Recordwinst voor Amazon, Urby Emanuelson gaat mode in en Tommy Hilfiger lanceert ‘slimme’ kleding

Amsterdam, 27 juli 2018 12:33 | Wilke Wittebrood

Webgigant Amazon boekte in het tweede kwartaal van 2018 een recordwinst van 2,5 miljard dollar. Verder: de nieuwe ‘slimme’ kledinglijn van Tommy Hilfiger beloont gebruikers op basis van het aantal draagmomenten en het Amsterdamse sieradenmerk Eserocca trekt profvoetballer Urby Emanuelson en zanger John West aan voor een modelijn. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 juli.

Amazon boekt recordwinst in tweede kwartaal 2018

Webgigant Amazon boekte in het tweede kwartaal van 2018 een recordwinst van 2,5 miljard dollar, tegenover 197 miljoen dollar in dezelfde periode in het jaar ervoor. Dat blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers die het Amerikaanse bedrijf donderdag publiceerde.

Daarmee werd voor het tweede kwartaal op rij de grens van twee miljard overschreden. De hoge winst is volgens Amazon vooral te danken aan de groei van de cloud- en reclamedivisies. Ook de omzet van het bedrijf groeide, van bijna 38 miljard dollar in Q2 2017 naar 52,9 miljard dollar in Q2 2018. Het gaat om een stijging van 39,3 procent.

‘Slimme’ kledinglijn Tommy Hilfiger meet aantal draagmomenten

De nieuwe lijn van Tommy Hilfiger, Tommy Jeans Xplore, is voorzien van smart-chip technologie die meet hoe vaak klanten de kledingstukken dragen. Tommy Jeans gebruikt deze gegevens om loyale gebruikers te belonen - mits ze de items vaak genoeg aantrekken natuurlijk. Met het aantal draagmomenten sparen gebruikers punten, die ingewisseld kunnen worden voor beloningen als cadeaubonnen en merchandise.

De collectie bevat naast kleding (hoodies, T-shirts, jeans, denim rokken) ook tassen, rugzakken en hoeden. Ieder item is voorzien van een bluetooth-chip die aan de app van het modemerk gekoppeld kunnen worden. Via die app kunnen gebruikers punten verdienen. Niet alleen door het dragen van de kleding, maar ook door langs ‘speciale’ Tommy Jeans-locaties te lopen.

De ‘slimme’ mode roept gemengde reacties op. The Guardian spreekt van een ‘creepy’ nieuwe kledinglijn met items die niet alleen weten hoe vaak ze gedragen worden, maar ook waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Volgens Tommy Hilfiger wordt de data versleuteld en is het mogelijk om de GPS-functie van de chip uit te zetten.

Eserocca trekt Urby Emanuelson en John West aan voor modelijn

Het Amsterdamse sieradenmerk Eserocca zet de eerste stappen in de mode. Onder de naam Eserocca E.L.W. (Exclusive Lifestyle Wear) lanceert het label naast de (natuurstenen) armbanden nu ook logo-shirts en petten. Ondernemers Dennis R. Vos en Ron Stafleu hebben profvoetballer Urby Emanuelson van FC Utrecht en zanger John West aangetrokken als aandeelhouders voor de modelijn. Dat meldt het merk in een persbericht en via sociale media.

De items worden in gelimiteerde oplage uitgebracht en zijn genummerd. In de producten is edelmetaal verwerkt, als ‘symbool voor de waarde van het product én de drager’. De petten (€39,95) zijn uitgerust met verzilverde, vergulde of gouden logoplaatsen. In de T-shirts (€69,95) is het verwerkt in de borduursels.

 

Foto header: Flickr.com/Mike Seyfang

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.