisatie weten in een persbericht.

De lancering valt samen met de derde editie van Bread&Butter by Zalando, die van 31 augustus tot en met 2 september in Arena Berlijn plaatsvindt. Het event draait om een mix van de nieuwste mode en muziek, met o.a. limited edition-items en de voorverkoop van nieuwe collecties van meer dan veertig merken. Ook draaien er dj’s en zijn er liveoptredens en lezingen.

BreadButter by Zalando

Studenten positief over TMO Fashion Business School

Mooie cijfers voor de TMO Fashion Business School. Uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) blijkt dat studenten zeer positief zijn over de opleiding. Het TMO wordt beoordeeld met een 8,5 op algemene tevredenheid, een vergelijkbaar resultaat met dat van 2017. Het landelijk gemiddelde is een 7,6.

De Nationale Studenten Enquête is een grootschalig landelijk onderzoek. Ieder jaar worden studenten in het hoger onderwijs uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding. Uit de resultaten over 2018 blijkt dat het overgrote deel van de TMO-studenten hun opleiding aan anderen zou aanbevelen (negen van de tien, ten opzichte van een landelijk gemiddelde van 7,8 van de tien). De inhoud van de opleiding werd beoordeeld met een 8, de voorbereiding op de beroepsloopbaan met een 8,2. Iets meer dan de helft van de TMO-studenten (50,2 procent) vulde de enquête in, tegen een landelijke respons van 36,2 procent.

Algemeen directeur Theo Rach laat in een persbericht weten erg blij te zijn met de waardering. “Als kleinschalige hogeschool is het vanzelfsprekend dat je studenttevredenheid en kwaliteit van de opleiding voorop stelt. En uiteraard goede studiefaciliteiten. Zo hebben we bijvoorbeeld gisteren pendelbussen ingezet om ervoor te zorgen dat studenten tijdens de OV-staking tijdig op school konden zijn in de toch al zo spannende tentamenweek. Het is mooi om de resultaten van onze inspanningen terug te zien in hoge cijfers.”

Innovaties bij Ecco: gepersonaliseerde zolen uit 3D-printer en transparant leer

Ecco is een pilot gestart met de productie van gepersonaliseerde schoenen. Dat meldt Retailnews. Het project heeft de naam Quant-U en is een samenwerking tussen Ecco’s eigen innovatielab en softwarebedrijf Dassault Systèmes. In de Amsterdamse conceptstore W-21 kunnen met de 3D-printer binnen een paar uur gepersonaliseerde tussenzolen voor klanten worden gemaakt. Het proces bestaat uit drie stappen: het creëren van een digitale voetafdruk door middel van 3D-scanners en draagbare sensoren, het ontwerpen van een tussenzool op maat en het printen van de zolen.

Voor zomer 2019 brengt Ecco een bijzondere nieuwe sneaker uit, de Biom C Apparition. In dit limited edition-model is Apparition-leer verwerkt, het eerste doorzichtige leer ter wereld. Het materiaal is ontwikkeld door Ecco Leather. In het research & development centrum in het Noord-Brabantse Dongen werd drie jaar lang onderzoek gedaan naar transparant leer dat soepel blijft en vocht kan weerstaan.

ECCO_SS19_BiomC

Beeld: Getty Images for Zalando, Ecco

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.