Zalando pakt retouren aan, Denham The Jeanmaker krijgt nieuwe eigenaar en eigen luxelabel voor Rihanna?

Amsterdam, 18 januari 2019 12:30 | Wilke Wittebrood

Zalando experimenteert met nieuwe methodes om de retouraantallen terug te dringen. Verder: Denham the Jeanmaker gaat over in Chinese handen, Rihanna en LVMH zouden een samenwerking zijn aangegaan voor nieuw luxelabel en driekwart van de Nederlanders heeft nog nooit van de circulaire economie gehoord. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 januari.

Zalando staat onder druk, wil retouren terugdringen

Zalando experimenteert met een nieuwe methode om retouren terug te dringen: grote etiketten (10 à 15 centimeter) aan de buitenkant van de producten waar in koeienletters ‘do not remove this tag’ op staat. Doe je dat wel, dan kan je het artikel niet meer terugsturen. Retailexpert Jorg Snoeck legt op Het Laatste Nieuws uit dat de nieuwe tactiek een antwoord is op het bekende fenomeen waarbij consumenten (dure) kleding bestellen voor bijvoorbeeld een feestje, één keer dragen en daarna terugsturen. Of de volledige collectie van Zalando van deze labels wordt voorzien, is niet duidelijk.

De Duitse webwinkel is groot geworden dankzij het soepele retourbeleid, maar voelt nu de druk om eindelijk duurzaam winstgevend te worden. Zalando kampt met hoge kosten, die mede worden veroorzaakt door gigantische stroom retouren. Het modeplatform zegt een retourpercentage van 50 procent te hebben. Snoeck denkt dat het werkelijke cijfer hoger ligt. Snoeck: “Op termijn is dat niet houdbaar. Zalando test nieuwe tactieken uit op kleine schaal en als ze blijken te werken, worden ze verder uitgerold. Zo zou het ook kunnen dat wij in de toekomst moeten betalen om pakjes te ontvangen of terug te sturen.”

Denham the Jeanmaker gaat over in Chinese handen, Ludo Onnink weg als ceo

Het Chinese bedrijf Trendy China Group is de nieuwe eigenaar van het Denham the Jeanmaker. Het Nederlandse Amlon Capitol, het investeringsvehikel van Ludo Onnink en Fred Gehring, verkoopt zijn meerderheidsaandeel aan Trendy, dat al sinds maart 2017 een joint venture heeft met Denham. Ludo Onnink legt tegelijkertijd zijn taken als ceo neer.

Metro en Bristol lanceren speciale influencers-editie over goede voornemens

Op donderdag 17 januari verscheen er een speciale editie van dagblad Metro, een samenwerking met discounter Bristol. De editie stond in het teken van goede voornemens voor 2019 op het gebied van sport en ontspanning. “Met daarbij tal van modieuze sportoutfits om die doelen te behalen”, aldus Bristol.

Yolanda Formanoy, uitgever van Metro, laat aan Marketingtribune weten: “De visuals, vormgeving en hashtags in deze editie zijn geïnspireerd op de wijze hoe influencers op social media samenwerken met kledingmerken. Zo staan zij model op de redactionele foto's en in advertenties en zijn hun persoonlijke doelen terug te lezen.”

Je leest de #personalgoal2019-editie hier.

Driekwart Nederlanders niet bekend met ‘circulaire economie’

75 procent van de Nederlanders heeft nog nooit gehoord van de term circulaire economie. Slechts 9 procent geeft aan precies te weten wat het begrip inhoudt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN AMRO onder ruim 1.000 Nederlanders, dat is verricht door PanelWizard. De circulaire economie is een economisch systeem waarin producten en grondstoffen zo duurzaam mogelijk worden gebruikt en hergebruikt, zodat de waarde ervan zo lang mogelijk behouden blijft.

ABN AMRO stelt in een persbericht dat de uitkomsten opmerkelijk zijn, omdat zeven op de tien Nederlanders het uitgeput raken van grondstoffen wel degelijk als een probleem ervaren. Na uitleg over wat het begrip exact inhoudt, verwacht de helft van de Nederlanders binnen vijf jaar wel een bijdrage aan dit duurzamere economische systeem te leveren.

‘Rihanna en LVMH gaan samenwerking aan voor nieuw luxelabel’

Rihanna maakt zich op voor de volgende stap in haar modecarrière. Women’s Wear Daily meldt dat de popster een partnerschap is aangegaan met de luxe modegroep LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton). LVMH-topman Bernard Arnault en Rihanna zouden concrete plannen hebben om een modehuis op te zetten dat haar naam zal dragen. De laatste keer dat LVMH een volledig nieuw luxelabel opzette, was in 1987 met Christian Lacroix.

Werknemers van onder andere Louis Vuitton en Celine zouden in afgelopen maanden samen met Rihanna en haar team aan het project hebben gewerkt. Details over (de timing van) de lancering zijn nog niet bekend, al zeggen bronnen tegen WWD dat de kledingcollectie gelijktijdig met het negende album van de popster gelanceerd zou kunnen worden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.